Tack Chorge, mycket intressant läsning! Man tänker till vardags inte på vilka framsteg standardisering inneburit för pyramidbyggare och romerska legioner

.
Det är först nu jag inser att BS4745 bygger på renodlade värmemotstånsmätningar (Leeds-modellen). Det fascinerande är att dessa enkla mätningar och de avancerade mannekängmätningar som EN-standarden bygger på följs åt så pass bra - sambanden är närmast linjära.
Slutsatsen måste ju vara, att ev. fiffigheter i en dunsovsäcks konstruktion (vilka ju inte mäts i Leeds-modellen) väger litet jämfört med det rena måttet på dess värmemotstånd - i praktiken dess loft - åtminstone om man jämför dagens mest utvecklade högkvalitetssäckar. För praktiska ändamål skulle det därmed vara fullt ok med de betydligt billigare värmemotståndsmätningarna, med fördelen att de vore ekonomiskt åtkomliga även för mindre tillverkare. Skillnaderna mellan olika köpares personliga komfortgränser är ändå vida större än ev. felskattningar p g a skillnader i de bägge testmetoderna (förutsatt naturligtvis att man samordnar själva klassningen, dvs inför en enkel omräkningsfaktor mellan standardernas valda gränsvärden).
Tittar jag på de tre dunsäckar familjen använder, varav ingen EN-klassad, stämmer tillverkarnas (Roberts och Cumulus) egna klassningar mycket väl med både tabellen i kap. 10.1 och våra egna upplevelser, med viss tendens till försiktighet i klassningen. På min uttryckliga fråga svarade Cumulus att deras klassning motsvarar "Lower Limit" enligt EN. Detta stämmer väl med familjens (visserligen begränsade) praktiska erfarenhet, trots att användarna är kvinnor.
Det går inte att trolla med värmegenomgångstal. Givet att dun, tyg och hantverk är av hög kvalitet, är loftet ett fullt tillräckligt jämförelseverktyg. Givet att tillverkarna gjort vad de kunnat för att optimera sovsäckens arkitektur, kokar det hela ner till frågan om hur mycket dun de stoppat i säcken.
Min avlägsna ungdoms erfarna polska himalaister valde sovsäck efter den rena dunvikten. Efter att ha läst Mammuts föredömliga skrift, kommer jag att återgå till denna metod

.