Liten, lätt sommarsovsäck

Hej!

Jag är på jakt efter en liten, lätt sommarsovsäck. Den ska till att börja med användas i sommar i låglandet i södra Europa. Mina krav är att den ska vara så liten och lätt som möjligt. Den behöver inte vara särskilt varm eftersom det troligen inte kommer vara kallt. Den är alltså främst till för att ha något lite mjukt att sova i, reselakan eller dyl. skulle ju funka men de är inte lika gosiga. Naturligtvis ska den vara så billig som möjligt också :)

Har ni några bra tips på en sådan sovsäck? :)

//jávrasj
 
Själv har jag en WM SummerLite. Denna är dock relativt varm för rena sommarförhållanden om man inte befinner sig i fjällen. Fördelen med denna är att det är hellång dragkedja så den går att ventilera relativt väl.

Vill du ha en något billigare men, i princip, lika lätt så funkar Cumulus LiteLine 300 också. Jag har ingen egen erfarenhet av Cumulus men de har fått bra recensioner på Utsidan.

Det finns en XLite200 också som verkligen är toklätt men den har ingen dragkedja och det skulle inte jag rekommendera för en sommarsäck.
//Peter
 
Hej!

Jag är på jakt efter en liten, lätt sommarsovsäck. Den ska till att börja med användas i sommar i låglandet i södra Europa. Mina krav är att den ska vara så liten och lätt som möjligt. Den behöver inte vara särskilt varm eftersom det troligen inte kommer vara kallt. Den är alltså främst till för att ha något lite mjukt att sova i, reselakan eller dyl. skulle ju funka men de är inte lika gosiga. Naturligtvis ska den vara så billig som möjligt också :)

Har ni några bra tips på en sådan sovsäck? :)

//jávrasj

Du bör ange hur mycket du är villig att betala för sovsäcken. Det finns många underbara lättviktssäckar för 2000kr och uppåt men om du är ute efter en säck för 500kr så har du föga nytta av dessa tips. Vad som anses som billigt är väldigt relativt när du har med extrema prylnördar att göra. :)
 
Japp, det är hellång dragkedja.

En helt perfekt sovsäck imo, billig, lätt, kompakt och skön. Inget för kalla nätter i fjällen, men det ska du väl inte ha den til?
 
En sommarsäck med hellångt blixtlås kan ju även brukas som täcke, dvs större flexibilitet. Min med dun i väger 670g, genomsydd obsolent modell.
 
Dyrt dun

Dun är väldigt mysigt, men då missar man oftast det där med så billigt som möjligt.

Jag glömde att skriva att Snugpaken även har dragkedja över fötterna också så man kan lufta fötterna utan att ha säcken öppen. Väldigt skönt!
 
Dun är väldigt mysigt, men då missar man oftast det där med så billigt som möjligt.

Jag glömde att skriva att Snugpaken även har dragkedja över fötterna också så man kan lufta fötterna utan att ha säcken öppen. Väldigt skönt!

Du glömde väl att den dessutom till samma temperaturomfång väger flera hekton mer. Blixtlås med två löpare är bra, kan öppnas i valfri ände.
 
Absolut är en dunsovsäck bättre i förhållande till vikt om man måste klara kallare nätter, men sommartid i södra Europa så borde den jag har räcka gott och väl. Och den väger bara runt 750g så det är i klass med en dunsäck,men klarar inte samma kyla.

Så om TS tänker sig att kanske vandra i fjällen eller på våren/hösten så blir mitt förslag genast en dålig idé.
 
Tack för alla svar!

Det får nog bli en Snugpak. Och som sagt, den ska inte användas i fjällen. En fjällsovsäck har jag redan. Så Snugpaken är nog en mkt god idé ;)
 
Haglöfs lim 50 vikt 460 gram Där har du en liten å lätt säck som inte tar stor plats,, har en sådan själv på sommaren och den funkar alldeles utmärkt......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Ellurpiet Bra, liten, lätt sovsäck Bo och sova 13
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Agik Sovsäck - Liten packvolym Bo och sova 16
Vandrare Neoair Extherm regular för liten? Bo och sova 11
Skipper_ Liten sommarsovsäck? Bo och sova 8
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Skogstoker Vinterövernattning utan tält/sovsäck med liten påverkan? Bo och sova 20
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
Linyah Sovsäck m. liten packvolym Bo och sova 29
mrhandley Billig liten sovsäck Bo och sova 5
perwickström Sovsäck med liten packvolym ? Bo och sova 10
zeed Lättviktstält och sovsäckar med liten packvolym Bo och sova 3
Qanik Liten sovsäck Bo och sova 6
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.