Vad betyder dessa sammansättningar av gaser i verkligheten? Alltså: påverkas brinntiden?
Det kan vi inte svara på eftersom vi inte vet
VAD och
HUR du tillagar något. Du har
inte angett vad du använder för kök - det är en enorm skillnad mellan en liten topp-
monterad och en mera 'utvecklad' brännare i att överföra eldens värmeenergi till
vattnet - och därigenom påverkas brinntiden.
Om du snabbt hettar upp en kopp, tre-fyra deciliter, vatten som hälls ner i en påse
MRE-gegga så hinner inte gasavgivningen inne i tuben påverkas speciellt mycket.
Speciellt inte om du normalt förvarar tuben innanför kläderna eller nere i sovsäcken
(nattetid) mellan eldningstillfällena.
Jag har ganska exakt koll på hur länge en tub Primus Power Gas räcker för mig
utifrån vad jag tillagar. Vilken förändring kan jag räkna med, med SIP?
Bruk i fjällmiljö under tre säsonger.
Förvarar du behållaren (sämsta temperaturalternativet) på utsidan av ryggsäcken utsatt
för vind och väder så kommer den naturligtvis att vara
MYCKET kallare än exemplet ovan
när nästa eldningstillfälle sker. Och då blir ju n-butan -avkokningen sämre redan från
början av det eldningstillfället.
Vill du sedan verkligen
LAGA MAT (som jag personligen vill när det är middagsdags) så
kommer ju brinntiden per tillfälle att vara väsentligt mycket längre iom kokning av pasta
etc. När tiden lågan är tänd blir längre så påverkas temperaturen
INNE i bränslebehållaren
ner till ännu lägre temperatur iom att förångningsenergin som behövs för att 'skapa' gaso-
len i gasform (som du vill ha ut till brännarmunstycket) tas ur vätskan - som kallnar mer.
Kanske ända ner till en temperatur som gör att du bara eldar med propan och ev iso-butan
vilket kortar ner 'livslängden i kyla' för bränslebehållaren.
Om det är kallt ute på morgonen,
under sådär +5°C eller nåt, så är det här en reell bekymmerskapare för gasoleldare...
/Odd
(
som är inverterare!)