Mountinebike på vandringsled

Hej alla,en stilla undran från en mountinbike cyklist,är lite nyfiken på en vandrares syn på mountinbikar på vandringsleder,vore tacksam för åsikter o insikter,har mött både positiva o mindre positiva ute på lederna,vad gäller? allemansrätten eller finns det särskilda bestämmelser för vandringsleder osv,mvh nille
 
Nejtack

Personligen tycker jag inte om det,inte så¨att jag ogillar cykling men jag tycker faktiskt inte att det hör hemma på fjället.Det lär nog väl vara tillåtet och det är väl riktigt, oavsett vad jag tycker...
/Matserik
 
Cykla i terrängen

Allemansrätten gäller även cykling i terrängen, men observera att allemansrätten inte betyder att man får göra vad som helst. Det är förbjudet att ta väg över tomt, plantering eller annan äga som kan ta skada. Hur mycket påverkan som ska anses vara skada kan förstås diskuteras, men det är inte givet att det är tillåtet att cykla överallt där man får gå. Håller man sig till vandringsleder borde det dock inte vara något problem.

Trafikförordningen föreskriver att fordonsförare (dit räknas också cyklister) som färdas i terräng alltid har väjningsplikt mot gående. Terräng är i det här sammanhanget allt som inte är bilväg eller en led som är särskilt anlagd för cykeltrafik. Möter du en vandrare där det är trångt kan du alltså inte kräva att han eller hon ska stiga åt sidan.

Själv tycker jag inte att det gör något om folk cyklar på vandringslederna utom när man geggar till fuktiga partier, särskilt om man kör så att det bildas vallar som hindrar avrinningen.

Hälsningar

Harald
 
Ja, vad tycker man....

Tillåtet eller inte.....

Jag har mest tyckt synd om de som jag mött. Sällan har dom suttit på sina cyklar, utan mest burit dem.

Jag har nog med min ryggsäck.

//Bert
 
Cykel på vandringsled

Det har mycket nyligen gjorts en undersökning i vilken mån cykelåkning på vandringsleder skulle slita mer på naturen jämfört med vandring. Det kan ha varit i sensate nr av Utemagasinet som denna undersökning refereades. Kontentan var i alla fall att cykelåkning inte generellt sliter mera på natuen, våta partier slits mera. Men på många andra underlag sliter cykelåkningen mindre än vandring och spåren blir också smalare. Men slitaget från cyklister beror delvis på hur duktig cyklisten är, i nerförsbackar sliter ovana cyklister mer på naturen (och på däcken) genom att bromsa i onödan. Annars finns det många som ANSER att cykelåkning skulle slita mer på naturen men åsikter utan faktaunderlag är bara dumheter, t e x http://www.fjallklubben.org/goteborg/cyklar.html. Däremot har jag personliga erfarenheter av hur Sörmlandleden ser ut efter motorkrossåkande, det SLITER på naturen.
 
Per Johanesson skrev:

: Däremot har jag personliga erfarenheter av hur Sörmlandleden ser ut efter motorkrossåkande, det SLITER på naturen.

Som MTB entusiast måste jag instämma. MTB har knappast ngn nämnvärd invekan på naturen, många gånger bidrar MTB-åknigen på ett positivt sätt till att hålla stigar öppna.

Motorcrossåkning däremot är en en förbannelse. På några ställen av Upplandsleden har det vid enstaka tillfällen förekommit och skadorna av en enda motorcrosscykel är uppenbara direkt. De skador jag sett har visserligen läkts över tid men det kan ta månader och halvår innan spåren av en enda är försvunna.

Att hålla motorcross borta är inte uttryck för någon sorts förbudsklåda utan ett äkta naturvårdsintresse. Skulle jag få syn på en motorcrossåkare som rev sönder fin stig skulle jag faktiskt omedelbart ta mobilen och kontakta myndigheterna. Så stora blir skadorna.

Bäst att jag tillägger att jag inte ha något mot motorcross i sig. Den får gärna finnas men bör hållas i särskilda områden.

Per
 
Stilla svar

Jag har full förståelse för de som vill prova nya/udda/spännande/plojiga färdsätt och har kanske själv ibland haft dåligt samvete för de spår jag satt. Problemet är ju att mossor och lavar slits hårdare av det större marktryck som ett däck utför jämfört med en sko.
Det katastrofala med däcket är att det gör ett kontinuerligt spår/sår som ger upphov till fortsatt erosion av rinnande vatten.
Skons spår ger färhoppningsvis bara upphov till en vattensamling som så småningom återställs eftersom ingen fortsatt erosion uppstår.
 
Torkel skrev:

Det katastrofala med däcket är att det gör ett kontinuerligt spår/sår som ger upphov till fortsatt erosion av rinnande vatten. Skons spår ger färhoppningsvis bara upphov till en vattensamling som så småningom återställs eftersom ingen fortsatt erosion uppstår.


Det stämmer att stigar förorsakar erosion i brant terräng med stora höjdskillnader, i Nepal blir vissa stigar oskiljbara från regelrätta bäckar när det är störtregn, men gäller knappast i typiskt platt svensk terräng. I Californien hanterar man det genom att här och där på stigarna sätta upp gummi flippar, eller vad man ska kalla dem, som blockerar stigen för vatten och leder av det till sidan. Eftersom de är av gummi viker de sig lätt för både fötter och cyklar, ganska fiffigt faktiskt.

Per
 
Vadå platt?

Vadå typiskt platt svensk terräng? Hela Sverige är inte lika platt som Uppland. I Göteborgstrakten är det i alla fall inte ovanligt att stigar eroderas av rinnande vatten. Dessutom handlar faktiskt det här forumet om vandring i de oplatta fjällen.

Hälsning

Harald
 
Cykelunderhållning?

Det råder inget tvivel om att cykling "sliter" mer på naturen än vandring. Jag tänker förutom de ovan nämda "negativa" konsekvenserna även på underhåll av cykeln, såsom smörjning av kedja, man kanske tappar en eker...
... så ur ett hedonistiskt utilitaristiskt etiskt tänkande så är vandring att föredra framför cykling i allmänhet och i fjällvärlden i synnerhet.

(Om man nu inte räknar med att den positiva känslan cyklisten får, överväger de skador och de negativa känslorna han/hon orsakar)

Glad cykel- och vandringshelg!
/Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.