Hur stor lättpackningsryggsäck

Jag vill bit för bit byta ut min utrustning till lättpackning. Jag vill nu köp en lättviktsryggsäck men är osäker på vilken storlek eller modell jag ska välja. Jag vill ha tre yttre fickor, en stor mesh baktill och två mindre på sidorna, samt två mindre fickor på avbärarbältet.

Jag hade tänkt mig en vår,sommar, höstsäck för svensk fjällvandring med tältning i ungefär 6-9 dagar.

Några förslag på storlek och modeller?
 
Exos är ju väldigt bra.
Zpacks Arc Blast eller Arc Haul är liknande, men lättare, Blast passar bäst om totala säckvikten går under 10-12 kg, Haul har jag inte provat, men den ska ju vara anpassad för lite tyngre bördor.

Jag gillar dock bärsystemet till Exos bättre, min Blast ger ett lätt skav på höfterna och jag är ofta och plockar och drar i axelremmarna för att få en bekvämare känsla där. Exos klarar ju också bördor en bit över 15 kg vid behov, och upp över 20 kg utan fara för säcken, men med förlust av komfort.
 
GoLite

Dumt kanske att nämna nu - men GoLite hade BRA lättviktssäckar. Jag passade på att köpa två stycken när de fortfarande inte hade gått i konkurs, förra året. De är på 70 liter, och väger tomma cirka 800 gram. Lite lättare än min Haglöfs Sumo som väger 3500 gram TOM. Och ja, 18 kg är LÄTTVIKT när man går på tälttur på 10 - 14 dagar; verkligen mycket lätt. För att få ner packningen dit eller där i närheten har jag också köpt ett Helsport Ringstind Superlighttält, som med allt väger 900 gram och klarar skitväder.
 
Jag är inte "lättpackare" men jag har lättat på min packning med att byta ut allt som väger tungt utan att för den skull kliva ur min komfortzon. Som krav för att överhuvudtaget tycka att det är trivsamt med friluftsaktiviteter så har jag följande kriterier som alltid uppfylls. Jag ska inte frysa, jag ska inte vara hungrig och jag vill ha ett bekvämt läger och kunna sova skönt.
Numera så använder jag en Osprey Exos 58 vilket gör att jag enbart på ryggsäcken sparar 3,5 kilo då min Bergans Viking få ligga hemma. Sovsäck är nåt som är tungt och skrymmande men nu mer så använder jag en dunsäck som blir riktigt liten ihop packad och bara väger 700 gram och klarar ca. -5 grader. Skulle det bli kallare så förstärker jag med dunjacka och dunkjol.
Gör man en koll på vad saker väger och försöker byta ut dessa mot lättare prylar som ändå fyller samma funktion och gärna fler funktioner så finns det massor utav kilon att spara. Tidigare när jag bara öst ner massor av "extra allt" i ryggsäcken så kunde det bli bortåt 18-20 kilo för en helgtur, medans jag idag ligger runt 12-15 kilo för en veckotur totalt.
 
Dumt kanske att nämna nu - men GoLite hade BRA lättviktssäckar. Jag passade på att köpa två stycken när de fortfarande inte hade gått i konkurs, förra året. De är på 70 liter, och väger tomma cirka 800 gram. Lite lättare än min Haglöfs Sumo som väger 3500 gram TOM. Och ja, 18 kg är LÄTTVIKT när man går på tälttur på 10 - 14 dagar; verkligen mycket lätt. För att få ner packningen dit eller där i närheten har jag också köpt ett Helsport Ringstind Superlighttält, som med allt väger 900 gram och klarar skitväder.

jag köpte gollite 50 innan dom försvann, suverän säck. nu finns nigor, exakta kopior (http://www.nigor.eu/backpacks/zerog-m.html) fast ngt tyngre. runt 1 kg skulle jag säga exos 58 eller exped lightning 60, den senare kan man bära tyngre med, den förra är en bra allround (jag har båda).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
Skallben Hur stor rygga? Lättpackning 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...