Påfyllningsbara gasbehållare - finns domo?

Finns det påfyllningsbara gasbehållare med "primusgänga" (eller vad det kan heta - sådan som vi använder för friluftsbruk, inte husvagnsvarianten).

Jag tänker dels ur en miljöaspekt, dels ur ekonomisk synpunkt. Jag tänker mig ett system Där man med hjälp av en speciell nippel kan fylla på en gasbehållare från en större gasbehållare, typ P11 eller så.

Jag hade en gång precis den idén tills en glädjedödare här på sidan påminde mig om att propan är i vätskeform i behållaren, varför man skulle bli tvungen att hälla över den. Lika bra var väll det så slapp jag prova. Men visst, med en bra våg att ställa gasburken på och en kran att stänga av med vid rätt vikt så borde det funka, men är mycket mer omständigt än vad man först tror.

Vore i så fall bättre om behållarna utrustades med en bättre ventil och återfylldes genom försäljare med rätt prylar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Finns nog många om och men, men att det är i vätskeform i P11:an är väl inget problem?

Man skulle ansluta den lilla burken, med den stora upp och ned, så trycks vätskan över i den lilla från den stora. Om det är samma tryck vid fyllda tuber i små engångstuber och stora gastuber vet jag däremot inte.

"Förr i världen" fyllde man på flergångstuber genom att hänga en stor tub uppochner och koppla en slang mellan, så visst skulle det gå, rent teoretiskt. Ren propan kondenserar emellertid vid mycket högre tryck än den blandning som används i "konservburkarna". Det finns en anledning till att tuberna är i stål. (Eller någon slags komposit i de nya.) Förmodligen skulle engångsburken sprängas. Med ren butan i stora tuben borde det gå bättre, men frågan är om det inte är bäst att avstå från dylika experiment.

Per

Anledningen till mina funderingar var denna sida:

http://www.paddlingsnyaadress.com/utrustning/gasol.htm

Åtminstånde verkar primus ha haft en produkt med påfyllningsbehållare. Citat från Lasse Bergmans sida:

"De små blå stålkassetterna fylls med ren propan från den stora blå propanflaskan. Kan också fyllas med ´året-runtgas´ från t ex Primus grå flaska. Speciella påfyllningsnipplar krävs (syns på bilden framför kassetterna). Köket har reduceringsventil och brännaren är av lågtryckstyp..."

Jag har haft ett sånt kök. Det var rätt struligt att fylla den lilla tuben och den räckte inte så mycket längre spriten i en Trangiabrännare. Men den brinner tyst och lugnt. Jag fyllde från engångsburkar. Ville man fylla från flergångstuber fick man ENDAST använda den långsmala typen som visas på bilden. Varför vet jag inte men bruksanvisningen var noga på den punkten.

Titta i tabellen på webbsidan så förstår du varför jag inte bar Primus 2000-tuber på fjället :)

Per

Primus 2059

Jag använder ett gammalt Primus propan kök (Primus 2059), när jag är ute med kajaken, då tyngden är av underordnad betydelse.

primus_2059.jpg

däremot har jag kapat benen och satt dit en skarvhylsa för att göra köket mindre skrymmanade

http://home.swipnet.se/brune/bilder/primus2059_omont_gif.gif

http://home.swipnet.se/brune/bilder/primus2059_mont_gif.gif

Men det är vindskyddet av aluminiumfolie verkar aldrig bli klart.

Per Brune

Jag har ett Primus Jubileumskök med tillhörande liten gasbehållare som man fyller från en engångsbehållare (adapter för detta medföljde).

Så visst går det, det blir ju precis som en påfyllbar tändare eller liknande.

1145; sa:
"De små blå stålkassetterna fylls med ren propan från den stora blå propanflaskan. Kan också fyllas med ´året-runtgas´ från t ex Primus grå flaska. Speciella påfyllningsnipplar krävs (syns på bilden framför kassetterna). Köket har reduceringsventil och brännaren är av lågtryckstyp..."

Den där adaptern man ser på bilden där (den med vit "spets") ser ut att vara exakt sån som är till mitt jubileumskök. Undrar om inte behållaren är likadan som de där små blå... (fast den är guldfärgad). Ser i alla fall väldigt likt ut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips