Sovsäck - Liten packvolym

Jag har fastnat i sovsäcksträsket och hittar inte ut, har insett att om vi ska vara borta mer än över dagen och ha med oss sovsäckar med mera så måste vi hitta mindre sovsäckar till mig och maken.

Vi har Haglöfs i dagsläget, gigantiska i syntet och jag skulle tro att det är minst 10l packvolym om inte mer på dem, komprimerade..... :( Det kommer inte funka när vi är fyra stycken, med i stort sett lika volym på sovsäckarna varav två är barn och vi vuxna måste få med deras saker också i våra ryggsäckar.

Jag är kort (162), rund och frusen... Maken normallängd (185), normalbyggd och varm... Så vi behöver troligtvis olika typer av sovsäckar. Jag har kikat på Sea To Summit, roberts.pl och det snurrar i skallen just nu.

Sovsäckarna ska täcka behovet av att sova ute i norra delarna av Sverige på sommartid (juli/augusti i Härjedalen och uppåt) så jag antar att comfort bör ligga runt -2 till +2 kanske? (Eller är jag helt ute och cyklar..?) Ser det dessutom som en investering som ska hålla 10 år framåt i tiden och längre norrut för varje år och fler nätter i rad tillsammans med resten av packningen.

Hjälp..?
 
+1 på skaut

Jag skulle nog kunna packa 4 Roberts skaut (800g) comf -1 på samma volym som min Haglöfs sensorpro7 comf-11.
 
Förutom att komprimera sovsäckar så kan man vinna mycket utrymme på att packa dem löst (utan förvaringssäck) i botten på ryggsäcken. Finns ofta en hel del utrymme att fylla ut mellan resten av prylarna.
 
Tack för tipset ang Skaut, ska kika lite närmare på den! :)

Ska också testa att packa utan påse, för att se om det ger ett bättre resultat i ryggsäcken, tack för det tipset Tsebring

Tar mer än gärna mot fler tips och idéer!
 
På din beskrivning skulle jag rekommendera sovsäckar som är testade enligt EN-normen kring minst TComfort -5 för dig och TLimit -5 för honom, speciellt i fjälltrakterna i slutet av augusti får man räkna med frostnätter. Att köpa en fin dunsovsäck är en stor investering och att vakna upp och frysa på natten är ingen trevlig upplevelse som snabbt kan förstöra upplevelsen. Ju högre dunkvalitet och tunnare tyg ni väljer desto mer komprimerbar samtidigt mot baksidan av högre kostnad och sämre slitstyrka.
 
Skaut visar -4 för män och +3 för kvinnor (500 modellen) så den kan vara på gränsen. Fin sambo klarar sig i den som är kvinna men jag fryser lätt så det är så olika.
Skaut är dock en mycket prisvärd och bra säck.

/Thomas


..sent using tapatalk
 
Eftersom du är 162cm så skall du definitivt satsa på en sovsäck som passar dig i storlek. All dödvolym i en stor sovsäck kommer göra att du fryser mer. Där är Roberts bra, hos dem kan du välja olika längd och bredd på sovsäcken.
 
Jag har fastnat i sovsäcksträsket och hittar inte ut, har insett att om vi ska vara borta mer än över dagen och ha med oss sovsäckar med mera så måste vi hitta mindre sovsäckar till mig och maken.

Vi har Haglöfs i dagsläget, gigantiska i syntet och jag skulle tro att det är minst 10l packvolym om inte mer på dem, komprimerade..... :( Det kommer inte funka när vi är fyra stycken, med i stort sett lika volym på sovsäckarna varav två är barn och vi vuxna måste få med deras saker också i våra ryggsäckar.

Jag är kort (162), rund och frusen... Maken normallängd (185), normalbyggd och varm... Så vi behöver troligtvis olika typer av sovsäckar. Jag har kikat på Sea To Summit, roberts.pl och det snurrar i skallen just nu.

Sovsäckarna ska täcka behovet av att sova ute i norra delarna av Sverige på sommartid (juli/augusti i Härjedalen och uppåt) så jag antar att comfort bör ligga runt -2 till +2 kanske? (Eller är jag helt ute och cyklar..?) Ser det dessutom som en investering som ska hålla 10 år framåt i tiden och längre norrut för varje år och fler nätter i rad tillsammans med resten av packningen.

Hjälp..?
Jag letar exakt likadan till sambon, fast hon inte rund, hon är smal och extra frusen av sig.
 
Har en Alpkit Dreampipe 600, -10, ca 1kg sedan många år som jag tycker passar bra för tältning ner till några minusgrader (som det kan bli på fjällen). Väldigt fin o prisvärd, packar smått. Om jag skulle välja ny idag skulle jag prioritera att dunet kommer från ett ställe där fåglarna inte lidit. I övrigt ungefär samma prestanda, finns hur mycket märken som helst i alla prisklasser. Vattenavvisande yttertyg en självklarhet tycker jag. Går man i par är det trevligt om det går att sätta ihop säckarna med blixtlåsen.

Om det inte är sagt, ett välisolerat liggunderlag gör susen, finns en hel uppsjö och massor med trådar om det. Har oftast ett Thermarest Prolite small samt ett vanligt lätt cellplastunderlag.
 
Eftersom du är 162cm så skall du definitivt satsa på en sovsäck som passar dig i storlek. All dödvolym i en stor sovsäck kommer göra att du fryser mer. Där är Roberts bra, hos dem kan du välja olika längd och bredd på sovsäcken.

De gör absolut inget om sovsäcken är 20-30cm för lång... dom gångerna de blir några minusgrader så kan de va skönt me lite plats för kläder i fotändan som man ska ha på sig morgonen efter....varmt o gött o klä på sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Linyah Sovsäck m. liten packvolym Bo och sova 29
perwickström Sovsäck med liten packvolym ? Bo och sova 10
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Ellurpiet Bra, liten, lätt sovsäck Bo och sova 13
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Skogstoker Vinterövernattning utan tält/sovsäck med liten påverkan? Bo och sova 20
mrhandley Billig liten sovsäck Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
Qanik Liten sovsäck Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.