Fruktansvärt irriterande reklam

Tar det igen.. Reklamen hoppar för att man ska klicka av misstag. Utsidan får betalt per klick inte per såld pryl..
Ja och för att man inte har kontroll på sin egen datormaskin eller telefon. Du bestämmer själv vad websidor får göra med dem. Ta kontroll.

Vill man inte ha reklam i sin brevlåda så sätter man upp en skylt "Ingen reklam" istället för att ringa till reklamutdelarna.

Vill man inte ha telefonförsäljare så anmäler man sig till Nix och tar bort numret på hitta, eniro, ratsit osv. De har skyldighet att ta bort din uppgifter om du ber om det.

Det är väl inte riktigt samma sak. De bolag som ringer och tjatar vill jag inte ha nåt att göra med. Utsidan vill jag använda och de måste tjäna pengar på något sätt. Om alla blockar alla reklam så är det nog snart slut med Utsidan. Därför är det faktiskt viktigt att reklamen är dräglig.

Har normalt inget problem med reklam på hemsidor och vill inte bruka adblocker för att förstöra för alla de sidorna som tjänar pengar på reklam.

Utsidan är dock speciell då reklamen förstör mycket av funktionaliteten på sidan, men hur mycket varierar med vilka reklamer man får.

Det är väl inte riktigt samma sak. De bolag som ringer och tjatar vill jag inte ha nåt att göra med. Utsidan vill jag använda och de måste tjäna pengar på något sätt. Om alla blockar alla reklam så är det nog snart slut med Utsidan. Därför är det faktiskt viktigt att reklamen är dräglig.
Det som är samma sak är att det är du som bestämmer, och i det här fallet vad en websida ska få gör med din dator, för det är din dators resurser den använder för att visa reklam som hoppar omkring.

Det är som på mobilen med alla appar. Jag brukar neka behörigheter för apparna som mycket jag bara kan. Finns ingen anledning att ex youtube ska ha behörighet till mina kontakter osv. Bara att stänga av. Eller att kvällstidningarna ska få visa automatiska videos med sin skit. Jag tar bort den möjligheten. Jag vill bara läsa nyheter. Och gärna helt utan bilder också som det blir ibland om man nekar för mycket.

Utsidan är en snäll sida normalt, men har blivit trist med de här blafforna.

Senast ändrad:
Det finns massor av andra sidor som drivs av reklam men jag har inte hittat någon annan som beter sig så konstigt som Utsidan. Vanligtvis scrollar man förbi reklamen och sedan är det klart. Då och då kommer man till en reklam som ligger över hela sidan och man måste klicka sig vidare för att komma till sidan man tänkt sig.

Utsidan är helt annorlunda eftersom man bjuds på åktur över sidan och troligtvis inte alls hamnar där man har tänkt sig.Trycker jag på ”gå till oläst” så är det där jag förväntar mig att hamna, inte fara runt och hamna någon annanstans.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg