När börjad ryggsäcken bli en väska?

Min TVM-grupp använde ordet väska på slutet av 80-talet. Som ledare lyckades jag lära dem mycket, men att få dem att säga ryggsäck lyckades jag inte med. Så det har använts ett tag, och gruppen var från Stockholm, så inget arv från Finland inte.
 
För mig är en ryggsäck en säck med rejäla axelband och avbärarbälte.
Jag har en duffel som är en väska/bag med klena axelremmar, perfekt på semesterresor, men någon ryggsäck kommer den aldrig att kallas.
 
Vilda diskussioner, det här måste vara en mycket viktig fråga! Jag hävdar bestämt att "väska" är ett alltför ospecifikt begrepp för att ha någon praktisk funktion utöver att användas som samlingsbegrepp när det inte är känt vilken typ av väska som avses, eller om det ska täcka in flera olika typer av väskor, t.ex. i ett förvaringsutrymme. I övriga fall bör det specifika begreppet, som resväska, portfölj, handväska, cykelväska, ryggsäck etc. användas.
 
  • Gilla
Reactions: OBD
Alltså när jag var i yngre tonåren så visste jag att det där man bär på ryggen med 2 axelremmar och oftast en midjerem var en ryggsäck.
Att dagens ungdomar inte vet det är en gåta, nä det är det väl inte egentligen.
 
Kul tråd. Jag har en fru som envisas med att kalla ryggsäcken för väska i sådan utsträckning att jag själv trillat dit någon gång 😉

För självfallet är ryggsäck det enda rätta!!!

/ Stefan
 
Är väl till stor del även en generationsfråga där kanske Kånken spelat in som skolryggan som blev skolväska.
Jag vet inte.
Jag tar min 130 liters väska och drar iväg på långtur. Frugan tar en kortare shoppingtur med sin lilla näpna väska.
Väskryckaren har det något enklare med frugans väska...😊
 
Borde bytt namn till "rygga", som många redan kallar det för.
”Rygga” vet jag att den ungdom vars oprecisa språkbruk andra i tråden ondgjort sig över kallade sina skolryggsäckar, jag vet att jag sa det när jag var gick på lågstadiet och jag måste räknas till gruppen för mitt språköra reagerar inte så värst på att kalla en ryggsäck för en väska. Däremot märker jag att jag sorterat in ”rygga” med ord som ”bah”, ”liksom” och ”typ” och det skaver lite mer för min del. Min fru ”parkerar” inte bilen, hon ”parkar”, och det ordet skär på samma sätt i öronen.

För egen del tror jag att jag oftast pratar om ”packningen” om det är vandringsryggsäckar det handlar om, men jag säger nog ”ryggsäck” snarare än ”väska” om jag använder ett annat ord. En Kånken som man lika gärna kan bära i händerna som på ryggen om man ska springa ett ärende kan jag nog säga ”väska” om i stundens hetta.
 
En ryggsäck är en väska, men en väska är ingen ryggsäck
Jag skulle vilja säga så här istället:
En ryggsäck är ett specialfall av väska. Några väskor är således ryggsäckar men andra är det inte.

En logiker hade nog sagt något i stil med: Alla ryggsäckar är väskor men alla väskor är inte ryggsäckar.

En objektorienterad programerare hade kanske gjort en arvshieraki.

/Patrik
 
Jag skulle vilja säga så här istället:
En ryggsäck är ett specialfall av väska. Några väskor är således ryggsäckar men andra är det inte.

En logiker hade nog sagt något i stil med: Alla ryggsäckar är väskor men alla väskor är inte ryggsäckar.

En objektorienterad programerare hade kanske gjort en arvshieraki.

/Patrik
Jo, ryggsäcken borde väl va en underkategori till väskan liksom axelremsväska, handväska, midjeväska osv. Överst i hierarkin borde finnas nån "urväska", nån säck, tygstycke, påse, korg eller nåt man började bära sina saker i nån gång i tiden.
 
Jag skulle vilja säga så här istället:
En ryggsäck är ett specialfall av väska. Några väskor är således ryggsäckar men andra är det inte.

En logiker hade nog sagt något i stil med: Alla ryggsäckar är väskor men alla väskor är inte ryggsäckar.

En objektorienterad programerare hade kanske gjort en arvshieraki.

/Patrik
Eller hur, det tycktes ju redan på sidan 1! :geek:
Om nu wiki har sanningen?

"Väska, bärbar anordning för förvaring",
enligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Väska

"Ryggsäck är en väska som bärs på ryggen",
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ryggsäck

Bonus:
"En båt är en farkost avsedd för färd på vatten. Den drivs fram av paddlar, åror, segel, skovelhjul, propeller eller vattenjet. Paddel och åra drivs av muskelkraft; segel av vinden; skovelhjul, propeller och vattenjet av ångmaskin eller motor."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Båt
Enligt Cambridge:

Bag
noun ( CONTAINER ) /bæg/ n [C]
a soft container made out of paper or thin plastic, or a stronger container made of leather, plastic or other material, usually with a handle, in which you carry personal things or clothes or other things that you need for travelling

Rucksack noun /ˈrʌk.sæk/ n [C] (US usually backpack)
a large bag used to carry things on your back, used especially by walkers and climbers

:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.