Om du skulle bero på 1 kök, vilket?

NUI; sa:
Läste just en snutt om vandring längs Pacific Crest Trail som hävdade att alkohol idag är det mest allmänt tillgänga bränslet. Detta alltså i Californien. Det verkar som om en kraftig kantring har skett från bensinkök till alkholbrännare i de trakterna de senaste decennierna.

Jörgen

Din iaktaggelse stämmer överens med min. Se följande länk.

http://www.eco-chick.com/?p=459

dsk; sa:
Hva er det kök du litar mest på?

111 er tungt 1 kilo for mycket, men den gamle fotogenmodellen med bråke brenner er min favoritt når det gjeller drift-sikkerhet.

dsk

Utan tvekan Trangia.

Några viktiga anledningar till mitt val:

* Enkelt.
* Kan knappast gå sönder.
* Oerhört driftsäkert.
* Miljövänligt - bränslet görs av förnyelsebara resurser. Bidrar inte till växthuseffekten utan ingår i det naturliga kretsloppet.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
-PaTRiC-; sa:
joru; sa:
Om jag skulle ta fotogen/bensinkök så är det XGK. Hade ett i 10 år som fungerade utan problem året runt och i ur och skur. Enkelt att meka och använda men också lite begränsat användningsområde pga dålig reglering av effekten.

//J

har själv camperat med ett XGK sedan början av 90-talet, visst.. inget direkt precisionsverktyg men jag har aldrig fattat finessen med dessa finjustering av effekt.. den har ju låg effekt, lite mer effekt och skitmycket effekt, räcker väl åt mig.. kör nu helt på gas..

Helt på gas, även i vinterkyla? Själv körde jag gas på en fjälltur i slutet på oktober, jag höll i tuben för att den inte skulle tappa all effekt i kylan...längtade då efter vad som helst utom gas...fast lätt är det ju, det kan inte förnekas. Lär nog bli fotogen nästa gång jag ska ut i kallt väder.

Ett mellanläge med XGK, du skämtar aprillo ;)?

//J

johankse; sa:
Konservburkslocks varianten sprider värmen till nästan simmerstadium, pröva!

Go tur

Jo, jag använder den metoden själv och den fungerar.

Men det är ju fortfarande antingen eller så att säga. Och man drar lika mycket bränsle som tidigare. Men visst, det är lite "lyxproblem" kanske. Köket gör ju vad det ska.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips