Lång lätt dunsovsäck

Jag har en Cumulus säck http://www.packalatt.se/cumulus-quantum-350-p-96.html, som jag tycker är riktigt bra. Köpte den när från Packa Lätt när den var på rea för 2000 kr . Säcken är lätt och funkar toppen även på lite kallare sommarfjäll och vår och hösthajk. Nu har jag tänkt köpa en motsvarande säck till min man, men har är 190 lång och för lång för ovan nämnda säck. Jag undrar om någon har tips på en motsvarande, men lite längre säck. Jag har läst tråden "I väntans tider..., men är skeptisk till att beställa från Roberts eftersom jag inte vet vad det är jag ska beställa. Det är som en djungel med alla begrepp och val tycker jag. Tack på förhand!/ Sofia
 
Nu känner inte jag till någon bra översättning mellan brittisk norm som Cumulus säcken är testad enligt och Europeiska Normen EN 13537 som även amerikanska tillverkare anammat, så en direkt jämförelse kan vara svår. Tittar man på duntyp och fyllnadsvikt på den säck du länkar till och samma längd på säcken från en annan tillverkare, ex Marmot, hamnar din säck lite över Hydrogen eller Arroyo i fyllnadsvikt men klart under Helium eller Pinnacle som har nästan dubbelt så mycket dun. Sedan tillkommer faktorer som utförande och material, men där tror jag de stora tillverkarna är pålitliga överlag.
Gissningsvis är Marmot Hydrogen eller Arroyo i "long" version (ligglängd 198cm) lite svalare än din säck, medan Marmot Helium resp Pinnacle är betydligt varmare. Sedan hänger det på hur frusen han är, men då kvinnor ofta är mer frusna är män kanske en HydrogenArroyo matchar din säck ganska väl? Jag är 193cm lång och använder en Pinnacle long och har gott om plats, så längden går jag i god för:)
Andra erkänt bra tillverkare av dunsäckar är Western Mountaneering, Mountain Hardware och Mountain Equipment.

Kolla gärna att tillverkarna har en uttalad och skriftlig policy mot att använda levande plockat dun!
 
Är du nöjd med säcken, och ni tror att den skulle vara lagom varm även till din man, så kan det vara värt att kontakta Cumulus direkt och fråga om de kan sy upp en förlängd variant. Då satsar ni på något ni vet funkar, och kan dessutom se till att säckarna är hopkopplingsbara ;).

Vi har sedan i somras en Cumulus-säck i familjen, också väldigt nöjda. Fabriken ställde dessutom, mitt under högsäsongen, upp på en icke förhandsbetald poste restante-leverans till en gudsförgäten sydpolsk håla (säckarna görs i andra änden av landet vid Östersjön), och fixade det på två dagar.

info@cumulus.pl
+48 58 620 94 12
Jacek Wylężek heter en som var väldigt bra att tala med i ovan beskrivet panikläge (läs: glömsk tonåring).
 
Hej

Kul med ny sovsäck! Jag har beställt en sovsäck från Roberts och gjorde beställningen mejlledes (han heter Roman) och utifrån frågor de ställde så hjälpte de mig med vilken socsäkc som passar mina syften. Tyckte också att det var en djungel först.

Cumulus är nog också bra. Jag valde Robert därför att de tar dun från ej levande fåglar och de har ett lite tjockare tyg (Pertex Microlight) än Cumuls säckar (Pertex Quantum) på de säckar jag valde mellan. Man kan förstås byta tyg hos båda men med mitt tyg blev det billigare på Roberts.

Lycka till med ditt val! Länk till Roberts: http://www.roberts.pl/v2/index.php?l=en&p=_katalog

/David
 
Är du nöjd med säcken, och ni tror att den skulle vara lagom varm även till din man, så kan det vara värt att kontakta Cumulus direkt och fråga om de kan sy upp en förlängd variant. Då satsar ni på något ni vet funkar, och kan dessutom se till att säckarna är hopkopplingsbara ;).

Vi har sedan i somras en Cumulus-säck i familjen, också väldigt nöjda. Fabriken ställde dessutom, mitt under högsäsongen, upp på en icke förhandsbetald poste restante-leverans till en gudsförgäten sydpolsk håla (säckarna görs i andra änden av landet vid Östersjön), och fixade det på två dagar.

info@cumulus.pl
+48 58 620 94 12
Jacek Wylężek heter en som var väldigt bra att tala med i ovan beskrivet panikläge (läs: glömsk tonåring).

Tack för tipset. Jag har skickat iväg ett mejl för att kolla om det går att ordna. Det är ju klart trevligt med en höger och en vänster. Det ska bli spännande och höra vad de säger. :)
 
Vad jag kunnat läsa i andra inlägg på detta forum skall skillnaden mellan Brittisk Standard och EN standarden vara 7 grader, dvs om du som i ditt fall har en sovsäck med komforttemp på -6 grader C enligt BS4745 (=Cumulus Quantum 350) motsvarar det en komforttemp på +1 grad C enlig EN 13537.
 
smux har rätt med temp märkning. Cumulus verkar fina, men personligen hade jag siktat mot Marmot eller Mountain Hardwear.
 
Tack Chorge, mycket intressant läsning! Man tänker till vardags inte på vilka framsteg standardisering inneburit för pyramidbyggare och romerska legioner ;).

Det är först nu jag inser att BS4745 bygger på renodlade värmemotstånsmätningar (Leeds-modellen). Det fascinerande är att dessa enkla mätningar och de avancerade mannekängmätningar som EN-standarden bygger på följs åt så pass bra - sambanden är närmast linjära.

Slutsatsen måste ju vara, att ev. fiffigheter i en dunsovsäcks konstruktion (vilka ju inte mäts i Leeds-modellen) väger litet jämfört med det rena måttet på dess värmemotstånd - i praktiken dess loft - åtminstone om man jämför dagens mest utvecklade högkvalitetssäckar. För praktiska ändamål skulle det därmed vara fullt ok med de betydligt billigare värmemotståndsmätningarna, med fördelen att de vore ekonomiskt åtkomliga även för mindre tillverkare. Skillnaderna mellan olika köpares personliga komfortgränser är ändå vida större än ev. felskattningar p g a skillnader i de bägge testmetoderna (förutsatt naturligtvis att man samordnar själva klassningen, dvs inför en enkel omräkningsfaktor mellan standardernas valda gränsvärden).

Tittar jag på de tre dunsäckar familjen använder, varav ingen EN-klassad, stämmer tillverkarnas (Roberts och Cumulus) egna klassningar mycket väl med både tabellen i kap. 10.1 och våra egna upplevelser, med viss tendens till försiktighet i klassningen. På min uttryckliga fråga svarade Cumulus att deras klassning motsvarar "Lower Limit" enligt EN. Detta stämmer väl med familjens (visserligen begränsade) praktiska erfarenhet, trots att användarna är kvinnor.

Det går inte att trolla med värmegenomgångstal. Givet att dun, tyg och hantverk är av hög kvalitet, är loftet ett fullt tillräckligt jämförelseverktyg. Givet att tillverkarna gjort vad de kunnat för att optimera sovsäckens arkitektur, kokar det hela ner till frågan om hur mycket dun de stoppat i säcken.
Min avlägsna ungdoms erfarna polska himalaister valde sovsäck efter den rena dunvikten. Efter att ha läst Mammuts föredömliga skrift, kommer jag att återgå till denna metod ;).
 
Senast ändrad:
Givet att dun, tyg och hantverk är av hög kvalitet, är loftet ett fullt tillräckligt jämförelseverktyg. Givet att tillverkarna gjort vad de kunnat för att optimera sovsäckens arkitektur, kokar det hela ner till frågan om hur mycket dun de stoppat i säcken.
Min avlägsna ungdoms erfarna polska himalaister valde sovsäck efter den rena dunvikten. Efter att ha läst Mammuts föredömliga skrift, kommer jag att återgå till denna metod ;).

Detta är exakt min egen "praktiska erfarenhet" och stämmer väl vare sig det är dun eller fiber, dvs titta på hur mycket fyllning de stoppat i säckarna i förhållande till deras längd. På fibersäckar skiljer det inte mycket mellan olika fiberfabrikat i isoleringsförmåga, utan man kan direkt titta på fyllningens vikt (egen erfarenhet är att en fibersäck bör innehålla ca 1400-1500g fyllning för att vara komfortabel för en svensk fjällvandring, dvs klara frostnätter en bit under nollan.
För dun behöver man väga in dunkvaliteten, men för en säck med 800-850CUIN dun ger ca 500g dun samma upplevd (av mig själv) värme som 1600g fiberfyllning. För en dunsäck fylld med lägre dunkvalitet ca 650CUIN får man gå upp i 600g fyllnadsvikt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...