Röd sprit i minus grader.

Om det pulserar, prova att stänga kran sakta vid flaskan till nästan helt stängt, släpp precis lagom när det slutar pulsera.

Har man plocka bort filter i ändan av doppröret i flaskan och mellanröret/slangen (om det fanns monterad där) så blir man av med den viskösa dämpningen av vätskan som det är designat med och det gungar på samma sätt som en bil utan bakstötdämpare vid inbromsning (sök på det och du tittar fordon som studsar som... ...rodeohästar...) det är samma mekanism mellan friktion och reaktiv effekt (fjädring) i ett system med negativ resistans[1] som mata in effekt i systemet hela tiden (det gasbildningen och lågan genererar i tryckvariationer naturligt, och som hittar en resonant frekvens mot bränsleflaskan som 'orgelpipa' och förstärker sig själv med positiv återkoppling hela tiden)...

Genom att stänga kran på bränsleflaskan till nästa stängd så kan man få tillbaka en del av den viskösa dämpningen av vätskerörelsen och man når ofta en punkt där det blir helt lugnt. Är slangen innanför metallflätan väldigt fjädrande så blir verkan av strypningen vid bränsleflaskan mindre och man kan behöva återföra filtret i skarven slangen/röret på brännaren.

MF med reglernål vid brännaren har mindre problem med detta än brännare utan reglernål vid brännaren eller tex. när man försöker köra GB74 med upp och nedvänd gasflaska för vätskematning av gas i kallt väder - i sistnämnda finns ingen viskös broms alls (såvida man inte är varsam med gasratten) och det kan lätt bli stötkokning i förgasar-röret. (och i det läget skall man skall öppna gaskranen upp helt - inte stänga gaskranen - och vända flaskan rätt till det slutar att pulsa. - stängd kran är inte att rekommendera om man har stor del av slangen fylld med flytande gasol och det börja stötkoka....

Brännar med värmeslinga för MF brukar stoppa in en rätt utfyllande fjäder i värmeslingan - också för att bromsa bränslerörelserna - problemet senare är när röret och fjädern behöver rensas pga. att det koksat igen...

Byter man filtret i ändan av doppröret i bränsleflaskan från den rätt täta filtret till en i tex. vettex eller liknande lösning med socka runt filtret (om man måste ta ut den gamla filtret om det vaxat igen pga. vaxrik fotogen och diesel i stark kyla) så kan man också få problem med pulsation och av samma orsak som ovan nämnt.


[1] negativ resistans är svårgreppbart för det flesta så lekmanna mässigt kan det nog beskrivas som servosystemet för ratten på en bil där liten vridkraft på ratten ger mer styrkraft på hjulen, el-assisterad cykel där lättare kraft på tramporna ger mer kraft på bakhjulen än med utväxling med ren muskelkraft - dvs ett 'motstånd' som istället för att bromsa - istället 'kickar' extra i samma riktning som man lägger på kraften - lite vid lite kraft, mycket vid stor kraft, helt linjärt skalmässigt.
 
Senast ändrad:
För ett antal årsen förmodligen tidigare men på 70, 80 ev 90 talet så hade militären sprit kök som personligt kök till soldaterna i Norrland.
Är det någon som har erfarenhet av i vilka minus grader det användes i.
Jag tror det användes i alla norrländska temperaturer, men har inte erfaren het av det själv.
Ni som gjorde lumpen i Norrland på 60 till 80 talet kanske har erfarenhet av det.

Jag är inte intresserad av diskussioner av gas eller bensin/fotogen eller andra bränslen.
Jag har använt T-röd i mitt Trangiakök och har erfarenheter av det i kalla temperaturer. Men frågan var om det fanns erfarenheter från det militära...hm, gjorde lumpen 87-88...och brännaren funkade då.
 

clindh

Forumvärd
Jag citerar ur forumreglerna: Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc. Ni borde få en varning allihopa som kommenterat så, men jag är valborgsmild idag.
 
Senast ändrad:
Jag citerar ur forumreglerna: Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc. Ni borde få en varning allihopa som kommenterat så, men jag är valborgsmild idag.

Hmm, jag backade för att se vem som är den misstänkta förbrytaren men jag hittade endast trevliga välmenande inlägg. Kan det finnas spöken på ljusa dagen? 😊
Nåväl, helt riktigt, vi,, ska. Inte iNte Bråka oM sånt nu. 🍻
Trevlig Valborg önskar jag sidans ledning och alla vänner här i kväll.
 
Jag citerar ur forumreglerna: Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc. Ni borde få en varning allihopa som kommenterat så, men jag är valborgsmild idag.
Jag förstår inte heller vilka kommentarer som åsyftas. Kan det här ha hamnat i fel tråd? Eller är det kanske inlägg som tagits bort? Trevlig valborg på er i alla fall!
 
En engångs pipett är praktiskt när man matar förvärningen, kan tiggas från lab eller köpas i lådvis.

Till mitt nova tycker jag det gått bra att pytsa ut lagom lite bränsle för förvämning om man öppnar med varsam hand och snabbt stänger igen, givet att man förvärmer med huvudbränslet (akrylatbensin i mitt fall).

Men om man förvärmer med sprit för att sedan huvudsakligen bränna fotogen så kan jag se nyttan med pipett eller spritflaska med liten pip, för lättare dosering av förvärmningsbränsle.

/Patrik
 
Jag köpte nyligen en kastrull med värmeväxlare för att få så mycket som möjligt av spritbrännarens värme tillvarataget. Dessutom köpte jag en kastrull som är betydligt större till volymen än vad jag behöver = tack vare att bottnet på kastrullen är vid blir vattennivån i kastrullen inte hög vilket hjälper till att snabbare få vattnet att koka i kylgrader.
Och kastrullen är ihopfällbar så den tar inte mycket utrymmet trots att den är vid.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zotter Kvarbliven t-röd i brännaren ner i packningen? Kök och brännare 25
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
UnderEnTarp Mjuk flasta till t-röd! Kök och brännare 14
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...