Billig liten sovsäck

Lätt, liten packvolym och dessutom billig... Jaja, svåra saker att kombinera för en sovsäck.

Jag letar efter en sovsäck som passar att ha med sig när man är ute på cykelexpeditioner och sover över ute i naturen. Således skall den enbart användas sommartid, och eventuellt kan man tänka sig att det någon gång blir en vår eller höst övernattning.

Därför behöver jag ingen extrem extrem superlättvariant som passar till -30, utan enbart en sommarsäck. Det här kommer att kombineras med ett uppblåsbart liggunderlag (McKinley känns ruskigt prisvärda). Om man fryser för mycket får man väl komplettera med en fleece påse eller liknande :)

Jag har hittat en sovsäck som dessutom testades i Singletrack issue 9. I korthet tyckte testaren att den passade bra på sommaren, men behövde förstärkning om det blev kallare än nollgradigt.

Säcken jag funderar på är från Blacks i England, och är derat eget märke. Direkt länk finns här: http://www.blacks.co.uk/cgi-bin/bla...0689137c273fd43a3b400659+EN/products/09136817

Finns det några bra alternativ till den här säcken? Egentligen har jag inte lust att betala mer än 1000 SEK totalt för en sovsäck, så det är väl min maxbudget.

/Mattias
 
Jag köpte en Wigwam Mini Light på Coop Forum förra året (+11 grader, 600 gram, 399 spänn tror jag) men jag tror den har utgått ur sortimentet. Den närmsta modellen nu heter Montana har jag för mig, väger 100-200 gram mer men jag undrar om den inte var en hundralapp billigare.

Den är väl lite i kallaste laget för kyliga sommarkvällar men då får man ta på sig en tröja.
 
Re: X700 - Bra köp

Jag har en Stormshield X1100 från Blacks med 0/-5 rating, den väger 1,1 kilo så jag antar att X700 då väger 0,7 kilo. Prisvärd syntetsäck, går att komprimera bra och har rejäl längd, 215cm, lär vara samma för X700. Ganska ofta är dock 1-season bags lite väl kalla för svenska sommarnätter. Om du kan tänka dig begagnat i bästa skick är min till salu för £20, bara lite använd..
 
Norska Helsport...

...har du kollat på deras prylar? http://www.helsport.no

De har en del lätta säckar, t.ex
LOM på 0,9 kg (komfort- / extremtemp på +5 / 0) och
SNOTA på 1,1 (+3 / -5).
Vikter är inkl. kompressionspåse. Packmått före och efter komprimering finns på hemsidan.

Jag köpte en Helsport-säck för typ 11 år sedan när jag skulle ut och tågluffa. Säljaren sa att Helsports tält är populära bland MC-folk framför allt p.g.a deras låga packvolym. Den vägde ganska prick 1 kg och storleken var som en handboll. Kompressionspåsen var av stumt tyg som man fick knöla när säcken i. D.v.s inga remmar att dra åt, som i sig ju väger lite och tar upp viss plats. Dessutom ger den lösningen ett jämnare kolli som slutresultat. Funkar toppen! Jag vet inte om de använder samma komprimeringslösning idag.

Jag var jättenöjd med säckens smidighet, tålighet och komfort och jag använde den i tält ner till ett fåtal plusgrader. Sedan blev fyllningen väl tråkig (men då hade jag använt den bra mycket i flera år också) så då slutade jag använda den. Jag tröttnade också på att den var väl snävt sydd också eftersom jag är hyfsat stor, men modellprogrammet ser väl annorlunda ut idag antar jag.

Lycka till med valet!
# Magnus
 
Köp 2!

mlindstrom; sa:
Finns det några bra alternativ till den här säcken? Egentligen har jag inte lust att betala mer än 1000 SEK totalt för en sovsäck, så det är väl min maxbudget.
Två stycken Arctic Alpine Polar Express kanske kan vara något?

http://www.northstar.se/

Annars så har ju t.ex. Mountain Equipment relativt billiga och prisvärda syntetsäckar. Om du vill ha låga priser på ME så kan du beställa från CMM Online, http://www.cmmonline.co.uk/ , men var noggrann så att alla uppgifter blir rätt för annars kan det dra ut på tiden... :-/
När allt blir rätt och prylarna finns i lager så funkar det mycket bra att beställa från dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
wajder Billig och kompakt sommardäck? Bo och sova 2
Davva2 Rymlig, billig förstärkningssäck Bo och sova 18
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
dmchris Billig vintersovsäck? Bo och sova 32
seww Billig ersättare av Hilleberg Rajd Bo och sova 2
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
filippus Billig sovsäck Bo och sova 3
mrbambocha Campa i Afrika: lätt, kompakt, billig utrustning Bo och sova 13
WildHeart Billig 3-säsongs sovsäck? Bo och sova 14
ABL Billig kåta Bo och sova 9
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
snurr Billig telt Bo och sova 4
sundancekid Billig & lätt sovsäck? Bo och sova 28
Tigger En billig handduk! Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Agik Sovsäck - Liten packvolym Bo och sova 16
Vandrare Neoair Extherm regular för liten? Bo och sova 11
Skipper_ Liten sommarsovsäck? Bo och sova 8
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
jávrasj Liten, lätt sommarsovsäck Bo och sova 12
Ellurpiet Bra, liten, lätt sovsäck Bo och sova 13
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Skogstoker Vinterövernattning utan tält/sovsäck med liten påverkan? Bo och sova 20
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
Linyah Sovsäck m. liten packvolym Bo och sova 29
perwickström Sovsäck med liten packvolym ? Bo och sova 10
zeed Lättviktstält och sovsäckar med liten packvolym Bo och sova 3
Qanik Liten sovsäck Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.