Mångsidigt och lätt tält?

Funderar på en lite längre resa som skulle inkludera någon av de lite längre vandringarna i USA (PCT, AP eller liknande) med långtidsboende på camping i diverse klätterområden. Dessa varierar i miljö och klimat, men flera av ställena är öken eller närapå öken, medan andra är bergsområden med lite blötare klimat.

Tulipanros kanske inte finns, men vore intressant att höra om andras tankar och tips kring detta.

Vilket portabelt boende tycker ni är bästa kompromissen mellan att
  • Vara lätt nog att orka bära med sig på långvandring
  • Vattentätt, både för mig och för packning/prylar
  • Bekvämt nog att tillbringa en heldag i när det kniper
  • Är någorlunda säkrat mot blåsande sand/damm och snö
  • utan att för den delen bli kokhett så snart solen är framme?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag skulle kanske kort på ett trailstar med innertält. Flexibelt. Nackdelen är att det inte stängs med dragkedja.

Ett skydd i Cuben fiber är lätt och vattentätt, om det är uppbyggt i moduler får du det användbart i många situationer.
Hyperlite Mountain Gear Echo 1 eller 2 borde fungera bra för dig.
Det kan fungera som enväggstält, endast tarp, tvåväggstält, tarp med insektskydd eller bara insektsskydd, det borde klara dig genom de flesta situationer.
Det finns lättare varianter, bland andra i Mountain Laurel Designs och Zpacks finns det modulära varianter, men den löstagbara "näbben" på HMG gör den extra anpassningsbar till situationen.
Den är gjord i vitt material också, så den borde vara ett svalt alternativ.

Ett skydd i Cuben fiber är lätt och vattentätt, om det är uppbyggt i moduler får du det användbart i många situationer.
Hyperlite Mountain Gear Echo 1 eller 2 borde fungera bra för dig.
Det kan fungera som enväggstält, endast tarp, tvåväggstält, tarp med insektskydd eller bara insektsskydd, det borde klara dig genom de flesta situationer.
Det finns lättare varianter, bland andra i Mountain Laurel Designs och Zpacks finns det modulära varianter, men den löstagbara "näbben" på HMG gör den extra anpassningsbar till situationen.

Det jag undrar är hur pass bra tex Echo systemet funkar när det är lite dammigt och blåsigt tex? Är helt enkelt rädd för att det är för låga väggar på innern så att det kommer blåsa rakt in. Annars är jag klart intresserad av den sortens lösning, eller för den delen ett zpacks duplex.

Hyperlite Mountain Gear...(klipp)

Jag har gjort en del research och vitt cuben är liksom halvt genomskinligt - många beskriver att de vita modellerna blir som växthus i sol.

...de färgade anses sv en del funka bättre, t ex hmg har spruce green som alternativ. Fortfarande lite genomskinligt men väsentligt mindre...

...Locus Gear kan också vara intressanta, både för cuben och sil. Men kanske inte för de som är över 180-190 långa....

...Locus Gear har också en cuben belagd med alu som ett gammalt FjR tält :)...
//J

Tack för intressanta tips och synpunkter.

Har fortsatt lätt beslutsångest, men har lite mer att gå på :)

Kontaktade även Zpacks direkt, inte helt överraskande menar Joe där att Duplex borde funka rakt av.

Själv drömmer jag om ett yttertält i stil med Duplex fast med ett komplett innertält i stil med denna specialare av Ookworks.

http://oookworks.com/OookStar.html

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips