Billig 3-säsongs sovsäck?

Är på jag efter en billig och lätt sovsäck för 3 säsonger, typ ner mot -5 grader. Det vore kul att höra om någon testat någon billighetssäck i temperaturer ner under 0 grader? Det finns ju hur mycket trådar som helst som behandlar ämnet sovsäckar, och för varje tråd finns det 10 olika åsikter, man blir ju inte direkt klokare av att läsa forumtrådar! Jag har för tillfället en Asaklitt +10 från Clas Ohlson som är helt ok på sommaren och säkert skulle funka ner under +10 med ett underställ. Är det en bra idé att kombinera den med en "liner"? Eller ska jag köpa en separat, billig, vintersäck? Eller måste jag köpa en snordyr märkessäck?

Clas ohlson har ju en +/- 0 för 395kr, det är lockande, men samtidigt vill man ju inte ligga och förbanna sin egen dumsnålhet och frysa häcken av sig...
 
Är på jag efter en billig och lätt sovsäck för 3 säsonger, typ ner mot -5 grader. Det vore kul att höra om någon testat någon billighetssäck i temperaturer ner under 0 grader? Det finns ju hur mycket trådar som helst som behandlar ämnet sovsäckar, och för varje tråd finns det 10 olika åsikter, man blir ju inte direkt klokare av att läsa forumtrådar! Jag har för tillfället en Asaklitt +10 från Clas Ohlson som är helt ok på sommaren och säkert skulle funka ner under +10 med ett underställ. Är det en bra idé att kombinera den med en "liner"? Eller ska jag köpa en separat, billig, vintersäck? Eller måste jag köpa en snordyr märkessäck?

Clas ohlson har ju en +/- 0 för 395kr, det är lockande, men samtidigt vill man ju inte ligga och förbanna sin egen dumsnålhet och frysa häcken av sig...

tror att billgt och lätt är väldigt svårt att kombinera. Jag skulle sikta på en billig säck på -10. eller en skapligt lätt säck
 
Det är märkligt

att just med friluftsliv skall det vara billigt....också.
Inte sjutton köper folk hus och bilar med lyxinstallationer billigt på gatan eller gör de det?
Lätt=dyrare än tungt, -5 dyrare än nollan är det svårt?
Vill du ha hyfsade grejor billigare, titta på begagnat, loppis och utförsälningar, reor i friluftsbranchen brukar vara rejäla om du själv vet vad du vill köpa....Marknadssniffning utförs gärna i dyra butiken och på nätet. Kamratråd är oftast försen för modellarna stpr som spön i backen. Specialbeställt blir oftast perfekt och billigt i längden....
//J
 
att just med friluftsliv skall det vara billigt....också.
Inte sjutton köper folk hus och bilar med lyxinstallationer billigt på gatan eller gör de det?
Lätt=dyrare än tungt, -5 dyrare än nollan är det svårt?
Vill du ha hyfsade grejor billigare, titta på begagnat, loppis och utförsälningar, reor i friluftsbranchen brukar vara rejäla om du själv vet vad du vill köpa....Marknadssniffning utförs gärna i dyra butiken och på nätet. Kamratråd är oftast försen för modellarna stpr som spön i backen. Specialbeställt blir oftast perfekt och billigt i längden....
//J

Hade jag varit typen som har hus och bil med "lyxinstallationer" hade jag nog inte brytt mig om kostnaden för en sketen sovsäck!

Nu var det ju så att jag var ute efter handfasta tips från folk som äger och har testat lite billigare sovsäckar ute i verkligheten... förstår inte varför alla diskussioner måste spåra ur till att handla om annat än man frågar om? Hur ska man kunna handla på rea/loppis/utförsäljning/begagnat om man inte vet ett smack om produkten man köper? Kalla mig galen, men jag tror inte på att man blint kan gå efter siffror på en produktspec - isåfall skulle ju Clas Ohlsons säck för några hundralappar vara likvärdig med en märkessäck för flera tusen. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att de stora märkena inte kan var SÅ mycket bättre att det motiverar en prisskillnad på flera tusen. Och i de flesta sådana här trådar rekommenderas ju oftast just dyra märken, oavsett om det gäller sovsäckar, ryggsäckar, tält, whatever - därför vore det extra roligt om någon kunde bryta mönstret och rekommendera nåt som inte kostar skjortan. Tror inte på att dyrt alltid är bättre, men det vet man ju först efter att man provat nåt "billigt", vilket jag får känslan av att många på Utsidan aldrig gjort utan alltid gått på de stora märkena direkt...

SÅ EN GÅNG FÖR ALLA - HAR DU INGET KONKRET TIPS PÅ EN "BILLIG" (relativt) SOVSÄCK SOM DU SJÄLV TESTAT MED GOTT RESULTAT I NER TILL -5 GRADER SÅ SKRIV INTE!!!!!
 
Senast ändrad:
Som man frågar...

SÅ EN GÅNG FÖR ALLA - HAR DU INGET KONKRET TIPS PÅ EN "BILLIG" (relativt) SOVSÄCK SOM DU SJÄLV TESTAT MED GOTT RESULTAT I NER TILL -5 GRADER SÅ SKRIV INTE!!!!!

Problemet med din fråga är att "billig" och "lätt" är relativa begrepp. För den som tycker att Western Mountaineerings säckar är normen så innebär "billig" under 3000:- och "Lätt" under 600gram.
Vad jag menar är att om du vill ha tips på en lätt och billig säck så är det bra om du specificerar dina krav.
T ex:
Pris under 700:-
Vikt under 1200gr
Temperaturgräns < 0 grader

Om man vet vad som efterfrågas är det mycket lättare att komma med råd.

/Thomas
 
Köp en mckinley, köpte en extreme lite som väger 790 o betalade 790:-.(ett antal år sen dock)
Extreme -9 (börja munhuggas nu alla världsmästare), funkar dock med underställ och frost på nätterna PUNKT
 
Lätt att trampa snett;-)

Men jag gav dig mina bästa tipps:
Vill du ha hyfsade grejor billigare, titta på begagnat, loppis och utförsälningar, reor i friluftsbranchen brukar vara rejäla om du själv vet vad du vill köpa....Marknadssniffning utförs gärna i dyra butiken och på nätet. Kamratråd är oftast försent för modellarna står som spön i backen.
Min gamla bergssäck -10 grader 1 kg i dun med 1/3 blixtlås reades ut för 700:- Men dessvärre vet vi inte din gränser och begränsningar, förutom att du visat på dåligt uppträdande...
//J
 
...och om man är ödmjuk och trevlig så kanske någon är villig att hjälpa en...

/M (som har en billig, lätt och ganska varm dunsäck...)

Jag förstår verkligen att folk tar extremt illa upp av mitt hemska inlägg längre upp. Ordet "sketen" väcker förstås anstöt hos folk, likaså röd fetstil med 5 (!) utropstecken. Ska genast sluta upp med det, hädanefter blir det enbart svart text i normalteckensnitt, inga utropstecken, och jag får väl börja använda ord som "attans" eller "fördömd" istället för "sketen".

Jag bugar och bockar för alla SERIÖSA tips och svar som kommit in - citatet ovan är det enda som inte passar in i den beskrivningen.

Som några skrivit kan det vara på sin plats att definiera begreppen en aning:
Billig - Under tusenlappen eller däromkring.
Lätt - Gärna under kilot, eller i de trakterna.

Så, kan vi kanske hålla oss till ämnet nu? (dvs. ni behöver inte kommentera detta inlägg, iallafall inte i denna tråden. Finns det ingen forumavdelning där folk kan avreagera sig när dom tar anstöt av dåligt skrivna inlägg?)
 
Finns det ingen forumavdelning där folk kan avreagera sig när dom tar anstöt av dåligt skrivna inlägg?)

Bra idé!
Den här tråden funkade ju fint för dig att avreagera dig i, så du kan väl bjuda in alla andra som gillar att avreagera sig med röda versaler och fem utropstecken?

(Lite OT, men jag försvarar mig med att jag bara svarade på en fråga som du själv ställde)
 
Bra idé!
Den här tråden funkade ju fint för dig att avreagera dig i, så du kan väl bjuda in alla andra som gillar att avreagera sig med röda versaler och fem utropstecken?

(Lite OT, men jag försvarar mig med att jag bara svarade på en fråga som du själv ställde)

Suck. För det första är det ju min tråd, alltså avreagerade jag mig inte, jag försökte bara förklara vad meningen med tråden är (att få tips från folk som äger och har testat "icke-märkes" sovsäckar i minustemperaturer). För det andra så svarade du inte ens på frågan jag ställde (som löd "Finns det ingen forumavdelning där folk kan avreagera sig när dom tar anstöt av dåligt skrivna inlägg?") - det borde vara uppenbart att denna tråden inte är en sådan tråd. Eller snarare, den börjar bli en sådan, men avsikten från början var en helt annan.

För det tredje - och intressantast - vad finns det för anledning att skriva ett inlägg som det jag citerat? Inlägget är ju helt klart riktat mot mig, ingen annan. Betydligt smidigare vore ju då att skriva ett PM (som en annan användare gjort, bra gjort!) Då slipper vi "smutsa ner" forumtrådar med ovidkommande ältande (vilket antagligen utgör över 50% av alla inlägg på Utsidan). Kan det månne vara nån slags "show off", att visa för resten av forumet hur vitsig och ironisk man är? Samma fenomen gäller väl för tidningarnas insändarsidor, lappar i tvättstugor osv osv.

De tips som har kommit in kommer att följas upp, McKinley verkar intressant men också Alpkit.

Har inga förhoppningar om att denna tråden kommer återgå till ämnet, så om någon Admin vill vara vänlig att radera hela rasket så vore det en tjänst för alla här på forumet...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
wajder Billig och kompakt sommardäck? Bo och sova 2
Davva2 Rymlig, billig förstärkningssäck Bo och sova 18
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
dmchris Billig vintersovsäck? Bo och sova 32
seww Billig ersättare av Hilleberg Rajd Bo och sova 2
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
filippus Billig sovsäck Bo och sova 3
mrbambocha Campa i Afrika: lätt, kompakt, billig utrustning Bo och sova 13
ABL Billig kåta Bo och sova 9
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
snurr Billig telt Bo och sova 4
mrhandley Billig liten sovsäck Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
sundancekid Billig & lätt sovsäck? Bo och sova 28
Tigger En billig handduk! Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
andersmossing 3 säsongs sovsäck, budget Bo och sova 9
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
lime3003 Tält för 3 säsongs bruk. Bo och sova 23
_winston_ Lätt(!!!) tre-säsongs-sovsäck??? Bo och sova 18
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.