Lång lätt dunsovsäck

Just så. Jag har inte tänkt i de banorna innan, men efter läsning av den länkade artikeln tycker jag att EN-testningen, så som den utförs nu, känns både som verklighetsfrämmande och overkill samtidigt. I praktiken bara ett sätt för de stora drakarna att slå ut konkurrerande små tillverkare, som inte har råd att slänga upp 90 000 pund (eller var det euro) på att testa sina säckar - särskilt de ambitiösa, som tillverkar dem i många varianter.
Min egen bransch är full av den sortens felslagna ritualer.
Lätt OT, men ändå inte, eftersom TS beslut kanske påverkas av dessa klassnings-hårklyverier.

Rättning

Vill rätta mitt eget tidigare inlägg, och detta är nog enda sättet om ändringstiden löpt ut:

För dun behöver man väga in dunkvaliteten, men för en säck med 800-850CUIN dun ger ca 500g dun samma upplevd (av mig själv) värme som 1600g fiberfyllning. För en dunsäck fylld med lägre dunkvalitet ca 650CUIN får man gå upp i 600g fyllnadsvikt.

Skall vara:
För dun behöver man väga in dunkvaliteten, men för en säck med 800-850CUIN dun ger ca 500g dun samma upplevd (av mig själv) värme som ca 1400g fiberfyllning. För en dunsäck fylld med lägre dunkvalitet ca 650CUIN får man gå upp i 600g fyllnadsvikt

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips