Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
JAg har ju en till fråga! Hur bör man göra rent repet (samt karbiner och selar + skor) efter en dags uteklättring, repet blev rätt så sandigt och så... måste man tvätta det varje gång (och iså fall hur) eller räker det maed att "borsta av" det???
Undvik till att börja med att smutsa ner repet. Sand och rep tycker inte om varandra. Använd gärna en repsäck så blir det inte så smutsigt. ofta är dock priset på repsäckar alltför avskräckande. En billig repsäck är IKEA´s stora påsar för 15 kronor.
Repet tvättar du enklast i ett badkar med ljumet vatten utan rengöringsmedel. Låt torka (utan värme) i några dagar innan du packar in repet i din repsäck.
Jag rengör mina friends med bomullstops. Svårare fall tas med silkonsprej (löser smuts och smörjer), skakar ur och tar det sista med topsen. Lämnar så lite silikon kvar som möjligt då det bara fastnar nytt smuts i det annars.
Karbiner och hexor med en lätt fuktad trasa. I skrymslena använder jag tops. Silikonsprej används också för att smörja karbinerna.
Skorna tar jag med ljummet vatten och en mjuk borste.
Rep och slingor i badkaret med svag pulvertvättlösning. Sköljer noggrant (=länge i många bad) för att få ut allt. Torkar i tre dagar på en hissbar ställning ovanför badkaret; lägger EJ grejorna i solen eller på ett värmeelement.
Jag har kört med teflonbaserat smörjmedel, avsett för smörjning av cykelkedjor på mina Camalots. Det fungerar mycket bra och drar inte åt sig smuts, Rekommenderas!
/Mattias
Vid normal användning så behövs ingen super rengöring vare sig på rep eller karbiner.
Om det skulle vara så att hela utrustningen är grovt nedsmutsad ,spola av dessa med vatten och låt torka luftigt ,karbiner smörjer du ev efteråt .
/Bosse.
När jag har varit ute en heldag så har jag ju trots att repet legat i repsäcken fått smuts på repet eftersom att lite rep alltid har kontakt med marken och klippan, och om jag ska tvätta repet varje gång med en 3 dagars torkningsperiod så blir det ju knappt någon klättring alls? Ska jag tvätta efter varje gång eller räcker det att borsta av det värsta?
Hur ofta du ska rengöra din utrustning beror på i vilket miljö som du klättrar! och hur vädret har varit under klättringen!
Är det soligt och du har rep-påse tycker jag inte att du ska tvätta repet efter varje gångs klättring utan räcker nog vid säsong avslutning (alltså en gång om året) Med repet och slingorna följer oftas med en liten text där det står hur du ska sköta dina saker!
Det kan varjera från fall till fall (som vanliga kläder) är du osäker kontakta där du köpte de.
En sak som ni andra har glömt att nämna är selen som är oxå väldigt känsligt mot sand etc. Det är många som inte orkar ta a sig selen när de vilar och de sätter kanske på marken eller något liknande. Tänkt på att de är oxå väldigt känsliga.
/E
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...