Nu är reklamgränsen passerad med råge

avslutad210712

Gäst
Den här typen av reklam skulle jag stå ut med OM jag hade fiber men med ADSL är den så i-åt-h*e irriterande. Tar lång tid att ens få upp sidan och just när man klickar på en länk så visar det sig att man hamnar någon-annanstans. Hela sidan (och inte bara Utsidans sida utan alla andra som använder samma teknik) hoppar upp och ner och man blir bara less, less och less.

Förstår de som driver siterna att de behöver inkomster för att vi som är snåla inte vill betala och de ska kunna fortsätta.

Så bara att inse. Lägg vissa saker bakom en betalvägg som alla nyhetssiter numera. Då gissar jag att många av Utsidans medlemmar skulle betala och vill de inte betala så kan de inte läsa/posta.

Kontroversiellt men allt kan inte vara gratis. Gillar Ni inte förslaget kan jag tipsa att flashback har en "avdelning" för just friluftsliv. Om den är lika bra som Utsidan kan inte jag avgöra. Det gör Ni. Ni kanske egentligen inte behöver Utsidan utan Flashback är lika bra för "Erat" behov.
 
Klickar man aldrig på annonser så spelar ju annonsblockerare ingen roll, varken för den som annonserar eller för de som driver en annonsfinansierad site på internet.

Den som har annonser på sidan får ju betalt för visningar? (Och extra betalt för klick.)

Det är ju därför det finns annonsblockerare som laddar annonsen i bakgrunden (men inte visar den). Då får sidan reklamintäkterna samtidigt som man slipper se annonsen. Win-Win för alla utom den som betalar för annonsen:)
 

avslutad210712

Gäst
Kör man på ADSL måste man ha en adblocker av något slag. Varje gång på en nyinstallerad maskin fattar man inget av vad som händer när annonser dyker upp och sidan hoppar upp och ner när annonserna anpassar sig till den storlek de ska ha. Och det händer hela tiden.

Ni som har fiber kanske blir irriterade på annonserna medans jag blir mest irriterad på presentationen.
 
Den som har annonser på sidan får ju betalt för visningar? (Och extra betalt för klick.)

Det är ju därför det finns annonsblockerare som laddar annonsen i bakgrunden (men inte visar den). Då får sidan reklamintäkterna samtidigt som man slipper se annonsen. Win-Win för alla utom den som betalar för annonsen:)

Det var en nyhet för mig. Jag visste inte att det kan räcka med att en besökare besöker en sida och att en annons laddas och syns för besökaren för att den skall generera en intäkt för någon.

/Birger
 
Även för oss som har snabb uppkoppling på olika sätt laddar inte allt snabbt då det inte bara beror på bredbandshastigheten.

Min fundering är hur reklammakarna och inte minst reklamköparna tänker och resonerar. Är de så naiva att de tror det gynnar försäljningen genom att presentera irriterande reklam? Små reklamytorna kan man stå ut med och acceptera, men när det presenteras som hela blaffor som tar över skärmen eller uppenbart styrs av det du surfat på brukar åtminstone jag medvetet välja bort dessa produkter. Det kallas konsumentmakt!
Den typen av reklam skapat badwill vilket jag hoppas reklamköparna inser och på sikt sanerar branschen.
 
Den som har annonser på sidan får ju betalt för visningar? (Och extra betalt för klick.)

Det är ju därför det finns annonsblockerare som laddar annonsen i bakgrunden (men
inte visar den). Då får sidan reklamintäkterna samtidigt som man slipper se annonsen.
Win-Win för alla utom den som betalar för annonsen:)
Vad är det för annonsblockerare som beter sig så? De jag träffat på tar inte ens emot sänd-
ningen - vilket var bra när man hade modem eller senare ADSL (eller som när man på sin
mobil betalar för överförd datamängd!) men är av klart underordnad betydelse när man har
100Mb/s fiber in (och Gb/s internt på sitt lokala nät)...

Och de annonsörer som är så korkade att de tror jag är det minsta intresserad av annonser
- de kan gott få fortsätta pynta kulor till dem som ger oss medvetna vuxna tillgång till ett
intressant innehåll - trots att jag inte längre ser skymten av något uppmärksamhetsstörande
på min skärm. Dessutom så verkar annonsörerna numera sjukligt intresserade av att över-
skölja mig med reklam för varor - som jag redan har köpt via nätet! Är de korkade att de
tror att jag vill köpa ytterligare en yxa när jag nyss har köpt två Gränsforsare?!? Eller: Den
Thermacell-reklam som just nu frenetiskt och intensivt blinkar härbredvid till höger är full-
ständigt bortkastat på mig, jag har en sån redan, sedan några år, och behöver alltså inte
ytterligare en...

Så: Vad var det för annonsundertryckare som snällt och lojalt tar emot datat - men sedan
skickar ner det i det svarta hålet NUL istället för upp på skärmen?
/Odd
 
Den här typen av reklam skulle jag stå ut med OM jag hade fiber men med ADSL är den så i-åt-h*e irriterande. Tar lång tid att ens få upp sidan och just när man klickar på en länk så visar det sig att man hamnar någon-annanstans. Hela sidan (och inte bara Utsidans sida utan alla andra som använder samma teknik) hoppar upp och ner och man blir bara less, less och less.

Förstår de som driver siterna att de behöver inkomster för att vi som är snåla inte vill betala och de ska kunna fortsätta.

Så bara att inse. Lägg vissa saker bakom en betalvägg som alla nyhetssiter numera. Då gissar jag att många av Utsidans medlemmar skulle betala och vill de inte betala så kan de inte läsa/posta.

Kontroversiellt men allt kan inte vara gratis. Gillar Ni inte förslaget kan jag tipsa att flashback har en "avdelning" för just friluftsliv. Om den är lika bra som Utsidan kan inte jag avgöra. Det gör Ni. Ni kanske egentligen inte behöver Utsidan utan Flashback är lika bra för "Erat" behov.

Denna sida? https://www.flashback.org/f93
 
Låter genialiskt i mina öron - vi får väl se om någon annan har korn på vilken annonsblockerare det var/är...
 
Vad är det för annonsblockerare som beter sig så? De jag träffat på tar inte ens emot sänd-
ningen - vilket var bra när man hade modem eller senare ADSL (eller som när man på sin
mobil betalar för överförd datamängd!) men är av klart underordnad betydelse när man har
100Mb/s fiber in (och Gb/s internt på sitt lokala nät)...

Och de annonsörer som är så korkade att de tror jag är det minsta intresserad av annonser
- de kan gott få fortsätta pynta kulor till dem som ger oss medvetna vuxna tillgång till ett
intressant innehåll - trots att jag inte längre ser skymten av något uppmärksamhetsstörande
på min skärm. Dessutom så verkar annonsörerna numera sjukligt intresserade av att över-
skölja mig med reklam för varor - som jag redan har köpt via nätet! Är de korkade att de
tror att jag vill köpa ytterligare en yxa när jag nyss har köpt två Gränsforsare?!? Eller: Den
Thermacell-reklam som just nu frenetiskt och intensivt blinkar härbredvid till höger är full-
ständigt bortkastat på mig, jag har en sån redan, sedan några år, och behöver alltså inte
ytterligare en...

Så: Vad var det för annonsundertryckare som snällt och lojalt tar emot datat - men sedan
skickar ner det i det svarta hålet NUL istället för upp på skärmen?
/Odd

Många sidor använder google adds som annonsförmedlare och på gott och ont så känner goole inte till om du tryckt på köp-knappen eller inte. Har du sökt på eller varit på en viss typ av sidor eller på annat sätt profilerats som intresserad så kommer du att få annonser för vad du tros vilja köpa, även om det är en sällanköpsvara som man sällan behvöer flera av. Kanske annonsörerna hoppas kunna övetyga dig om att byta de redan köpta vara? :)
Ännu har vi inte mer AI i annonsmotorerna och då blir det så här.

Jag har sagt det tidigare och kan säga det igen, på nätet idag betalar man ofta med något av dessa tre värden:
1 reda pengar - betala för att slippa reklam, t ex medlemskap på utsidan
2 tid: se och ev läs allmäna annonser
3 integritet: ge bort personliga preferenser i utbyte mot riktade annonser

Jag föredrar oftast alt 1.

/Patrik, betalande utsidan-medlem
 
Jag kan ju bara konstatera att den som köpt in sådan reklam är en idiot som inte får sina underskrifter... Om den kom upp några enstaka gånger, men nu är det varje gång man byter sida.



Jag avstår från vidare politiska kommentarer - kan bara att konstatera att organsationen som annonserar inte är politiskt obunden...
 
Kan inte annars än att kommentera än en gång hur störande denna stora röda annonsen är. Och det hjälper inte mig (med Safari) att ha stängt av stora annonser i mina inställningar. Annonsen breder ut sig vid varje klick ändå!
Mycket störande!
Varför kan inte ni på Utsidan stänger av den?! Även om annonserna köps in som paket, bör ni ju kunna påverka vad som visas på er egen sida.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...