om utrustning

när jag var ute i skogen i helgen så börjar jag fundera på allt som man tar med sig ut om det är bara en utrustningsdetaj för ett ändamål och inte för flera ändamål.
när jag kollade en lista i en bok för en tid sen så var det mycket där som var bara till det skulle användas till.
nu finns det en heldel av grejor som inte ha någon användningsområden ju utan bara säljs för det ändamålet.

är utsustningen på väg att bli mera för att tilverkarna ska tjärna pengar eller är det både och ?

jag själv håller på att försöka dra ner på antalet prylar som ska med i ryggsäcken och kanske få den lättare och mera saker som man kan ha till flera ändamål än bara ett ända mål.

för det börjar kännas efter prylhysterin nummera ju.

Det var ju väldigt abstrakt. Om du bara skall ut i skogen så behöver du väl inte ta med dig någon ryggsäck alls.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
för min del känns det mera som att prylarna får högre status ju mera du använder dom till allt som fantasin sätter gränser till.

ja ska man bara ut över dageni skogen så behöver man inte ryggsäck ju.

har man stora fickor på jackan så klara man sig ju

Senast ändrad:
En sopsäck för att bära saker i, som regnskydd och som kokkärl. Den ultimata friluftsprylen. Fyll den med löv eller ris och du har ett liggunderlag/sovsäck också.

Det är väl en blandning av att bli lurade och att vilja bli lurade. Det är väl klart att fabrikanten myser om han lyckas sälja en skridskosäck, en långvandringssäck, en dagsturssäck, en längdskidsäck, en backpackersäck, en utförsåkningssäck och en datorsäck till dig. Och lite myser du nog också - visst är det kul med prylar och som dessutom är till 100 % anpassade för ändamålet. Men om man tänkte till lite skulle man nog klara sig alldels utmärkt med en liten, en mellan och en stor säck (om ens så många). Frågan är om man vill att den sitter liiite ivägen när man åker längdskidor eller om man verkligen behöver grenremmen när man åker skridskor (eller om grenremmen är i vägen när man vandrar...)
Så visst... Lurade är vi nog - men vems är felet?

Grenrem

Grenrem? Det har jag fixat med två spännremmar i min gamla vandringsryggsäck. Går utmärkt att ta bort när man inte vill ha grenrem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips