Primus Power Gas SIP

MSR Isobutan ska väl i princip motsvara Primus Power Gas.

Å skillnaden mellan Primus Power Gas och Primus Winter Gas ska väl i princip vara det "magiska" nätet i Primus Winter Gas. Själva gasblandningen ska väl annars vara den samma i båda varianterna, om jag förstått det rätt.
/Niklas
Det är inte helt lätt att hitta resp. sammansättning - Primus själva gör det inte på sin hemsida. Men Aventure Nordique verkar ha koll. Ingen aning vad som är källan och därmed hur pålitligt det är, men varför skulle de hitta på:

SIP Power gas: Butane (60%) / Propane (40%)
Power gas: Isobutane (80%) / Propane (20%)
Vintergas: Butane (5%) / Isobutane (70%) / Propane (25%)

https://en.aventurenordique.com/catalog/product_compare/index/

Dessutom finns en annan "Power gas" i gröna patroner från Optimus, med helt annan sammansättning: Butane (50%) / Isobutane (25%) / Propane (25%)

1752354598581.png

Hm, intressant!
Med 40% propan i en EN417-behållare klarar de antagligen/möjligen inte tryck/temperatur-
kravet vid +50°C. Jag är tveksam till den där uppgiften. OM den uppgiften stämmer - så är den
där bättre än deras andra produkter i sträng kyla (speciellt för oss inverterare!) - och det hade
jag då väntat mig att Primus hade tutat i stooora marknadsföringshornet för isåfall. Tänk på hur
mycket marknadsföring de dragit under åren i sina försök att få till en 'Wintergas'-hajp ... Upp-
gifterna jag hört förr var att mer än max ~30% propan klarar inte EN417-behållaren vid 50°C.
Och det med resten som n-butan och i princip ingen isobutan om jag minns rätt.
/Odd

PS
Den gröna Primus-behållaren är deras Summergas. Med 80% Butan och 20% Propan. Vilket är bättre
än Biltemas albanska 90% 10% - men inte bra nog för att motivera den påtagliga prisskillnaden...

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Enligt Primus själva, så innehåller Winter Gas 20% propan och 80% isobutan https://primusequipment.com/products/winter-gas

Enligt Primus själva, så innehåller Power Gas Propan och Isobutan. Dock utan att speca mängderna. https://primusequipment.com/products/power-gas Men Joannas uppgift om 20% propan och 80% isobutan har jag också läst, så det kan nog stämma.

Enligt Primus själva, så innehåller Summer Gas propan och n-butan, dock utan att speca mängderna https://primusequipment.com/products/summer-gas Men det brukar vara ca 30% propan och 70 % butan.

Enligt Primus själva, så innehåller SIP-gas propan och butan, dock utan an speca mängderna. https://primusequipment.com/products/sip-power-gas-450-g
Men jag har också svårt att tro att det är mer än 30% propan i dessa gasoltuber.
/Niklas

Hm, intressant!
Med 40% propan i en EN417-behållare klarar de antagligen/möjligen inte tryck/temperatur-
kravet vid +50°C. Jag är tveksam till den där uppgiften. OM den uppgiften stämmer - så är den
där bättre än deras andra produkter i sträng kyla (speciellt för oss inverterare!) - och det hade
jag då väntat mig att Primus hade tutat i stooora marknadsföringshornet för isåfall. Tänk på hur
mycket marknadsföring de dragit under åren i sina försök att få till en 'Wintergas'-hajp ... Upp-
gifterna jag hört förr var att mer än max ~30% propan klarar inte EN417-behållaren vid 50°C.
Och det med resten som n-butan och i princip ingen isobutan om jag minns rätt.
/Odd
Javisst är det skumt. Men det verkar vara rena djungeln. Clas Olsson, Alpkit, den här fiskeaffären med flera anger t ex 25% propan, 25% isobutan och 50% n-butan för Powergas. Gasoltuben anger 20% propan och 80% isobutan för både Power- och vintergas.

Tror Primus skulle vinna mycket på att inte smyga med infot. Att det inte går att lita på sammansättningen var faktiskt ytterligare en av anledningarna till att jag håller mig till MSR.
PS
Den gröna Primus-behållaren är deras Summergas. Med 80% Butan och 20% Propan. Vilket är bättre än Biltemas albanska 90% 10% - men inte bra nog för att motivera den påtagliga prisskillnaden...
Optimus "Power Gas" är också grön, och det var den jag menade. Klart förvirrande, dessutom listar Naturehike den som "Primus"...
Här är f.ö. en fungerande länk till den affärens gaspatroner.

Tack för alla intressanta svar i tråden. Det är härligt att det finns så mycket kunskap här, man kan alltid räkna med osedvanligt kunniga svar. :)

Vad betyder dessa sammansättningar av gaser i verkligheten? Alltså: påverkas brinntiden? Jag har ganska exakt koll på hur länge en tub Primus Power Gas räcker för mig utifrån vad jag tillagar. Vilken förändring kan jag räkna med, med SIP?

Bruk i fjällmiljö under tre säsonger.

Propan har något högre energiinnehåll:
  • Propan: ca 12,86 kWh/kg.
  • Butan (inkl. isomeren isobutan): ca 12,44 kWh/kg.
...så skillnaden är marginell och troligen inte märkbar i praktiken. Dessutom vägrar ju Primus ange proportionerna mellan de bägge - är de ungefär samma i SIP som i den "gamla" Powergasen, så spelar det ju ingen roll.

Det är skillnaden mellan dessa tre gasers rep. kokpunkt som är viktigare att titta på, för den avgör funktionen i kalla väder:
  • Propan: ca -42 °C
  • Isobutan: ca -10 °C
  • Butan: ca +/-0 °C

Elvah Hanna! Å då det mesta av gasolen i gasoltuben är kondenserad till vätska, p.g.a. högt tryck, så åtgår det en del värmeenergi för att förgasa vätskan, där värmen främst tas ifrån den omgivande vätskan i gasoltuben. Därför du måste plussa på ett antal grader från angiven kokpunkten, för att gasolköket ska fungera bra i praktiken! Jag brukar plussa på ca 15 grader från angiven kokpunkt, men andra nöjer sig med 5 grader.
/Niklas

Vad betyder dessa sammansättningar av gaser i verkligheten? Alltså: påverkas brinntiden?
Det kan vi inte svara på eftersom vi inte vet VAD och HUR du tillagar något. Du har
inte angett vad du använder för kök - det är en enorm skillnad mellan en liten topp-
monterad och en mera 'utvecklad' brännare i att överföra eldens värmeenergi till
vattnet - och därigenom påverkas brinntiden.

Om du snabbt hettar upp en kopp, tre-fyra deciliter, vatten som hälls ner i en påse
MRE-gegga så hinner inte gasavgivningen inne i tuben påverkas speciellt mycket.
Speciellt inte om du normalt förvarar tuben innanför kläderna eller nere i sovsäcken
(nattetid) mellan eldningstillfällena.
Jag har ganska exakt koll på hur länge en tub Primus Power Gas räcker för mig
utifrån vad jag tillagar. Vilken förändring kan jag räkna med, med SIP?
Bruk i fjällmiljö under tre säsonger.
Förvarar du behållaren (sämsta temperaturalternativet) på utsidan av ryggsäcken utsatt
för vind och väder så kommer den naturligtvis att vara MYCKET kallare än exemplet ovan
när nästa eldningstillfälle sker. Och då blir ju n-butan -avkokningen sämre redan från
början av det eldningstillfället.

Vill du sedan verkligen LAGA MAT (som jag personligen vill när det är middagsdags) så
kommer ju brinntiden per tillfälle att vara väsentligt mycket längre iom kokning av pasta
etc. När tiden lågan är tänd blir längre så påverkas temperaturen INNE i bränslebehållaren
ner till ännu lägre temperatur iom att förångningsenergin som behövs för att 'skapa' gaso-
len i gasform (som du vill ha ut till brännarmunstycket) tas ur vätskan - som kallnar mer.
Kanske ända ner till en temperatur som gör att du bara eldar med propan och ev iso-butan
vilket kortar ner 'livslängden i kyla' för bränslebehållaren. Om det är kallt ute på morgonen,
under sådär +5°C eller nåt, så är det här en reell bekymmerskapare för gasoleldare...
/Odd
(som är inverterare!)

Senast ändrad:
Det kan vi inte svara på eftersom vi inte vet VAD och HUR du tillagar något. Du har
inte angett vad du använder för kök - det är en enorm skillnad mellan en liten topp-
monterad och en mera 'utvecklad' brännare i att överföra eldens värmeenergi till
vattnet - och därigenom påverkas brinntiden.

Om du snabbt hettar upp en kopp, tre-fyra deciliter, vatten som hälls ner i en påse
MRE-gegga så hinner inte gasavgivningen inne i tuben påverkas speciellt mycket.
Speciellt inte om du normalt förvarar tuben innanför kläderna eller nere i sovsäcken
(nattetid) mellan eldningstillfällena.

Förvarar du behållaren (sämsta temperaturalternativet) på utsidan av ryggsäcken utsatt
för vind och väder så kommer den naturligtvis att vara MYCKET kallare än exemplet ovan
när nästa eldningstillfälle sker. Och då blir ju n-butan -avkokningen sämre redan från
början av det eldningstillfället.

Vill du sedan verkligen LAGA MAT (som jag personligen vill när det är middagsdags) så
kommer ju brinntiden per tillfälle att vara väsentligt mycket längre iom kokning av pasta
etc. När tiden lågan är tänd blir längre så påverkas temperaturen INNE i bränslebehållaren
ner till ännu lägre temperatur iom att förångningsenergin som behövs för att 'skapa' gaso-
len i gasform (som du vill ha ut till brännarmunstycket) tas ur vätskan - som kallnar mer.
Kanske ända ner till en temperatur som gör att du bara eldar med propan och ev iso-butan
vilket kortar ner 'livslängden i kyla' för bränslebehållaren. Om det är kallt ute på morgonen,
under sådär +5°C eller nåt, så är det här en reell bekymmerskapare för gasoleldare...
/Odd
(som är inverterare!)

Jag kokar nästan bara upp vatten, närmare bestämt 3-7 dl vatten, 3-4 gånger om dagen enligt ett ganska exakt återkommande system. En 230 grams tub har räckt hyfsat exakt med tillräckligt men inte för mycket kvar, i 9 dagar. Jag använder en Soto windmaster, ofta i yttertält och ibland ute - men är det väldigt blåsigt sätts yttertält ofta upp vid rast. Jag värmer inte gasen, den förvaras i ryggsäcken. Det kan absolut vara 5 grader eller kallare vid tillfällen.

Jag kokar nästan bara upp vatten, närmare bestämt 3-7 dl vatten, 3-4 gånger om dagen enligt ett ganska exakt återkommande system. En 230 grams tub har räckt hyfsat exakt med tillräckligt men inte för mycket kvar, i 9 dagar. Jag använder en Soto windmaster, ofta i yttertält och ibland ute - men är det väldigt blåsigt sätts yttertält ofta upp vid rast. Jag värmer inte gasen, den förvaras i ryggsäcken. Det kan absolut vara 5 grader eller kallare vid tillfällen.
Då bör du i alla fall undvika gasoltuber med betydande mängder n-butan och istället satsa på gasoltuber med mestadels isobutan och resten propan, som t.ex.:

* Primus Power Fuel
* Primus Winter Gas
* MSR IsoPro
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips