Naturlig navigering

Säg att du går i en tät skog och så hör du ljudet av rinnande vatten - en porlande bäck eller brusande älv. Du ser inte vattnet men du hör det. Med hjälp av hörseln kan du navigera dig fram till vattnet.

Ja men nu var ju exemplen:
Hörseln leder mig till smaskande igelkottar och krafsande ekorrar, betande rådjur och flygande fladdermöss och insekter. Prasslande gräs och löv skvallrar om djur som rör sig och om omslag i vädret. På vintern är hörseln viktig för mig för att höra var rävarna finns och för känna av isens bärighet.
 
Jag har inte påstått att du har gjort det, däremot verkar den där gurun som du dyrkar ha gjort det.
OT: Nermander, jag förstår inte varför du har så stort behov av att "analysera" (och tracka ner på) folk som du inte känner. Vad är ditt problem? Vad vet du om mig? Jag har ingen guru och jag dyrkar inte någon. Och hur tror du vi får nya ord och begrepp i språket? Jo (trumvirvel: tam ta ram, tam, tam!) folk hittar på dem! So what om Pelle Jöns har hittat på begreppet "natural navigation", jag bryr mig inte. Men det har funnits på engelska i många år och jag trodde att det var känt i dessa kretsar. Jag hade fel! Gör det något? Nej, det viktiga är att vi vet vad vi pratar om. (Du var väl med i tråden om "hammock" eller "hängmatta"?) Det blir bara löjligt att hålla på ifrågasätta folks ordval. Jag skriver detta på min DATOR. Det var inte gud som uppfann det ordet utan Börje Langefors. Han är inte heller min guru, jag dyrkar inte honom men jag använder hans ord dagligen:

"År 1948, strax efter andra världskriget, inrättades Matematikmaskinnämnden för att koordinera svensk forskning inom området. Vid den tiden kallades datorer för matematikmaskiner i facktext och elektronhjärnor[3] i populärpress. Under 1950-talet användes även beteckningen siffermaskin.[4] Nämnden sökte en mer hanterlig term än dessa. På förslag 1969 av Börje Langefors,[4] som grundade Institutionen för ADB vid Stockholms universitet, rekommenderade nämnden ordet dator som en nybildning som till formen efterliknar ord som traktor och doktor. "
(texten är från Wikipedia men jag hörde det försrt på P1, Sveriges Radio)
 
Angående citaten från Karolina och mig: Det Karolina gjorde var att ge exempel på hur hörseln kan hjälpa en att navigera i rum, alltså till eller runt en plats. Det jag gjorde var att ge exempel på hur hörseln kan hjälpa mig att navigera, dvs. hitta fram till djuren som jag vill observera eller tolka om isen bär. I det fallet handlar det direkt om överlevnad. Det finns ingen motsättning mellan dessa. Båda kan, rent språkligt, anses handla om att leta, hitta, tolka och förstå, dvs. navigera.

Andra exempel på naturlig navigering: Du vandrar i en skog men kommer ut i mera öppen mark, säg ängsmark. På långt håll ser du en dunge med al. Då vet du, med väldigt stor säkerhet, att du kommer att hitta vatten där. Hur vet du det? Du kanske inte vet var du är (exakta koordinater) men du vet var du kan hitta vatten om du behöver.

Eller så går du längs en traktorväg i skogen. Det har regnat dagen innan men pölarna håller på att torka upp. Du ser att den ena sidan av traktorspåret har torkat mera än den andra. På viket sätt kan den observationen hjälpa dig att veta om du går åt rätt håll?

Meteorologi och astronomi hör också hit. Hur vet du att det snart kommer att börja regna? När är det läge att reva seglen? Kan vi gå en timme till eller kommer det att bli för mörkt? Hur hittar vi rätt då? Är det bättre att vi slår läger? Vilken plats är lämpligast för det?

Alla de här sakerna ingår, kalla de vad du vill. Vi som har vistats mycket i naturen kanske inte har ord på allting men vi "vet" eller "känner på oss" mera än vi kan förklara. Det bygger på åratals av erfarenhet, observationer, slutsatser och kanske även annat. Känsla? Intuition? Hokus pokus? Jag råkar bara tycka att det är intressant.
 
Jag tolkar ålännings definition av begreppet naturlig navigering väldigt brett. Upplevelse och inställning till naturen hon färdas i snarare än bara orientering till ett mål. Att fästa iaktagelserna, lukterna ljuden i tidigare kunskaper och erfarenheter.

Intressant aspekt. Och individuell. Jag menar att den typen av erfarenhetspåbyggnad är oberoende av om man går med eller utan karta, ja till och med att en tryckt eller elektronisk karta ibland kan underlätta utbytet enligt första stycket i detta inlägg.

Thure
 
Jag har inte stött på själva uttrycket naturlig navigering tidigare, men jag förstår att det inte är orientering i traditionell mening som avses. Alla ens tidigare samlade kunskaper och erfarenheter är viktiga när man letar den bästa vägen genom terrängen, och för att hitta det man söker. Inget hokus pokus som jag ser det! Tvärtom ganska självklart. Efter att ha strosat i naturen hela mitt liv så upplever jag att jag oftare hamnar dit jag vill nu än vad jag gjorde förr, och hittar det jag söker, utan att egentligen fundera så mycket över saken. Jag bara vet vart jag ska helt enkelt!
 
Jag har inte stött på själva uttrycket naturlig navigering tidigare, men jag förstår att det inte är orientering i traditionell mening som avses. Alla ens tidigare samlade kunskaper och erfarenheter är viktiga när man letar den bästa vägen genom terrängen, och för att hitta det man söker. Inget hokus pokus som jag ser det! Tvärtom ganska självklart. Efter att ha strosat i naturen hela mitt liv så upplever jag att jag oftare hamnar dit jag vill nu än vad jag gjorde förr, och hittar det jag söker, utan att egentligen fundera så mycket över saken. Jag bara vet vart jag ska helt enkelt!
Instämmer, och denna intuition tror jag inte att det finns genvägar till, utan det är bara erfarenhet och såklart att studera kartor mm som leder dit tills det sätter sig i ryggraden.

Personligen har jag framför mig ett mål att lära mig och öva på hur triangulering fungerar, vilket jag aldrig satt mig in i. Den sortens kunskaper tror jag bygger upp den där intuitionen.

Så bara att plugga!
 
Senast ändrad:
Jag tolkar ålännings definition av begreppet naturlig navigering väldigt brett. Upplevelse och inställning till naturen hon färdas i snarare än bara orientering till ett mål. Att fästa iaktagelserna, lukterna ljuden i tidigare kunskaper och erfarenheter.

Intressant aspekt. Och individuell. Jag menar att den typen av erfarenhetspåbyggnad är oberoende av om man går med eller utan karta, ja till och med att en tryckt eller elektronisk karta ibland kan underlätta utbytet enligt första stycket i detta inlägg.

Thure
Precis! Det är individuellt så tillvida att ens egna erfarenheter och upplevelser spelar in men universellt i den mening att mycket av detta handlar om väldigt gammal kunskap som tyvärr håller på att försvinna. Tekniken hjälper den som är osäker (och det är bra) men gör oss samtidigt beroende och till slut vågar vi kanske inte lita på den egna känslan/ intuitionen/ insikten/ kunskapen. För mig är det viktigt att bevara och föra denna kunskap vidare men jag inser att det antagligen inte tar mera än en generation att glömma allt. Det vi fick lära oss när vi var små får inte dagens unga lära sig av sina föräldrar (generellt). Det är synd. Jag tror att vi tappar någonting på vägen.
 
Instämmer, och denna intuition tror jag inte att det finns genvägar till, utan det är bara erfarenhet och såklart att studera kartor mm som leder dit tills det sätter sig i ryggraden.

Personligen har jag framför mig ett mål att lära mig och öva på hur triangulering fungerar, vilket jag aldrig satt mig in i. Den sortens kunskaper tror jag bygger på den där intuitionen.

Så bara att plugga!
Eller hur! Triangulering är en jättebra metod att ha till hjälp i ryggmärgen och det behöver inte vara så svårt. Det är egentligen bara matematik. Och ju mera man övar desto bättre blir man på att observera och dra slutsatser.
 
Jag skulle nog vilja kalla detta för Bushcraft - kunskapen om att ta tillvara, hantera, utnyttja och tolka de resurser, beteenden och ledtrådar som naturen ger.
 
Jag skulle nog vilja kalla detta för Bushcraft - kunskapen om att ta tillvara, hantera, utnyttja och tolka de resurser, beteenden och ledtrådar som naturen ger.
Du har rätt, delar av det ingår absolut i konceptet. Att förstå terrängen och de resurser som finns eller att kunna hitta det man behöver hör ju också dit. Det var också min tanke när jag startade tråden här under rubriken Bushcraft och inte under rubriken Navigation.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.