Primus Power Gas SIP

Sambon gavs denna när han fick uppdrag att köpta Power Gas åt mig. Jättebra att Primus jobbar på hållbarheten, men det känns inte som jag vill testa något nytt i skarpt läge utan att ha koll, så vill kolla om någon har erfarenheter? Jag hittar inget på nätet mer än att en skillnad jämfört med vanliga Power Gas är att det är Butane istället för Isobutane vilket ska vara mindre effektivt när det är kallt, samtidigt skriver man att "most campers won’t notice a significant difference" vilket gör mig orolig eftersom jag inte är "most campers". :D Hur likvärdiga är frågan? Total brinntid och koktid är det relevanta, likvärdig funktion vid kyla och blåst är nödvändigt, så jag har koll på att en tub räcker som planerat. Är detta försämrat eller ej? Någon som testat?

N-butan och Isobutan har samma effektiva värmevärde: 45.75 MW/kg så där är det ingen skillnad alls.

Skillnaden mellan de två isomererna av C4H10 är att normalbutan förångas vid -0,3°C medan isobutan förångas vid -11,7°C (i bägge fallen vid normalt tryck) - en rejäl skillnad i just vår lilla tillämpningsniche: frilufsande i skandinaviska fjällområden. [Propan förångas nere vid -42,1°C Det är därför som husvagnstuberna innehåller ~95-99% propan.]

Så att ta bort isobutanet ur campingasolbehållarna för att göra dem klart billigare (för generalagenten) och mer närproducerade är att göra användarna en okänst - om vädret riskerar att slå om och bli fryskallt... "Men, såå kan det väl aldrig bli, eller? Åtminstone inte under sommarperioden, eller?" Om detta gäller dig Hanna, kan bara du svara på.

Biltema har gjort samma misstag, istället för att fortsätta importera sina campinggasolbehållare från världens största producent där borta i Sydkorea har de börjat använda en producent i Albanien - som levererar ~10% propan och ~90% n-butan i sina behållare - en blandning som duger gott på havsnivå i sydeuropa - men som är klart tveksam i skandinaviska fjällområden, även sommartid...

Det blandningsförhållande vi i åratal varit vana vid (i de koreaproducerade behållarna) är ~20-25% propan, 20-30% isobutan och resten 60-45% n-butan. Och även den produkten har varit tveksam i kallt nordiskt höst och försommar-väder, håller du inte med? Många gånger har man kommit hem med restskvättar i behållarna som INTE vill förgasas - det är ren n-butan som blir kvar där i kylan...
/Odd

PS
Jula säljer fortfarande Koreatillverkade behållare...

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
(...)
Skillnaden mellan de två isomererna av C4H10 är att normalbutan förångas vid -0,3°C medan isobutan förångas vid -11,7°C (i bägge fallen vid normalt tryck) - en rejäl skillnad i just vår lilla tillämpningsniche: frilufsande i skandinaviska fjällområden. [Propan förångas nere vid -42,1°C Det är därför som husvagnstuberna innehåller ~95-99% propan.]
(...)

Det är precis av denna anledning jag håller mig till MSR IsoPro med min. 95% isobutan av butanandelen (80%, resten propan). Alltså högre andel isobutan än t o m Primus dedikerade vintergas (som dock inte går att köpa i 100 g-patroner).

MSR funkar oklanderligt ner till väl under tio minusgrader. Har helt skippat det klart osköna experimenterandet med vätskematning.

(en annan fördel är f.ö. att det är 110 g i de minsta behållarna, mot Primus 100)

Senast ändrad:
PS
Jula säljer fortfarande Koreatillverkade behållare...

Jag har 2 stycken oanvända butanbehållare på 230 gram som heter Axlye som det är flera år sen jag köpte. Det står med väldigt liten text ”Manufacturaed for Jula in Korea” men jag lyckasinte hitta något på förpackningen om vilka gaser dom innehåller.

Det verkar nu som om Jula har Primus som leverantör av gasol. Men Jula kallar det bara ”gas”. Bara träff på sommargas vid sökning på ”gasol”

/Per

Jag gissar att de säger "most camper won't notice", pga att de flesta inte tältar under minus 10 grader celsius, som indikeras av bilder under rubriken performance på den länk du själv postade:
Men hur eventuellt dålig/sämre den är i kyla, det vet jag inte, prova att stoppa gas-burken i frysen och provkör sedan. OCh som primus själva säger, flytande fossilbränsle (bensin, fotogen) är nog bättre effekt i riktigt kalla omgivningar.

/Patrik

1752320129119.png

Jag har 2 stycken oanvända butanbehållare på 230 gram som heter Axley som
det är flera år sen jag köpte. Det står med väldigt liten text ”Manufactured for
Jula in Korea” men jag lyckas inte hitta något på förpackningen om vilka gaser
dom innehåller.
Du sökte inte djupt nog Per:

Julas egna in-house-brand heter KAYOBA sedan flera år. Ljusgröna 230 och 450 grammare
som anges: "MADE IN KOREA for Jula AB Skara Sweden +46 (0)511-246000 jula.com"
"GASBEHÅLLARE MED BUTAN- OCH PROPANGASBLANDNING" - men ingen uppgift om blandningsförhållande...

Artikelnummer: 230gram - 010996 samt 450gram - 010997

Går man lite djupare och plockar upp deras Säkerhetsdatablad så säger det: Propan 20-30% --- Isobutan 23-33% --- N-butan 41-51% _ vilket nog är den normala koreanska blandningen av campinggasol - om inte extra andel isobutan är beställd.

(Propan-andelen är ju strikt begränsad av tryck/temperatur -begränsningarna vid hög (+50°C vill jag minnas) temperatur för EN417 -standarden. Så inte behållaren rämnar...)
/Odd

PS
För KAYOBAs 227grams CP250-behållare anges det: Propan 1-7% --- Isobutan 31-41% --- N-butan 55-65%
vilket jag ser som ganska vettigt för skandinaviska sommarförhållanden ute på altanen - i wokbrännaren...

Senast ändrad:
Axley var det fabrikat Jula sålde innan de valde att trycka sitt eget varumärke Kayoba på tuberna. Såvitt jag vet samma gas med olika tryck på tuberna.
När Jula bytte för några år sedan reade de ut Axley tuberna🙂

Att andelen propan och isobutan för skillnad i kalla temperatur med en buss påbörjad tub är självklart - men är det någon som har insikt i hur stor skillnad det gör vid de sista 20% av burken givet att man kört gasmatning (och ej investerat, vätskematat)? Blir det bara butan kvar på slutet eller vilka blandningar kan man förvänta sig?

Det är helt avhängigt av omgivningstemperaturen (och därmed temperaturen inne i gasolvätskan). Om du kört gasmatat och det är under någon enstaka plusgrad ute så är det främst propandelen som du eldat upp först - eftersom n-butanet inte kokar av alls och isobutanet kokar av sämre än propanet... Har du 20% kvar (av den inledande gasolvikten) så har du nästan bara n-butan kvar.* Det är anledningen till att inverterad matning blivit någorlunda populärt bland kall-klimat-användare. Trots reglerbekymren...

Under ren högsommar i Skandinavien funkar n-butan alldeles utmärkt, men i kallt nordiskt höst och försommar-väder blir det ofta tillräckligt kallt för att ge problem med att få n-butanet att koka av till gas i snabb nog omfattning för att försörja brännaren.
/Odd

*Det är skälet till att många kommer hem med "oåtkomliga" slattar kvar i behållarna när utflykten är över...

Det är precis av denna anledning jag håller mig till MSR IsoPro med min. 95% isobutan av butanandelen (80%, resten propan). Alltså högre andel isobutan än t o m Primus dedikerade vintergas (som dock inte går att köpa i 100 g-patroner).

MSR funkar oklanderligt ner till väl under tio minusgrader. Har helt skippat det klart osköna experimenterandet med vätskematning.

(en annan fördel är f.ö. att det är 110 g i de minsta behållarna, mot Primus 100)
MSR Isobutan ska väl i princip motsvara Primus Power Gas.

Å skillnaden mellan Primus Power Gas och Primus Winter Gas ska väl i princip vara det "magiska" nätet i Primus Winter Gas. Själva gasblandningen ska väl annars vara den samma i båda varianterna, om jag förstått det rätt.
/Niklas

Det är helt avhängigt av omgivningstemperaturen (och därmed temperaturen inne i gasolvätskan). Om du kört gasmatat och det är under någon enstaka plusgrad ute så är det främst propandelen som du eldat upp först - eftersom n-butanet inte kokar av alls och isobutanet kokar av sämre än propanet... Har du 20% kvar (av den inledande gasolvikten) så har du nästan bara n-butan kvar.* Det är anledningen till att inverterad matning blivit någorlunda populärt bland kall-klimat-användare. Trots reglerbekymren...

Under ren högsommar i Skandinavien funkar n-butan alldeles utmärkt, men i kallt nordiskt höst och försommar-väder blir det ofta tillräckligt kallt för att ge problem med att få n-butanet att koka av till gas i snabb nog omfattning för att försörja brännaren.
/Odd

*Det är skälet till att många kommer hem med "oåtkomliga" slattar kvar i behållarna när utflykten är över...
Å det är väl just därför det är så populärt med vätskematning...
/Niklas

Å skillnaden mellan Primus Power Gas och Primus Winter Gas ska väl i princip vara
det "magiska" nätet i Primus Winter Gas.
Något nät är det inte, det är bara ett ark av vad som påminner om styvt läskpapper
som ställts in i behållaren innan bottenplåten valsas fast. Primus Wintergas:
_IMG4987_DxO+Odd_small.jpg

Och för de som funderar över hur CP250-behållaren ser ut inuti
så tar vi väl en sån bild också - som visar det lilla plaströret som gör
att det kommer gasformigt ur behållaren trots att den ligger ner.
'Hålet' i kragen är åt samma håll som röret...
_IMG4991_DxO+Odd_small.jpg
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips