När börjad ryggsäcken bli en väska?

Precis har själv en axelväska/fotoväska som dubblerade som mycket under mina år som Milob.
Medan C-skyddsdräkt, mask, hjälm, regnplagg och tröja låg i ryggsäcken.
 
Ähum... ingen har vågat skriva det... ska jag? Ok, jag gör det - med risk att bli svartlistad...

Hos oss kallar man prylen ovan för bögslunga...

Nej, en bögslunga är en typ av liten handväska som bärs i rem kring handleden. Väskan på bilden är en betydligt större väska av sk. "cykelbudstyp"
 
Beror det inte lite på vem som använder objektet och hur det används?

För många år sedan så hade jag både en väska med en axelrem (axelremsväska) och den kunde jag med lite list kränga över huvudet och genom båda armarna och på det sättet använda den som en ryggsäck.

Jag hade även en väska av typen "duffel bag", som hade tillräckligt stora bärhandtag så att det gick att hänga den över axlarna som en ryggsäck.

Min mamma hade ju självklart en handväska som även hade en axelrem så att hon kunde hänga den över axeln som en axelremsväska, med lite list så kunde hon säkert ha krängt den över bägge axlarna och på det sättet burit den som en ryggsäck.

Och vad med de små "handväskorna" som en del kvinnor använder som är formade som små ryggsäckar och oftast faktiskt bärs på ryggen som just en ryggsäck. Jag har aldrig hört en kvinna benämna den som en ryggsäck! "Det är ju en handväska, är du blind eller..."

Och för att krångla till det lite till så ju en ryggäck bäras på bara ena axeln, är det då en axelremsväska? Och samma ryggsäck har ju oftast ett litet bärhandtag för att enkelt kunna bäras i ena handen och om man gör det är det då en handväska?

För att inte nämna alla olika typer av "resväskor" som man uppenbarligen bara kan använda när man reser någonstans. Och de flesta moderna resväskor har ju både handtag och hjul (kallas oftast då för rullväskor)!

Man blir ju inte riktigt klok över alla dessa namn som saker och ting har - kalla allt för mojäng eller mackapär istället så blir att lättare :)

Och för att avsluta kan jag ju ta upp en annan kul sak som man funderar över. Om man menar att Solrosolja består av olja från solroser och Majsolja kommer från majsen så måste väl Symaskinsolja innehålla symaskiner, Motorolja är ju så uppenbarligen framställd av gamla motorer och Babyolja är framställt av... :)
 
Men är en koffert en väska?

En plastkasse då? Plastkassen fyller ju funktionen och är t.o.m. försedd med bärhandtag.

Är ett skidfodral en väska? Fodral i allmänhet är kanske inte väskor, i synnerhet inte ett sådant. Ett fodral som nog är en väska är väl gitarrfodralet.
 
Kasett benäms ofta specialinredd väska-låda till skjutvapen. De vanligare är ju (gevärs) fodral och Pistolrug, där vi har mattbit igen.
 
Jag tror det började urholkas samtidigt som lins blev synonymt med kameraobjektiv.
Mâte finnas nâgon anglofiering inblandad även bland ryggväskorna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.