Lundhags kängor!

Dax för investering. Står mellan Syncro high och nya Jaure high.

Någon som hunnit testa av Jaure och kan komma med lite feedback?

Jag har tjej-modellen Mira High som enligt Lundhag är systermodell till Jaure. Jag är jättenöjd. Har vandrat med tung packning i flera dagar i dem utan att få skav och de är mycket tåliga mot väta om man har vaxat dem nyligen. Toppenkängor helt enkelt!
 
Har en ny Syncro Min känga men tycker det är lite förvirrande vilka produkter man ska fetta in kängorna eftersom kängan består av minst tre olika material. Bifogar en bild för göra det lite tydligt. Vad kör ni Lundhags vänner på nr.1 resp. nr.2?

Har Lundhags läderinsmorning http://lundhags.se/product/17042/leather_grease men den rekommenderas ju inte till styva kängor vilket jag tycker Syncron är.

Har även Nikwax http://www.lundhagsfabriksbutik.se/article/nubucksuede_125ml?attr1_id=142 så den spontana tanken är att köra Nikwax på Nubuck-deln på kängan och kanske Lundhags läderinsmoringen på det lilla röda läderet som finns på kängan (nr.1).
 

Bilagor

  • Kängbild.jpg
    Kängbild.jpg
    37 KB · Visningar: 6,023
Har bara de bästa erfarenheter av Lundhags kängor. En fördel är dessutom att du i princip aldrig behöver köpa nya. När sulorna är nedslitna eller de börjar bli otäta skickar du bara in dem till Lundhags skomakare som då byter hela yttersulorna och ser över alla sömma mm. Resultatet blir i princip nya men redan ingångna kängor och detta till ett pris som är ca en tredjedel av vad nya kostar.
 
Har en ny Syncro Min känga men tycker det är lite förvirrande vilka produkter man ska fetta in kängorna eftersom kängan består av minst tre olika material. Bifogar en bild för göra det lite tydligt. Vad kör ni Lundhags vänner på nr.1 resp. nr.2?

Har Lundhags läderinsmorning http://lundhags.se/product/17042/leather_grease men den rekommenderas ju inte till styva kängor vilket jag tycker Syncron är.

Har även Nikwax http://www.lundhagsfabriksbutik.se/article/nubucksuede_125ml?attr1_id=142 så den spontana tanken är att köra Nikwax på Nubuck-deln på kängan och kanske Lundhags läderinsmoringen på det lilla röda läderet som finns på kängan (nr.1).

Smörjer med Lundhags Lädersmorning ett par gånger per år, resten med Snowseal. Smörjer hela kängorna med samma. Nr 3 smörjer jag ibland med nått annat, tror det är Lundhags vax för blankt läder med det är mest för utseendet..

Värmer dom lite i varmluftsugnen på abslut lägsta värme alternativt får dom stå i solen, undantagsvis lite med hårfön. Smörjer varje till varannan gång beroende på hur mycket jag gått. Givetvis måste dom tvättas innan smorning.

Man blir lite ledsen i ögat första gången man blir av med nubuckytan men man kommer över det, kan gå i vatten till skaften tar slut. Skönaste skorna jag ägt
 
Strumpor/vax

Hej!

Jag är en nybliven ägare av Lundhags kängor. Vad ska jag använda för typ av strumpor i skorna? Vad ska jag göra med dem till först? Vaxa, blöta dem å snöra på dem? Vilken typ av vax ska man köpa? O.s.v...
 
Kommer att använda mina kängor under övningar med Nationella Skyddsstyrkorna och funderar lite på vad jag bör tänka på vid inköp av kängor.
Har varit och tittat på Lundhags Syncro High vilka jag gillade men jag vet inte om man skall ha high eller medium eller om man kanske ska titta på någon helt annan känga? Jag behöver var rörlig både så att jag kan löpa skapligt, knäböja och komma upp fort samt kunna ta mig upp och ner ur liggande ställning snabbt.
Någon som har lite erfarenhet av det som kan ge mig lite tips vad jag skall tänka / titta på när jag provar ut min nya känga?
Har inga problem med att betala för en dyr känga om så är fallet utan mest noga är att den fungerar bra för sin uppgift.
 
Funkar lundhags park för enklare skogsmullning i stil med dagstur eller tvådagarturer?
Har sökt en del och det verkar iaf på detta forum som de flesta har mer avancerade modeller.
Modellen lockar mig eftersom den inte verkar så tjock, bra på sommaren, och rent utseendemässigt skulle funka i fler sammanhang.

Hur är det med stöd för foten osv, den ger tillräckligt med stöd för att vara mindre fotvrickningsbenägna än gympaskor när man går på kullrigt? Är sulan hyfsat styv?
 
Ja! Park fungerar till det. :) Dom måste ju ha till verkat den av någon anledning till något användningsområde. Mina Park har använts till enklare mullning nu i några år. Sulan fungerar bra i min mening.
 
Kommer att använda mina kängor under övningar med Nationella Skyddsstyrkorna och funderar lite på vad jag bör tänka på vid inköp av kängor.
Har varit och tittat på Lundhags Syncro High vilka jag gillade men jag vet inte om man skall ha high eller medium eller om man kanske ska titta på någon helt annan känga? Jag behöver var rörlig både så att jag kan löpa skapligt, knäböja och komma upp fort samt kunna ta mig upp och ner ur liggande ställning snabbt.
Någon som har lite erfarenhet av det som kan ge mig lite tips vad jag skall tänka / titta på när jag provar ut min nya känga?
Har inga problem med att betala för en dyr känga om så är fallet utan mest noga är att den fungerar bra för sin uppgift.

Skaften är rätt styva på dessa kängor, vilket gör löpningen med dem till ett helsike. Sikta på några som enlagers istället. De är lite hårdare än m-90 kängorna, men vattentäta!
 
Nu har jag haft min Jaure i några dagar och vandrat omkring lite i dom på hemma fronten.

Lite betyg från mig iaf.

Jag brukar kunna ha storlek 47, men denna modell är lite små och "låga" så storlek 48 blev perfekt.
Dom var väldigt styva i början i skaftet men det formade sig med tiden efter min fot.

Hälen glappade ytterst lite på mig, men efter div omsnörningar m.m började jag få in snittsen och isolerar så att hälen sitter bra.
Även så börjar skon per automatik få ett enormt bra hälgrepp pga. den formar sig efter min fot.

Dom är lite stela att köra bil i, men det går väll med sig med tiden det också när dom blir mjukare.
Använder mina nu under hösten, ja fortfarande höst i Gävle varje dag.
Hoppas på att man kommer kunna ha dom under vintern med när det börjar krypa neråt i temperatur.

Köpt en extra ylle sula för att isolera från marken så borde kunna ha dom iaf ner till en -15c med tjocka ullesockor m.m.
 
Skaften är rätt styva på dessa kängor, vilket gör löpningen med dem till ett helsike. Sikta på några som enlagers istället. De är lite hårdare än m-90 kängorna, men vattentäta!

Om man använder samma löpstil som används när man har på sig löpardojjor - ja. Vid löpning i käng bör man sträva efter att pendla mer med benen och böja på knäna mycket mindre (särskilt viktigt när man springer med tyngre packning). Denna stil medför en mindre böjning av foten (tårna).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
Tudor Hur mycket krymper lundhags kängor? Utrustning allmänt 3
joakim_aronius Lundhags (mera kängor :) Utrustning allmänt 4
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
m490c Lundhags känga efter byte av bottendel. Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
belcanto Lundhags Bjerg low vs Hanwag Robin Utrustning allmänt 11
J o h a n Lundhags Bjerg Low Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
robinlu Lundhags Jaure ii light high Utrustning allmänt 8
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Jojosurf Lundhags Jaure High II - Snyggaste? :-) Utrustning allmänt 9
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
J o h a n Lundhags Vandra mid och Ranger mid Utrustning allmänt 8
85662 Hållbarhet Lundhags lightkängor? Utrustning allmänt 2
osgot Lundhags Raincover Utrustning allmänt 1
Vivvan Syncro high Lundhags Utrustning allmänt 2
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
tolij Lundhags skostorlek Utrustning allmänt 20
rennod Lundhags v8 90+10 Utrustning allmänt 7
KristianMattiasson Lundhags leather grease till haglöfs Utrustning allmänt 4
CAX Röd Lundhags Gero 35 Utrustning allmänt 0
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
frostbiten Lundhags V8 90+10 samt V8 75+10 Utrustning allmänt 9
Iggle lundhags fel/små storlekar? Utrustning allmänt 5
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
ekaflnoren Lundhags Ranger Mid Utrustning allmänt 7
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
Funky5 Lundhags Scout Utrustning allmänt 7
Jänis Nya Lundhags Ranger High, skötsel och inkörning? Utrustning allmänt 10
Zapparog Lundhags Alpha 80l Utrustning allmänt 10
prahna Storlek på Lundhags ranger high Utrustning allmänt 2
MarkusGuide Lundhags, Tempo 20 Utrustning allmänt 0
Peifen Lundhags sålt Utrustning allmänt 1
stratus Lundhags kvalité Utrustning allmänt 8
Johan_olsson Lundhags storlekar? Utrustning allmänt 1
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
Lundhags lanserar eVent-känga och ny vandringssäck Utrustning allmänt 19
Aknot Underhåll av Lundhags Certech Utrustning allmänt 13
cogo Arcteryx "classic bora" 80 vs Lundhags Motion 80 Utrustning allmänt 14
pedro_h Behandling af Lundhags Fjell High Utrustning allmänt 1
Pollan Ryggsäck Lundhags Utrustning allmänt 12
fjällerik Lundhags! Utrustning allmänt 6
i-or Lundhags snösko Utrustning allmänt 3
skinny Tätning av Lundhags Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.