Naturlig navigering

Jag brukar alltid vara väldigt observant på min omgivning. Det kan vara träd som utmärker sig, stenar, avlägsna riktmärken som berg, vattendrag, djurstigar för jag vet att jag kommer känna igen dem senare och hjälpa mig i min orientering.

Det här är också kul att göra med barn. Ströva runt i ett nytt område och döpa olika stenar och platser och gläntor. Sen när man passerar dem igen så pekar man ut dem för varandra. Det kan vara väldigt spännande för en unge att få döpa sin egen glänta och sedan vara "först" med att känna igen den när man kommer fram till den från ett annat håll.
Senare när man kollar på kartan vart man har gått så handlar det inte bara om var man drack saft eller var man lekte jage utan där står Den Håriga Stenen, varje dag, i alla väder och med kartans hjälp kan vi hitta precis dit igen. Det är en rolig aktivitet som kommer sig ganska naturligt, men jag gissar att det även hjälper barn att utveckla sin inre karta.

En annan simpel sak att göra om man kan området eller har karta är att be dem hålla utkik efter nästa delmål.
 
"Give me a map and I'm magic!"
Orienterar-sticker från UK.

Man måste väl ha något slags mål med rutten, annars vet man ju inte när man är framme (allt är väl inte en rundtur, eller fram och åter längs samma väg)?
Det är något motsägelsefullt med att både ha koll på var man är, vart man är på väg, och samtidigt inte ha någon bild av var man befinner sig eller vad man vill passera?

Oavsett om man har en karta med sig eller bara i huvudet, så måste måste man ju ha någon slags referensram för att hitta. Jag har sprungit ut i skogen en timme och sedan tillbaka utan att ha karta med mig, även i större skogar i Jämtland, Medelpad, osv, men även Tyresta och övriga Södertörn bland några.
Tricket är ju att studera en karta av något slag innan så att man vet när man ska "studsa" mot något. En kraftledningsgata i väster, högt berg i norr, asfaltväg i öster och sjö och hagar i söder eller liknande.
Under tiden har förstås vinden, solen och kartminnet betydelse för mikrovägvalen så att man har ett hum om vart man vill att kursen ska leda stegen. Har man en karta med sig är kompassen mindre viktig bara det är sikt nog att passa kartan efter tydliga föremål.

Det samma gäller ju om man plötsligt står i skogen utan att veta vart man ska ta vägen. Har man en aning om vad man kan sikta på som fångar upp, så blir det ju den riktningen man söker sig. Det gäller även om man har förlorat riktningen när man har en karta med sig, sök reda på något tydligt där man kan identifiera vart man är.
En titt på kartan så man har den med sig i minnet är också en karta.
 
Om man inte har något mål med rutten så behöver man inte heller kunna navigera, det säger sig självt. Om man vill kunna navigera så beror d på att man e på väg nånstans (ett mål).
Som jag nämnde tidigare så gör den konstanta sydvästliga vinden att träd o trädens grenar lutar åt ett håll (nordväst). Någon annan nämnde isens spår över hällar. Rullstensåsar tenderar att gå i väst-östlig riktning. Blommor solar sig o visar var solen befinner sig. Djupa dalar skvallrar ibland om väderstrecken i om blomning/grönska/snösmältning. Flyttfåglar flyger i nord-sydriktning. Detta är ju generella saker, och inte specifika för att kunna ta dig från punkt A till punkt B.
Och nej, paleomänniskor färdades inte mållöst på stenåldern. Det var farligt - farligt e lika me oekonomiskt. Mycket av saker vi fått lära oss i skolan (särskilt om du e äldre än 30) är dåligt grundade av forskare med mjuka fingrar o lägenhet i innerstan och som aldrig varit på vandring. 1) människan behöver skydd för natten - mot väder, inte rovdjur. Även i tropikerna förfryser vi om vi e blöta för länge pga regn. 2) man färdas inte för långt från familjen för jakt, familjen behöver oxå mat. 3) det är oekonomiskt att bygga ett väderskydd var 30e km för att man färdas mot Öst.
 

Som sagt, om du bara noterar vart du går och har varit för att kunna gå samma väg tillbaka, eller rundar en sjö/ö för att komma åter till utgångspunkten, så krävs inte mycket navigering. Det krävs ingen karta heller.

Men har du en sträcka som har ett annat slut än starten så har du troligen någon idé om vart du vill hamna?
1) Har sett på en karta innan, så har du ju något av den i minnet.
2) Har du fått information om att busshållplatsen ligger 5 km norrut vid vägen, har du ett mål.
3) Vill du ut i trevliga skogen för att bara vandra runt i den så vet du troligen att det är en skog som inte om 1 km är en stad, motorväg eller järnväg. och har i alla fall kollat kartan för att hitta till startpunkten?

Jag menar bara att helt utan kunskap om sitt "mål" är man nog sällan, man vet varför man är där man är, och förutsättningarna för att flytta på sig därifrån.
Antingen har man en egen idé om vad man vill göra för utflykt, eller så har man en instruktion att följa.
Varför man inte skulle ha en karta av något slag med sig kan ju variera, men även om man vill hitta utan den så kan man ju ha den i bakfickan eller minnet.
 
Konstigt resonemang.
Om mitt mål är svamp och bär och inte något speciellt mål så behöver jag inte orientera mig.
Kommer jag vilse är det bara att gå tillbaka...

Hallååå...

Och rullstensåsar tenderar att..

ojojoj, vilken skoglig vana har ni?
 
Senast ändrad:
Äh, skulle kommentera ovanstående citat!

Skogsstjärna: Jag (och alla andra här) har säkert minst lika mycket "skoglig vana" som du och tycker inte det är konstigt att man bara vill vara ute, ströva omkring utan mål. Det är väl ingen tävling heller? Och jag har inte frågat "hur man gör", det vet jag, jag är nyfiken på om någon annan funderar på dessa saker. För min del handlar friluftslivet inte om prestation utan om att vara. Det kanske är ett annorlunda förhållningssätt men jag tror inte jag är ensam om det.

Om jag plockar svamp är svampen målet, inte en specifik plats. Och om jag då går vilse kan jag väl inte gå tillbaka? Är inte det en del av definitionen på vilse? Ifall jag vet hur jag ska gå tillbaka är jag inte vilse! Så hur vet jag hur jag tar mig tillbaka? (OBS! "jag" är här vem som helst.) Personligen har jag koll, jag bara undrar om andra tänker på detta.

Spikbjörn: Man går kanske inte alltid runt en sjö eller följer en älv eller så när man är ute på stövtåg men visst är det ett sätt att hålla reda på var man är. Om jag t.ex. vill titta på och följa efter en fågel eller ett djur eller segla dit vinden bär har jag kanske inte någon plan eller något mål men jag vill troligen kunna ta mig hem igen.
 
Är du uppmärksam på hur omgivningen skiftar, om vinden vrider, vilka insekter som surrar runt dig och vad det kan innebära, hur terrängen förändras, är det fuktigt eller torrt, varför har snön smält här men inte där och vad betyder det, vad växer här som inte fanns längs vägen där osv.? Lyssnar du på naturen och är du uppmärksam på ljud och förändringar i ljud, dofter etc.?

Du får gärna förklara för mig vad de där sakerna har med navigering eller orientering att göra.
 
Du får gärna förklara för mig vad de där sakerna har med navigering eller orientering att göra.
Visst, du är välkommen på kurs så fort gränserna öppnas! :) Skämt åsido, ska vi diskutera språket (ordval) eller innebörden i tråden? Jag inser att begreppet "natural navigation" tydligen inte har nått Sverige ännu och att det (begreppet) provocerar vissa. Min förhoppning var att flera kände till det och ville diskutera ämnet. Jag hade fel.

Här kommer en kort, förenklad introduktion till ämnet. Tristan Gooley är den första som både har seglat och flugit solo över Atlanten. Han har skrivit ett tiotal böcker om "naturlig navigering" och är bara en av flera i England som livnär sig på att utforska och hålla kurser i ämnet. Tyvärr är föredraget på engelska.

 
Äh, skulle kommentera ovanstående citat!

Skogsstjärna: Jag (och alla andra här) har säkert minst lika mycket "skoglig vana" som du och tycker inte det är konstigt att man bara vill vara ute, ströva omkring utan mål. Det är väl ingen tävling heller? ... etc...

Jag tror du missförstod det jag skrev. Det var en kommentar till att det skulle vara ointressant att orientera sig om man inte hade ett geografiskt mål. Jag menar att det alltid är bra om man kan orientera sig. Oaktat om det är svampplockning eller ett geografiskt mål. Förstår du nu vad jag menade?

För övrigt tror jag att jag släpper den här tråden nu. 😊
 
Förstår du nu vad jag menade?

För övrigt tror jag att jag släpper den här tråden nu. 😊

Det trodde jag att jag gjorde hela tiden. Jag menar inte att du har fel, tvärtom, jag tror att vi egentligen har ganska samma förhållningssätt. Det jag undrar är hur "du" kan veta hur du ska gå. För du går ju inte vilse, du hittar tillbaka. Och du vet att du kommer att göra det. Jag antar (kan förstås inte veta) att du också känner på dig åt vilket håll du ska gå men vad är det som gör att du känner denna trygghet. För mig är det i alla fall så, jag "vet" vart jag ska gå (köra, segla, paddla) även om jag tappar bort stigen, riktmärken eller väderstrecken. Det finns inne i mig och hittills (50 år av friluftsliv) har det aldrig svikit mig. Det är den "kunskapen" /"erfarenheten" som många har men kanske inte reflekterar över. För mig hjälper den till att berika min upplevelse. Det är kanske mera en filosofisk fråga, absolut inte en fråga om tekniker. Du har mycket erfarenhet och jag hoppas att du vill hänga kvar och resonera. Det finns ingen fråga, bara en massa intressanta synpunkter och erfarenheter.

Och till dem som tror att jag härmed förespråkar att man ska ge sig ut i vildmarken utan hjälpmedel eller utan att veta vad man gör: det är inte det jag menar! Säkerhet framför allt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.