Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning

Jag har ett Olinda-kök från Outwell med originalanslutning till en liten gastub, typ Lindal heter den nog. Finns det en möjlighet att använda/ansluta större gasbehållare till detta kök? Bor en längre tid i bilen och det börjar bli lite dyrt att köpa 450g flaskor varje gång här i Spanien. Tack!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tja du, allt går att fixa - med rätt kombination av adaptrar...

En Lindalgängad Optimus Crux monterad på, och gasförsörjd från, en PK5 propanbehållare funkar utmärkt.
Detta eftersom brännaren är avsedd att matas direkt från en Lindalgängad campinggasbehållare. Det upp-
fattar jag det som att Olidan också är, dvs att den inte är avsedd att matas via en tryckreducerande ventil.

Så det är bara för dig att lokalisera lämpliga adapterkombinationer. Vilka, ja det beror t.ex. på vad behållarna
i Spanien har för anslutning... Och hur bra du sedan är på att hitta rätt grejer borta i ostasien...

PICT7031.jpg PICT7032.jpg

/Odd

Ett sånt kök? https://www.outwell.com/en-gb/ecommerce/accessories/olida-stove. Det är i så fall inte avsett för den gasblanding som finns i större gastuber om jag förstått rätt. Köp ett annat kök i stället mer avsett för större kokkärl.

Thure

Ja, precis, ett sådant! Tack för svaret, men jag har mer eller mindre inget var just nu.. Köket är platsbyggt, så jag försöker problemlösa det hela med eventuella adaptrar (om det är säkert såklart).

Tja du, allt går att fixa - med rätt kombination av adaptrar...

En Lindalgängad Optimus Crux monterad på, och gasförsörjd från, en PK5 propanbehållare funkar utmärkt.
Detta eftersom brännaren är avsedd att matas direkt från en Lindalgängad campinggasbehållare. Det upp-
fattar jag det som att Olidan också är, dvs att den inte är avsedd att matas via en tryckreducerande ventil.

Så det är bara för dig att lokalisera lämpliga adapterkombinationer. Vilka, ja det beror t.ex. på vad behållarna
i Spanien har för anslutning... Och hur bra du sedan är på att hitta rätt grejer borta i ostasien...

/Odd

Åh, jag hade hoppats på att något sådant skulle kunna göras! Okej, så nu är jag helt ny på gaskök. Jag har använt diverse gaskök men alla har kopplats till samma typ av tub och det enda jag egentligen känner till är;
Det finns olika anslutningar eller gängor till olika tuber; och det finns olika typer av gas. Hur fördröjningar och sådant fungerar känner jag ingenting till om. Om jag hittar vilken anslutning som gastuberna här i Spanien använder, räcker det om jag hittar en adapter som gör att "gängorna passar" eller måste den ha ytterligare funktioner? Kan jag använda vilken som helst typ av gas eller är mina brännare begränsade till endast proban/butan mix?

I Spanien är det oftast en blandning av butan/propan (eller ren butan)som säljs. Inslaget av butan är större än i Sverige eftersom det är billigare och det blir aldrig riktigt kallt där. (Vi använder ren propan i campinggasflaskor i Sverige därför att dom går att använda ner till - 40 grader.) Propan expanderar mer (i flaskan) än butan om det utsätts för värme så att ersätta butan med propan är ingen god idé.
Du lär ju få ett stort inslag av butan i gasen du köper i Spanien så där finns inga risker. Köket har ju dessutom en tryckregulator - enligt beskrivningen- så brännaren kommer att fungera som vanligt.

Några andra sorters gas än butan/propan torde inte vara någon god idé att prova.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips