Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1.

Hej på er, mitt första inlägg här på utsidan blir en fråga om köpråd för en ny sovsäck.

Gjorde förra sommaren min första vandring som inlkuderade övernattning i tält och införskaffade då en Haglöfs Spacelite -1. Den gjorde sitt jobb och fungerade helt ok men kommer inte helt överrens med den på vissa punkter. Främst gäller det formen då jag upplevde att den var lite väl snäv kring benen och att det dessutom visade sig att jag är en s.k. i-vändare. Känns som att jag hade föredragit en lite mer rektangulär form med lite mer utrymme. Hade även en mindre uppblåsbar kudde som p.g.a. att sovsäcken har en öppen typ av luva mest halkade runt och for iväg under natten. Så nu är jag på jakt efter en sovsäck som kan passa mig bättre. Rent värmemässigt så tyckte jag att den var perfekt. Denna vandringen var i kebnekaiseområdet i juli. Ska även tillägga att jag mäter 190cm.

Sedan en annan diskussion gäller liggunderlag. Kom (tyvärr) över ett som har en avsmalnande form nedtill. Vilket ledde till att jag, med mitt idoga vändande och vridande, halkade av hela liggunderlaget titt som tätt.
😅 Där har jag dock redan siktat in mig på en specifik modell. Är mest lite konfunderad över folk som lyckas sova så stilla. Sovandes som pinnar. För mig var det en utmaning bara att balansera uppe på liggunderlaget.
 
Allmänt, bästa lösningen är väl att ha lite mer rejäla och större grejjor, både sovsäck och liggunderlag. Inte för slimmat, då blir det inte skönt.

Jag fixade en egen uppfinning för kuddproblemet, ett kuddfodral från ikea fastsatt med en rem runt liggunderlaget, där man kan peta in en uppblåsbar kudde - Kanonbra !
 
Alla är vi olika. Jag ligger mer eller mindre helt stilla på rygg när jag sak sova. Mumiesovsäck och avsmalnande liggunderlag passar mig bra.

Min fru beter sig däremot som TS. Det kräver större sovsäck och bredare liggunderlag för att fungera.

I slutändan sover jag i alla fall betydligt bättre när vi är ute. Jag har egentligen inget bra svar på varför.
 
Hej på er, mitt första inlägg här på utsidan blir en fråga om köpråd för en ny sovsäck.

Gjorde förra sommaren min första vandring som inlkuderade övernattning i tält och införskaffade då en Haglöfs Spacelite -1. Den gjorde sitt jobb och fungerade helt ok men kommer inte helt överrens med den på vissa punkter. Främst gäller det formen då jag upplevde att den var lite väl snäv kring benen och att det dessutom visade sig att jag är en s.k. i-vändare. Känns som att jag hade föredragit en lite mer rektangulär form med lite mer utrymme. Hade även en mindre uppblåsbar kudde som p.g.a. att sovsäcken har en öppen typ av luva mest halkade runt och for iväg under natten. Så nu är jag på jakt efter en sovsäck som kan passa mig bättre. Rent värmemässigt så tyckte jag att den var perfekt. Denna vandringen var i kebnekaiseområdet i juli. Ska även tillägga att jag mäter 190cm.

Sedan en annan diskussion gäller liggunderlag. Kom (tyvärr) över ett som har en avsmalnande form nedtill. Vilket ledde till att jag, med mitt idoga vändande och vridande, halkade av hela liggunderlaget titt som tätt.
😅 Där har jag dock redan siktat in mig på en specifik modell. Är mest lite konfunderad över folk som lyckas sova så stilla. Sovandes som pinnar. För mig var det en utmaning bara att balansera uppe på liggunderlaget.

Var det händelsevis ett NeoAir som var så svårt att balansera på? De är väldigt svåra att balansera på enligt många.

De som är lite tunnare och har längstgående bafflar eller har ”celler” eller vad man kan kalla det fungerar bättre. Sea to summit etherlight är känt för att vara bekvämt.

Bästa sovsäckstipset enligt mig är Cumulus. Köper du direkt från dem kan du beställa både extra längd och extra bredd. Det är en polsk sida men enkelt att beställa från ändå. Mycket bra priser för så bra kvalitet.

Vissa som sover som du gillar quilt istället. De har ofta en footbox för fötterna men ingen dragkedja eller huva utan man lägger dem över sig och vid behov sätter man fast det under liggunderlaget med remmar (som brukar ingå). Ursäkta slarvig beskrivning men googla så ser du.

Det finns också sovsäckar utan huva. Kombinerat med en buff och en mössa eller en tunn dunjacka med huva blir det lika varmt som om huvan var inbyggd i sovsäcken. Då slipper du fippla med den medan du sover.

Och angående kudde, lägg den på liggunderlaget och dra din T-shirt över både kudde och liggunderlag så glider den inte runt. Då har du sovsäcken ovanpå.

Mvh En person som är mycket kortare än dig och ligger still i sovsäcken
 
Väldigt bra svar och tips från Kimkim, så jag bara fyller på lite.

Underlag
  1. Har du någonsin testat att sova på ett tjockare liggunderlag av skumplast, t ex ett sådant här (det finns fler varianter)? De är ju inte så dyra, så kanske värt att testa. Upptäcker man att man trivs, så har de många fördelar utöver priset. Man rullar inte ner från dem, de stjäl inte höjd i tältet, går aldrig sönder och man kan slänga ut dem direkt på marken vid rast.
  2. Det är inte självklart att mjukast = skönast, varken för alla personer eller för alla sovställningar. I vissa fall kan det mer handla om t ex en "stödvalk" under (beroende på sovställning) korsryggen/midjan/magen, , som man lätt fixar till med något klädesplagg. Eller faktiskt något redan i terrängen. Jag brukar spana in så jag får lite lagom kular och gropar i marken på rätt ställen, när jag jag väljer den exakta tältplatsen.
  3. Om du ändå kommer fram till att du måste ha en uppblåsbar madrass, så kan andra ge bättre råd om olika modeller (jag kan inte sova på dem alls). Men generellt borde det ju gälla att man inta ska blåsa upp dem jättehårt.
Sovsäck
  1. Håller med Kimkim om Cumulus- säckarna, särskilt som de är så anpassningsbara. Har själv en och flera finns i familjen. Kolla runt i deras online anpassningsformulär, men maila dem gärna och samråd om mått och fyllning, de är både kunniga och hjälpsamma. Även andra polska tillverkare, som Roberts, Pajak och Malachowski, är duktiga och prisvärda. Men deras främsta kompetens är dun, och jag har ingen koll på om de skiljer ut sig lika mycket med sina syntetsäckar.
  2. Huvudsaklig sovställning är lika viktigt att tänka på vis anpassning som dina mått. För att spara vikt brukar mer avancerade säckar fyllas med mindre dun på undersidan där dunet ändå pressas ihop och gör mindre nytta. Men en magsovare vill helst vända sovsäcken upp-och-ner så huvan kommer rätt, och en som ändrar läge ofta vill ha lika mycket dun på alla sidor.
  3. Om det inte är så at du vill/behöver hålla dig till syntet, så är en dunsovsäck av hög kvalitet en säker och - korrekt skött - i princip livslång investering. Du får en mer långlivad säck oh fler hundra gram mindre att bära på.
  4. Att du är "i-vändare" i just den säck du valt behöver inte nödvändigtvis betyda att du kommer att vara det i alla sovsäckar. Dunsäckar är mer följsamma och jag tycker de är mycket lättare att få med sig när man rör sig.
  5. Quilt kan vara lösningen, men du kan lika gärna upptäcka at det blir kallare och mer dragigt om du rör dig mycket. Quilt är inte lika omslutande och följsam nä den sitter fast i underlaget (vilket vissa upplever som skönt och andra tvärtom), och innehåller därför mer luft som cirkulerar och ständigt får värmas upp på nytt (konvektionsförluster). Risken för att man får glipor är också större, om man rör på sig mycket.
Joanna,
(magsovare som också rör på sig mycket, inte trivs alls på luftmadrasser, alltid får fötterna utanför mumieformade underlag, och vänder sig både med och i sovsäcken).
 
FjR Siluettsäckar gjordes för ivändare. Fungerar för mig, en liten halskrage från flygnappen räcker för mig som kudde i sovsäcken, instoppad i en tröja. FMs liggunderloag förbättrar med några gummifärgs duttar glider inte jag av.
Bättre sömn tillönskas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
daniel81 Söker tips ang liggunderlag Bo och sova 13
vojma Rookie söker tips om extremsovsäck Bo och sova 11
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
olatheplumber Söker stuga på landet Bo och sova 2
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.