Nu är reklamgränsen passerad med råge

talthoff

Forumvärd
Annonsering på Internet betalas i huvudsak på 3 sätt

  • "Per impression" dvs vid visning av annons
  • "Per Click" dvs när någon klickar
  • "Per Action" dvs när någon registrerar sig/köper något.


Utsidan har nästan bara "per impression" annonser (och det är enligt min gissning så dom flesta annonspengarna betalas på innehållssajter såsom Utsidan och andra tidningar som ni läser på). Så Adblocker dödar oss.

"Betalda artiklar"/"Sponsrade inlägg" är väldigt "hett" nu, det är ju tex så alla influcensers får betalt. Min personliga gissning är att vi sett "toppen" nu. Den typen av annonsering kommer mogna, (dvs minska/försvinna). Vi får en förfrågan per dag när det är som värst från spelbolag/smslån etc, vi säger nej om jag ens svarar.


Annonsblockerar dödar innehållet i längden, finns inga pengar att skapa innhåll för. Så om media/tidningar inte redan har det tufft så kommer det inte bli någon ljusning om inte besökarna accepterar reklam eller låsta artiklar. Det finns få fungerande exempel i Sverige här. Det är betydligt fler som betalar DN/Svd/Expressen/Aftonbladet idag. Men min gissing är att det är långt kvar till vi ser ett skifte i betalmodell här.

Utsidan hade intäkter på > 1 MSEK om vi backar 8-10 år, idag är det 15-25% av dessa volymer. I år 2020 är nattsvart (pga Corona). Vi hade säkert kunna påverka en del av detta tapp, men det är en förändrad annonrsmarkand som är största skillnaden.

Fick vi 75-100 öre år 2010, så vi får vi 5-10 öre 2020, och bannern är sjukt mycket större nu dessutom.

Jag försvarar inte LO annonsen utformning, jag förstår att den skapar irritation. Vi har ändrat "frekvensen" dvs laddar du en sida på Utsidan 50 ggr så kommer du inte se den 50 ggr längre.

50 visningar = 50 ggr betalt, väljer vi 10 visningar på 50 sidladdningar så är det samma ska som 80% förlorad intäkt. Så enkel är matematiken. Någon skrev att vi inte lyssnade, det gjorde vi.

Vår lösning för er som irriterar er på annonser (som ju iofs även kan vara relevanta) är betalmedlemskapet.


-Thomas
 
I och med att ni uppenbarligen kan styra frekvensen på visningen av enskilda annonser borde rimligen den aktuella annonsen åsättas frekvensen 0 och således aldrig visas.

Den aktuella annonsen är ju helt uppenbart utformad på ett påträngande och destruktivt sätt som av naturliga skäl stör många potentiella kunder och inbjuder till användandet av annonsblockerare. Jag använder nästan undantagslöst annonsblockerare men i det specifika fallet utsidan.se hade jag dock tidigare ett undantag för den goda sakens skull.

/Birger
 

talthoff

Forumvärd
Kul att du åtminstone läste någon mening av det jag skrev, om du hade läst hela så hade du förstått problemet.

Vi har inte reklam för att vi tycker det är kul, vi har den för att pengarna behövs ....
 
Jag har givetvis läst hela inlägget. Och jag förstår problemet. Men jag accepterar definitivt inte konsekvenserna för mig som besökare.

Jag skall dock fundera på ett s.k. plus-medlemskap. Är det då garanterat att jag kan stänga av den aktuella annonsen och andra liknande irriterande annonser?

/Birger
 
Att använda annonsblockera känns lite som att plocka upp grannens tidning ur brevlådan, läsa den och sedan lägga tillbaka den. Dvs jag konsumerar men betalar inte för mig. Jo jag vet, det finns säkert hundra olika argument för att min liknelse är totalt fel så det kan vi hoppa.

Jag har stort nöje och utbyte av Utsidan, min betalning för detta är att det dyker upp annonser när jag är på sidan. Jag förstår att just den stora röda annonsen kan vara irriterande, men jag förstår inte problemet med att det finns annonser på Utsidan eller hur det kan väcka så mycket irritation?

Betalar du inte medlemskapet, så får du stå ut med annonser som är både bättre och sämre utformade. Det finns åtskilligt annat i samhället som är värt att strida om än just annonsers utformning på ett friluftsforum som vi nyttjar gratis liksom.
 
Jag strider inte för varken det ena eller det andra. Jag har bara tagit personlig ställning, handlat därefter och förmedlat detta i ett öppet forum.

/Birger
 
Birger, jag riktade mig inte till någon specifik person. Jag ber om ursäkt om det uppfattades så, det var inte min avsikt.

//lasse
 
Att använda annonsblockera känns lite som att plocka upp grannens tidning ur brevlådan, läsa den och sedan lägga tillbaka den. Dvs jag konsumerar men betalar inte för mig. Jo jag vet, det finns säkert hundra olika argument för att min liknelse är totalt fel så det kan vi hoppa.

99% av alla annonser är grafiska, att blockera annonser är ungefär som att låtsas att man är blind och läser med punktskrift. Eller spela in TV-program och spola förbi reklamen.

Jag vågar nog påstå just att det är det här att göra sig beroende av annonser som gör att innehållet dödas.

Webben är ju inte till för att tjäna pengar utan sprida information. Även om det inte längre skulle gå att tjäna pengar på sidor som Utsidan så lär det fortsätta finnas såna sidor. Helt enkelt eftersom det finns en användarbas.
 
Webben är ju inte till för att tjäna pengar utan sprida information.

En fin tanke, men flesta verksamheter måste trots allt minst bära sina egna kostnader för att kunna fortleva. Rena hobbyprojekt kanske kan undantas så länge kostnaden är acceptabelt för den som det drabbar. Och kostnaden för forumsidor på nätet stiger med antalet besökare misstänker jag så vi lämnar nog fort hobbystadiet för sidor liknande Utsidan.

Så länge som ingen annan finansieringsmodell kommer fram så lär vi fortsätta dras med reklam i kombination med frivilligt medlemskap (som ger fördelar).

Sen kan man ju alltid fundera på när de som gör reklam ska inse att det kanske inte ger någon större effekt i slutändan eftersom det flesta av oss, undertecknad inräknad, trots allt är ganska trött på den och kanske till och med aktivt väljer att inte handla av de som gör mest och störst reklam?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.