Sovsäck med liten packvolym ?

Hej

För några år sedan (tror jag) fanns det en reklam för Ajungilak där man såg en komprimerad sovsäck tillsammans med en tandborste. Är det någon som vet vad det var för en säck och vilka data som gäller för den. Är lite intresserad av en säck med liten packvolym men som inte behövar vara tokvarm eller tokdyr.
Andra tips mottages tacksamt.

//PW
 
Beror ju lite på var din gräns för "tokvarm" går. Jag köpte för ett par veckor sen en Wigwam Mini Light (men jag tror den är på utgående). Kostade 399, de har en liknande modell som väger lite mer och också kostar 399, tror den heter Montana.

Har för mig den är +11, den väger 600 gram och jag tror bulk är ungefär 1 liter.

Finns antagligen varmare säckar i samma storlek, men de lär också vara dyrare.
 
Mountain Equipment

Hej!

Har en Marathonsäck från Mountain Equipment som är liten och lätt. Tar ingen plats i ryggan och väger 740g. Enligt tillverkaren är komforttemp på 0 grader. Själv är jag frusen av mig så för mig är det en ren sommarsäck. Har faktiskt ingen aning vad jag betalade för den men det låg väl kring en tusenlapp kanske(??).

Toppensäck för mig!

http://www.mountain-equipment.co.uk/

/H
 
Litepac

På Litepac.com säljs en säck vid namn Mountain Equipment Skyline för 1395 kr. Väger endast 550 g och med komforttemp på +5. Jag har en kamrat som äger en sådan och han säger sig vara nöjd.
 
Ajungilak Kompakt summer/spring

Jag äger just en Ajungilak Kompakt summer. Du kan titta på den på:
http://www.sportsnet.se/wsp/sportsn...80&categorynu=AC01&categorytxt=Syntets%E4ckar

Den är lite i kallaste laget ibland (+10 komfort, +5 extrem) så nya Kompakt spring, som klarar fem grader till, kanske är ett bättre alternativ. Den tar ganska lite plats och har ett i mitt tycke väldigt skönt innertyg (lite halkigt). Fyllningen sägs vara ganska hållbar, till skillnad från Polarguard 3D.

Själv funderar jag på att köpa en 3-säsongssäck i dun. Mountain Equipment Classic Dragon 500 verkar vara en synnerligen kompakt och lätt (1050 g) säck för -5/-9 grader. Någon som har erfarenhet av ME:s dunsäckar för den temperaturen?
 
Snugpack softie Merlin 3

En riktigt liten sovsäck i packat tillstånd, används av Britiska specialförband. Håller verkligen måttet.
 
Testa Dewline

Mountain Equipment har en säck som heter Dewline, för några minusgrader. Den väger runt 650 g.
Två av mina polare har den och är mycket nöjda. Den väger ingenting, tar ingen plats och har ett innertyg som (till skillnad från många konkurrenter) inte känns som plastpåse. Enda nackdelen är enligt dem att den saknar dragkkedja, vilket kan göra den lite svår att reglera värmen i.
 
Nja, en nackdel med Dewline är helt klart prislappen på nästan 3000 kr. Dewline är ju en extremsäck och jag kan tänka mig mer prisvärda alternativ för genomsnittsanvändaren.
 
Re: Ajungilak Kompakt summer/spring

orchid; sa:
Själv funderar jag på att köpa en 3-säsongssäck i dun. Mountain Equipment Classic Dragon 500 verkar vara en synnerligen kompakt och lätt (1050 g) säck för -5/-9 grader. Någon som har erfarenhet av ME:s dunsäckar för den temperaturen?

Jag äger än ME classic dragon 750 som jag haft tillfälle att testa ett par gånger denna vår och försommar. Den är snäppet varmare än din säck med en komforttemperatur på -12 grader.
Än så länge har den vid respektive testtillfälle vart nog så varm och jag har fått vädra ordentligt för att inte flyta bort :)
Men säcken är grymt skön! Bra loft och god kvalitet på dunet. Skönt inner- & yttermaterial (Ultrasoft 300 dp) och en bra fullängds 2 vägs dragkedja.
Huvan kan tyckas lite krånglig att få till perfekt men inget som stört mig än så länge. Efter en del trixande sitter den bra på plats.
Den är förhållandevis lätt(ca 1,3 kg) även om den inte har det grymmast dunet av alla säcker(90/10 dun/fjäder 600+ fill power) så är det fullt tillräckligt!
Köldklaffen på insidan av dragkedjan är robust och fastar inte i dragkedjan. Dock vet jag inte hur väl den isolerar från kyla eftersom jag sovit med dragkedjan öppen för ventilation i temperaturer på cirka 5 till 10 plussgrader. Men jag resonerar som så att hellre en varm sovsävk som man kan ventilera & vädra när det är för varmt än att ligga och frysa när den inte håller räcker till ;)
Köldkragen har jag heller inte haft någon användning för direkt, men den är skön mot halsen och lätt att justera.

Det var mina åsikter om den säcken.
Hoppas du hittar vad du letar efter!

mvh // lars
 
Kanske Robert's

För några år sedan kom A-one tillbaka med bland annat en superkompakt dunsäck. Jag har grävt lite och kommit fram till att den kom från Robert's i Polen. De verkar ha en seriös inställning à la Lundhags - man kan bestämma ganska mycket själv hur man vill ha säcken. A-ones säck kostade 1700 vilket får ses som "hyfsat" om inte billigt. Förmodligen kan man beställa från Polen till ett ännu mer hyfsat pris.

Kolla: http://www.roberts.pl/

Tyska Yeti har också superkompakta säckar, bl a en dunsäck för ca 5 grader som väger 350 futtiga g! Finns på Globetrotter.de

http://www.yeti-exner-design.de
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Agik Sovsäck - Liten packvolym Bo och sova 16
Linyah Sovsäck m. liten packvolym Bo och sova 29
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Ellurpiet Bra, liten, lätt sovsäck Bo och sova 13
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Skogstoker Vinterövernattning utan tält/sovsäck med liten påverkan? Bo och sova 20
mrhandley Billig liten sovsäck Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
Qanik Liten sovsäck Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.