Premiärtur i sarek som ensam och oerfaren

Funderar på att ge mig ut på min första fjällvandring i sarek, ensam. Har ingen erfarenhet utav fjäll utöver att jag bestigit kebnekaise och galdhöpiggen.
Konditionen är det dock inget fel på, inte riskbedömningen heller.

Behöver man verkligen vara duktig på att navigera sig med hjälp utav karta och kompass för att kunna gå här?
Vad är det med sarek som gör att så många tycker att det inte lämpar sig som första vandring?

Nej gör det inte.
Ja du behöver kunna navigera med karta kompass om det skulle bli dålig sikt, pga väder. I Sarek har du ingenstans att ta vägen om det skulle va så att du råkar ut för en olycka. Tältet går sönder, köket slutar fungera, du trillar och skadar dig. Nästan oavsett var behöver du även vada för att ta dig fram vilket inte rekommenderas om du inte gjort detta förr och kan tekniken.
Det finns inga leder som du kan följa, utan all navigering och ledsagning behöver göras utifrån terrängen, hur terrängen ser ut just där och då samt ev. Alternativa rutter du behöver följa för att komma runt problem eller hinner som uppstår.
Du behöver även kunna ta hand om dig själv, samt klara dig själv om situation skulle uppstå, pga. Områdets karaktär och terräng. Vilket även försvårar för ev. Räddningsaktion.

Bättre du börjar med Jämtland/Härjedalen, eller om du nu vill dit upp så Kungsleden. (Även om den kanske inte heller borde göras som absolut första runda heller, just pga. Områdets karaktär och väderomslag.)

"Omdöme kommer pga. Dålig erfarenhet. Erfarenhet kommer av dåligt omdöme."
- Och kunskap.

Bättre o spara en sådan pärla till när du gjort annat först stegvis mer avancerat, då får du även ut mer av själva turen. Och går inte miste om alla andra fjällområden. Vilka du kanske ratar efter Sarek.(?)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nej gör det inte.
Ja du behöver kunna navigera med karta kompass om det skulle bli dålig sikt, pga väder. I Sarek har du ingenstans att ta vägen om det skulle va så att du råkar ut för en olycka. Tältet går sönder, köket slutar fungera, du trillar och skadar dig. Nästan oavsett var behöver du även vada för att ta dig fram vilket inte rekommenderas om du inte gjort detta förr och kan tekniken.
Det finns inga leder som du kan följa, utan all navigering och ledsagning behöver göras utifrån terrängen, hur terrängen ser ut just där och då samt ev. Alternativa rutter du behöver följa för att komma runt problem eller hinner som uppstår.
Du behöver även kunna ta hand om dig själv, samt klara dig själv om situation skulle uppstå, pga. Områdets karaktär och terräng. Vilket även försvårar för ev. Räddningsaktion.

Bättre du börjar med Jämtland/Härjedalen, eller om du nu vill dit upp så Kungsleden. (Även om den kanske inte heller borde göras som absolut första runda heller, just pga. Områdets karaktär och väderomslag.)

"Omdöme kommer pga. Dålig erfarenhet. Erfarenhet kommer av dåligt omdöme."
- Och kunskap.

Bättre o spara en sådan pärla till när du gjort annat först stegvis mer avancerat, då får du även ut mer av själva turen. Och går inte miste om alla andra fjällområden. Vilka du kanske ratar efter Sarek.(?)
Tack för utförligt svar!
Kanske dumt att nämna kartan, det var mest i förebyggande då sist jag höll på med sådant var ca 15 år sedan i skolan.. Men det borde ju inte vara allt för svårt att lära sig innan, om man nu helt glömt av det där. Det märker jag när jag tittar på det 😄

Rätta mig gärna om jag har fel. Men jag tänker generellt att dåligt sikt = uppslaget tält alternativt paus tills det är såppas bra sikt att man kan ta sig en liten bit åt gången.
Att man inte klättrar upp på berg, vadar eller liknande känns självklart om vädret inte tillåter. Misstänker att många fallerar på just den biten, dvs att bedöma när och vart det är lämpligt att röra sig?

Vadning får jag kika vidare på, men jag är medveten om att det inte bara är att "gå rakt över" om vattnet rör sig utan att man får anpassa kroppstyngden, att stavar är ett bra hjälpmedel etc.
Jag springer runt 30km i veckan, många gånger först framåt eftermiddagen och då på fastande mage, utan problem. Planerar utöver mat att ha massa energibars med, så just den biten är jag inte det minsta orolig för.
Jag har grundkunskaper om hur man sköter sår, blödningar etc då jag jobbar i vården - dock inte på sjukhus.
Just kring ifall tältet går sönder så tänker jag tejp, snören, kniv samt såklart extra kläder med.. Annars vet jag inte riktigt hur man ska kunna förbereda mer än så oavsett vart man är?

Med detta sagt, tycker du fortfarande att det är en dålig idé?

Jag misstänker att du trollar. Särskilt reagerar jag på ifrågasättandet av att det är viktigt att kunna orientera.
Jag har full förståelse för det. Jag fastnade igår på ett långt inlägg skrivit om just sarek utav en vandrare och bilderna i sig väckte något i mig.
Det dramatiska naturen har jag inte sett (på bilder) någon annanstans hittils, även om jag förvisso inte letat så värst mycket.
Men ett plus är ju också att det inte är fullt så många andra människor som det är på andra populära leder. Jag vill få känna mig ensam, i min egen zon, om jag ska ut på en längre vandring.

Men eftersom jag inte har någon vidare erfarenhet så kändes det ändå lämpligt att bolla det här först..
Om än något impulsivt under natten :)

Jag håller med om att det är en dålig idé. (Vilket förstås inte betyder att du ska låta bli. LIvet vore tråkigt om vi bara följde goda idéer)

Jag tänker inte tjata om säkerhetsaspekten. Det blir så snusförnuftigt. Visst är det en risk att gå ensam i Sarek, särskilt utan fjällerfarenhet, men under normal vandringssäsong, med några enkla grundregler och med lite sunt förnuft så går det oftast bra.

Nä anledningen att jag avråder är att du (förmodligen, jag känner ju inte dig) försöker dig på ett kinderägg här. Tre önskningar på en gång.

Du vill uppleva Sarek.
Du vill fjällvandra "på riktigt". (Av din beskrivning av Keb och Galdhöpiggen låter det som du "bara" gått fjällstation - topp tur och retur vilket visserligen ger dig en del erfarenheter men bara är att skrapa på ytan)
Du vill uppleva ensamheten i naturen.

Alla tre är väldigt rimliga mål och önskningar, men varför alla på en gång?

Sarek med erfarnare sällskap skulle kunna ge dig en väldigt mycket häftigare upplevelse av det området än en vandring där du begränsar dig till vad som är rimligt för en nybörjare på egen hand.

Andra fjällområden (jag kan nämna jämtlandsfjällen kring sylarna/helags eller abisko men det är bara början) är mer lättillgängliga men minst lika "riktiga" fjäll som Sarek. Samla lite mil under sulorna och prova utrusting, packning, mat etc i en mindre skala. Det är inte ett nedköp på något sätt. Sverige har gott om sådana områden, minst lika "fjälliga" som Sarek. Enda skillnaden är att du slipper göra dina lärdomar på en plats där det är två dryga dagsmarcher till närmste väg.

Ensamvandra kan du göra ännu närmre. (Och jag rekommenderare det verkligen, men det är inte för alla.) Övernatta i tält, hängmatta eller fast vindskydd i närmaste skog. Stäng av mobilen! Lär känna ditt eget huvud. Hur reagerar du när du inte har någon att be om hjälp, fråga om råd eller bara prata med?
Ta reda på det innan du gör en större ensamtur så kommer du njuta desto mer. (Eller i värsta fall upptäcka att det inte är din grej)

Jag håller med om att det är en dålig idé. (Vilket förstås inte betyder att du ska låta bli. LIvet vore tråkigt om vi bara följde goda idéer)

Jag tänker inte tjata om säkerhetsaspekten. Det blir så snusförnuftigt. Visst är det en risk att gå ensam i Sarek, särskilt utan fjällerfarenhet, men under normal vandringssäsong, med några enkla grundregler och med lite sunt förnuft så går det oftast bra.

Nä anledningen att jag avråder är att du (förmodligen, jag känner ju inte dig) försöker dig på ett kinderägg här. Tre önskningar på en gång.

Du vill uppleva Sarek.
Du vill fjällvandra "på riktigt". (Av din beskrivning av Keb och Galdhöpiggen låter det som du "bara" gått fjällstation - topp tur och retur vilket visserligen ger dig en del erfarenheter men bara är att skrapa på ytan)
Du vill uppleva ensamheten i naturen.

Alla tre är väldigt rimliga mål och önskningar, men varför alla på en gång?

Sarek med erfarnare sällskap skulle kunna ge dig en väldigt mycket häftigare upplevelse av det området än en vandring där du begränsar dig till vad som är rimligt för en nybörjare på egen hand.

Andra fjällområden (jag kan nämna jämtlandsfjällen kring sylarna/helags eller abisko men det är bara början) är mer lättillgängliga men minst lika "riktiga" fjäll som Sarek. Samla lite mil under sulorna och prova utrusting, packning, mat etc i en mindre skala. Det är inte ett nedköp på något sätt. Sverige har gott om sådana områden, minst lika "fjälliga" som Sarek. Enda skillnaden är att du slipper göra dina lärdomar på en plats där det är två dryga dagsmarcher till närmste väg.

Ensamvandra kan du göra ännu närmre. (Och jag rekommenderare det verkligen, men det är inte för alla.) Övernatta i tält, hängmatta eller fast vindskydd i närmaste skog. Stäng av mobilen! Lär känna ditt eget huvud. Hur reagerar du när du inte har någon att be om hjälp, fråga om råd eller bara prata med?
Ta reda på det innan du gör en större ensamtur så kommer du njuta desto mer. (Eller i värsta fall upptäcka att det inte är din grej)

Gillar detta! Tack. Vad skulle du säga är några bra grundregler att ta med sig?
Tyvärr känner jag inte någon som är lagd åt samma friluftshåll i dagsläget men det är ju ett alternativ för en annan tur i framtiden kanske.

Att tvingas agera är bra mycket enklare än att fastna i tankar om vad som eventuellt kan hända - om man som jag tyvärr gärna föreställer sig det värsta. Av samma anledning är jag inte jätteförtjust i tanken på att tälta ensam i civilisationen, men jag är iallafall minst lika bra på att vara i mitt eget sällskap.. Så på den fronten ska det inte vara några problem :)

"..än om du begränsar dig till vad som är rimligt för en nybörjare på egen hand", vad tänker du där mer konkret? Eller om man vänder på det, vad är inte rimligt?

Vill du gå utanför led men ändå ha relativt nära till fjällstugor och civilization så skulle Abiskoalperna eller Lunndörrsfjällen kunna vara ett alternativ. Det är viktigt att lära sig läsa kartor, förstå höjdkurvor, lära sig hitta tältplatser, hur terrängen ändras på olika höjder etc.

Jag skulle dock gå efter led första gången du vandrar.

1753097134390.png

1753097311618.png

Vill du bara upp i Sarek för att vistas där, så behöver du ju inte vandra speciellt långt. Att bara campa en vecka är inte speciellt riskfyllt. Största risken är att nån sett att du tältat för många nätter på samma ställe och kommer för att påpeka det.
Du behöver inte gå många km om du inte vill.

Gillar detta! Tack. Vad skulle du säga är några bra grundregler att ta med sig?
  • Respektera vädret.
  • Låt bli glaciärer och snöbryggor.
  • Gå inte upp där du inte lätt kan gå ned,
  • Stressa inte, särskilt inte i blockterräng.
  • Innan du passerar ett vattendrag, fundera på vad som händer om du halkar/ramlar. "Jag blir blöt" => Ok. "Jag kan skada mig" => tveksamt. "Jag sveps med nedåt strömmen" => definitivt inte Ok.

"..än om du begränsar dig till vad som är rimligt för en nybörjare på egen hand", vad tänker du där mer konkret? Eller om man vänder på det, vad är inte rimligt?
Som pool skriver ovan är det definitvt möjligt att nosa på Sarek utan att gå galet långt från leder och annat. Valet är ditt eget, men det känns lite som att gå till en finkrog med månaders väntelista och bara dricka en kopp kaffe.

Och den konkreta spärren är att passera vattendragen. Ska du längre in i nationalparken, in till "det riktiga Sarek", så är det oundvikligt att vada ett antal vattendrag som oftast inte är några problem, sällan ställer till det för en vandrare med lite erfarenhet, som kanske inte ens nämns mer än i förbifarten i guideböcker, men som KAN vara svåra/farliga fel dag, eller KAN vara objektivt helt ok, men läskiga för den som kommer själv.

Så svaret på din fråga om vad som är rimligt är (imho) alla turer där du inte måste passera några vadställen som överhuvudtaget nämns i färdbeskrivningar.

Jag har full förståelse för det. Jag fastnade igår på ett långt inlägg skrivit om just sarek utav en vandrare och bilderna i sig väckte något i mig.
Det dramatiska naturen har jag inte sett (på bilder) någon annanstans hittils, även om jag förvisso inte letat så värst mycket.
Men ett plus är ju också att det inte är fullt så många andra människor som det är på andra populära leder. Jag vill få känna mig ensam, i min egen zon, om jag ska ut på en längre vandring.

Men eftersom jag inte har någon vidare erfarenhet så kändes det ändå lämpligt att bolla det här först..
Om än något impulsivt under natten :)
Jag tar tillbaka tidigare trollningsanklagelse. Det verkar som att du är seriös. Jag tycker Poolls förslag med att sätta upp tältet på en ställe i Sarek och vara där ett antal dagar låter bra. Men du bestämmer själv vilka risker du skall ta i livet. Jag har gjort en hel del mycket riskfyllda aktiviteter i mitt liv. Jag tycker dock att du bör kunna orientera. Det är en mycket viktig färdighet om man vill ut i naturen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips