Nån som sitter på små bitar knivstål

Mejlade han nu ;). Jo jag tror det; det känns så osäkert med stålsorter när man inte har egen erfarenhet eller väldigt begränsad på egenslipning och stålsorter. Det känns som att alla säger olika bud vilket som passar

Ja stål är en djungel och alla har sina favoriter. Men med 12c27,AEB-L,rigor eller 2140 blir det inte fel.

Seved

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja stål är en djungel och alla har sina favoriter. Men med 12c27,AEB-L,rigor eller 2140 blir det inte fel.

Seved
Bara ett litet tillägg.

Uddeholm UHB AEB-L heter också 13C26 i Sandviks regi. Rostfritt.

Uddeholm Rigor har ett mer känt namn, nämligen AISI A2. Kolstål.

Uddeholm UHB 2140 (Arne) heter också AISI O1. Kolstål.

~Paul~

Japp så är det. Men 13C26 har jag alldrig sett i sverige tyvär :(. Admiralsteel har det har jag sett.

Seved

Jag har inte fått svar om hur det blir med 12c27 biten jag tänkte köpa så jag vet inte nu hur det blir. Däremot ser jag att det finns O1 och A2 stål att köpa på nätet. Hur är dom stålen. O1 har jag i nått mindre blad men hur är det i dom större. Jag är expert på att ställa massa konstiga frågor =)
(alla är bra på nått sägs det ju =) )

Däremot ser jag att det finns O1 och A2 stål att köpa på nätet. Hur är dom stålen. O1 har jag i nått mindre blad men hur är det i dom större.
De är mycket lika ur kemisk sammansättning. Skillnaden ligger i värmebehandlingen och då framför allt anlöpningen. Vilket som ger bäst resultat tvistar de lärde. Personligen anser jag att A2 är lite bättre.

~Paul~

De är mycket lika ur kemisk sammansättning. Skillnaden ligger i värmebehandlingen och då framför allt anlöpningen. Vilket som ger bäst resultat tvistar de lärde. Personligen anser jag att A2 är lite bättre.

~Paul~

Håller med. Det är lite mer crom och molybden, som gör det lite tuffare.

Seved

Det blev O1 tillslut, A2 fanns bara i väldigt tjocka bitar. Jag har slipat lite i 12c27 tidigare å jag säger bara jösses vad mycket mjukare O1 var att slipa. det blev hyfsat lik ritningen.

Ser bra ut. Inte så konstigt att O1 är lättare att slipa jämfört med 12C27. Man slipper ju kromkarbiderna. Du skulle testa Crucible CPM MPL-1 vid 65 HRC. Snacka om att förbruka band ;).

Också Crucible CPM 15V är tämligen extremt, liksom vårt Uddeholm Vanadis 10.

Så här ser MPL-1 ur kemisk sammansättning räknad på matrisens viktprocent på järnbas.

Kol: 3,75 (!!)
Krom: 24 (!!)
Molybden: 3,00
Vanadin: 9,00 (!)

Och här är CPM 15V

Kol: 3,4
Krom: 5,25
Vanadin: 14,5 (!!!!!!!)

Som bekant så är vanadinkarbider avsevärt hårdare än kromkarbider i de vanligaste rostfria ståltyperna. Visserligen är inte allt vanadin bundet av kolet. En del finns fritt i matrisen utan att bidra till slitstyrkan i det färdiga stålet. Men ändå!!

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips