Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter

Hej på er!

Jag tänkte höra om det är nån som sitter inne på nåt fiffigt tips på en schysst mellanstor ryggsäck, ca 40-45 liter.
Användningsområdet är främst kortare vandringar, typ helgtur. Packningen är tänkt att parkera under 10-kilosstrecket.

Det jag själv luskat fram är väl främst
Osprey Exos 46-48 (ny eller gammal modell)
Osprey Talon 44
Haglöfs Krios 40
Salomon Sky 38 el 45

och där ligger väl alla på 1-1,2 kg ungefär. Men nu klurar jag lite på om man kan hitta nåt som sparar in ytterligare något eller några hekton.

Är det någon som sitter inne med åsikter om ovan nämnda säckar? Eller för den delen har nåt lättare men jämförbart alternativ?

Saker som ger pluspoäng (i ungefärlig prio-ordning) hos mig är load lifters (gör mycket för komforten i min erfarenhet), möjlighet att fästa utrustning (skumplastunderlag, stavar etc) på utsidan, flytande lock, stöd för vätskesystem och ev en alternativ ingång i säcken (front/sida/undertill).

mvh
/S
 
Osprey Exos 46 är ju en ramsäck med alla dess fördelar. Fantastiskt bekväm, stabilitet, luftad rygg, fästen för stavar, lock som går att justera samt möjlighet att använda vätskesystem om man skulle vilja det...

Den bästa säck jag någonsin haft.
 
Tjo..har du kollat något på Granite gears utbud...har inte sett senaste säckarna men kan kanske vara värt o kolla upp iaf.

// Johan
 
En som har blivit rekommenderad på forumet tidigare är Mammut Creon light. Är själv rätt sugen på den, men inte slagit till ännu.

http://www.sierradescents.com/reviews/mammut/creon-light.html

Tror det var joanna som hade provat den. I alla fall var det någon som brukar posta tillräckligt vettigt för att jag skulle ta förslaget på allvar ;)

Annars skulle jag även titta noga på Expeds olika varianter. Deras Lightning finns i 45 liters version som väger rätt lite och påstås vara riktigt bekväm. 60 litersvarianten är med på min önskelista.
 
Jag kör med Osprey Talon 33, den rymmer mycket och ventilerar bra. Massor med fiffiga detaljer och lätt vikt. Får i sovsäck, kök, liggunderlag, mat, vätskesystem, tält m.m. i 33L versionen.

Men det finns en djungel med intressanta ryggsäckar. Jag vill att den ska fungera även på mountainbike turer så då gick många modeller bort där cykelhjälmen tar i toppen eller inte har bra ryggventilation.

Skulle jag bara gå och bära tyngre skulle jag titta på Exped Lightning 45.
 
För dagsturer eller flerdags turer utan tältövernattning funkar en mindre ryggsäck upp till 40 liter fint. Har lite olika säckar i den storleken, men idag är det oftast min Osprey Talon 33 som får följa med på turen. Skall jag däremot bära med mig tält, liggunderlag, varmare sovsäck etc vill jag ha en lite större säck med bättre avbärarbälte än vad du hittar på de mindre säckarna. För kortare övernattningsturer med tält över några dagar tycker jag en 50-55 liters säck är lagom, då allt ryms inuti säcken.
Varför inte titta på ex Osprey Exos 58, fyller du inte den någon gång så är det lätt att dra ihop den och då den har en integrerad ram bibehåller säcken formen mot ryggen även om den inte är helt fylld. Exos 46 eller Talon 44 funkar också, men en lite större säck ger lite mer flexibilitet.
 
Instämmer i hyllningskören till Exos 46. Jag beställde en utgående modell nyligen i tron att det skulle vara en hel rad kompromisser och halvdana lösningar men tji fick jag! Fantastisk komfort med 12kg testpackning och kan inte klaga på någonting alls.

Jag skulle nog satsa på en rea-modell snarare än den nya. Den enda förbättring jag saknar är att de satt på ett stabilare höftbälte, men jag tycker inte det är värt det om man jämför med att de tagit bort den fina fickan frampå säcken, dvs den som är under stretchfickan. Nytt spänne på clas ohlsson för 29:- och lite trix senare så flyger inte bältet upp längre på den gamla, det gjorde det i början dock, trots att jag bara lekt runt lite hemma.

Så som prisläget ser ut nu skulle jag köpa den gamla, helt klart. Vore priset detsamma hade jag haft lite mer bekymmer att välja :)

Lycka till!
 
Jösses, det var ett helt batteri med bra input. En del som jag redan kikat på (men kanske får omvärdera) och en del nytt. Tackar för det!
Förhoppningsvis hinner jag prova ett par säckar (gamla Exos, Talon, Krios, ev fler) inom snar framtid. Annars är det väl fram med Excelarket och börja pricka av till höger och vänster :)

Och för att förtydliga så är det vandringar med utomhusövernattning (tarp o bivy/tält/ev hammock) som är tänkt användningsområde. Och så har jag redan än duglig 65-litare (inget speciellt - en Everest på ca 2 kg, funkar OK) och 25-litare (Osprey Escapist) så övre gränsen går nog runt 50-strecket och nedre runt 35. Ungefär.
 
Vi har en haglöfs Lim och en Osprey exos 34
Skulle någon gå sönder skulle en ny LIM köpas.
Osprey har himla massa remmar och trampar. LIM knappt någon.
Mycket enklare i vardagen, och i skogen.
Ospreys ram är nästan utanför, som på gamla ramryggor.
LIM lite mer inbyggd. Detta gör den enklare att ha på tåg, buss.
Bägge fungerar dock lika bra till vandring, skridskor eller skidor.
 
Jag slog nyss till på en Norröna Falketind 45l eftersom XXL (åtminstone i Linköping) hade bra pris på den, 1200 kr. Utgående modell kanske; jag hittar den i alla fall inte på Norrönas egen sida.
Hur som helst känns det som mycket men lätt säck för pengen, med gedigen kvalitet och genomtänkta detaljer i sedvanlig Norröna-stil. Stabilt höftbälte, som går att plocka bort helt. (vilket jag gör direkt med säckar i den här storleksklassen, och sätter aldrig tillbaks igen) Riktigt skön på ryggen , även lite tyngre packad. Fast det är väl ingen extremt lätt säck förstås.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.