Jag delar inte riktigt uppfattningen att det brukar vara fint; vädret är ostadigare och i alla fall i Norrbottensfjällen brukar det komma en hel del nederbörd. Under mina septemberturer (främst Sarek och Kebnefjällen) så har det kommit nederbörd 60-70% av dagarna och vädret har varierat väldigt mellan närmast snöstorm med 20-30 meters sikt (det kom 2-3 dm snö på kort tid på ganska låg höjd i Sarek för två år sen i början av september), allmänt surväder med regn och temperaturer strax över nollan till några fina dagar. Senast nu i september drabbades vi även av en riktig höststorm (40 m/s uppmättes i Tarfala, 36 m/s medelvind i Stekenjokk, det regnade f ö varje dag utom den första). Nu passerade vi Sälka dagen innan och fick varning om den annalkande stormen så vi gick ner till Singi istället för att gå upp till Tarfala som planen var. Jag hade inte velat sova den natten i ett för klent tält. Temperaturmässigt har det varierat från -8-9 grader kallt till 10-11 grader varmt. Väldigt varierat väder med andra ord och knappast stabilt på nåt sätt.
September är dock ändå en underbar tid i fjällen då färgerna når sin kulmen och vintern börjar ta sitt grepp om landskapet (iaf i Norrbottensfjällen) och man slipper värme och insekter.
Jag känner inte till Lunar duo i detalj, men jag tror du klarar dig med det. Kondens brukar ju dock vara ett gissel i enväggstält (inte bara i kallgrader) men det där är väl rätt bra ventilerat. Själv är jag dock inte särskilt förtjust i enväggstält. När det gäller vindtålighet så handlar det mycket om hur och var man slår upp tältet och om ruskväder är i annalkande så får man hitta en mindre exponerad plats och kanske bygga vindmur.