Rymlig, billig förstärkningssäck

Försöker få mina , (vuxna), barn med på vinterturer men inser att det är jag som får betala deras friluftsprylar isf. :)
Har en vintersäck till mig själv och två 3säsongerssäckar i dun, (tror de har en komforttemperatur på -2). Tänkte komplettera 3säsongerssäckarna med två rymliga och billiga yttersäckar till barnen.

Rymliga för att inte krympa loftet på 3 säsongerssäckarna.
Billiga för att jag betalar :)
Är de lätta så är det ett plus.
Jag vill uppnå en komforttemperatur på minst 25 minus. Min dotter är frusen av sig.

Har kollat in surplusprylar som är billiga men de väger en hel del.

Några tips?
 
Har de gamla säckarna komforttemperatur på -2 för damer enligt EN-standarden och menar du en komforttemperatur för damer på -25 enligt EN?

Enligt EN-standard:
Komfort -2 för damer motsvarar ca -10 för herrar (EN-limit)
Komfort -25 för damer motsvarar ca -40 för herrar (EN-limit).
 
Unicorn...

Att förvandla en 3-säsongssäck, med limit -2 till -25, är i princip dödfött, i synnerhet när det ska fungera för en frusen människa OCH vara billigt.

Jag tvekar lite inför storlekarna här då jag inte vet mått på varken människor eller säck, men förutom att köpa ett slitet MSS-system (Amerikanska Armén, Tennier Industries) med dubbla säckar+Bivy bag+din 3-säsongerssäck, vilket borde kunna nå -25 är annars alternativet en http://www.carinthia.eu/bags/en/shop/Sleeping-Bag/Defence+6/?card=1168&list=1#_tab_content3 men då hoppar det genast upp en del prismässigt.

Enligt folk som varit stationerade i fält med MSS funkar det bahagligt ner till ca -12 minus, även om det kan ge 6h sömn i -40 utan att dö.

Dessutom, om du vill lyckas med att få skeptiker att börja njuta av vintern är MSS helt fel väg att gå. Det blir 3 säckar+Bivy vilket utgör ett gigantiskt paket på ca 5-6 kg. Det skulle kunna ta bort entusiasmen från den bästa om man ska släpa på det.
 
Jag tror det borde funka att kombinera -2 säcken med en -10 säck för den som inte är så frusen av sig, den frusne behöver nog åtminstone en -15 säck (EN-standrad).

Det blir svårt att möta både pris och vikt kravet.
 
Har de gamla säckarna komforttemperatur på -2 för damer enligt EN-standarden och menar du en komforttemperatur för damer på -25 enligt EN?

Enligt EN-standard:
Komfort -2 för damer motsvarar ca -10 för herrar (EN-limit)
Komfort -25 för damer motsvarar ca -40 för herrar (EN-limit).
Fast en sak där att tänka på... Om man läser vad standardtexten faktiskt säger (https://en.wikipedia.org/wiki/EN_13537) så framgår det att "comfort" är den temperatur en genomsnittskvinna kan sova *bekvämt*, medan "limit" är den temperatur en genomsnittsman kan sova 8 timmar *hoprullad utan att vakna*.

Skillnaden är kort sagt inte så mycket kön, utan snarare komfortgrad.

Min tolkning av nivåerna:
Comfort - en mysig natt även för de relativt fryssna.
Limit - en småhuttrande natt där de mindre fryssna iaf kan sova.
Extreme - tveksamt om alla tår är kvar på morgonen.
 
Jag har använt 3-säsongs dunsäck inuti en "förstärkningssäck" av syntetisolering. Vid första tillfället (experiment på tomten) var säckarna jag använde en Marmot Arroyo med t-limit på -1 (dunsäcken, 769 g) och yttre var en Mountain Hardwear Ultralamina 32 Long (syntet, 920 g). 32 står för 32 Fahrenheit som är 0 grader C.
Jag sov på 2x6mm evazote (från Jysk) under en exped synmat UL 7 (t-limit -9 C). Inne i ett ventilerat vintertält. Ingen värmeanordning. En av nätterna sjönk temperaturen till -21 grader och då vaknade jag på morgonkvisten av kyla underifrån, men somnade om igen och sov några timmar till.
Senare uppgraderade jag den yttre sovsäcken till en Sestrial Blanket från AsTucas med 200 g/m2 Climashieldisolering. Enligt företagets personliga upplevelse funkar den till -5 C. Liggunderlaget uppgraderas till Exped downmat UL 7, utan evazote.
Personligen är jag lite mer frusen av mig än t-limit, men inte mycket.
Detta senare sovsystem använde vi i Grövelsjön när temperaturen låg mellan -15 och -20 grader. Inga problem alls. Inte en förnimmelse till kyla.
Jag är övertygad om att systemet klarar -25 grader, bekvämt, så länge man använder ett passande underlag/madrass. Jag är ganska säker på att det även klarar -30 grader om man är av det varmare slaget.
Som jämförelse var den sista natten i Grövelsjön den varmaste: -6 grader. Det var för varmt i detta sovsystemet.
Det finns en icke-vetenskaplig lista på temperaturer för sovsäckskombinationer på forumet www.trek-lite.com, inne på sovsäcksdelen.
Hoppas jag bidragit med kunskap.
 
Att förvandla en 3-säsongssäck, med limit -2 till -25, är i princip dödfött, i synnerhet när det ska fungera för en frusen människa OCH vara billigt.

Jag tvekar lite inför storlekarna här då jag inte vet mått på varken människor eller säck, men förutom att köpa ett slitet MSS-system (Amerikanska Armén, Tennier Industries) med dubbla säckar+Bivy bag+din 3-säsongerssäck, vilket borde kunna nå -25 är annars alternativet en http://www.carinthia.eu/bags/en/shop/Sleeping-Bag/Defence+6/?card=1168&list=1#_tab_content3 men då hoppar det genast upp en del prismässigt.

Enligt folk som varit stationerade i fält med MSS funkar det bahagligt ner till ca -12 minus, även om det kan ge 6h sömn i -40 utan att dö.

Dessutom, om du vill lyckas med att få skeptiker att börja njuta av vintern är MSS helt fel väg att gå. Det blir 3 säckar+Bivy vilket utgör ett gigantiskt paket på ca 5-6 kg. Det skulle kunna ta bort entusiasmen från den bästa om man ska släpa på det.

Gjorde det själv för 25-30 år sedan och sov gott i 30 graders kyla. Då fanns inte komforttemperatursystemet men jag hade två budgetsäckar och det funkade helt ok.
 
Min tolkning av nivåerna:
Comfort - en mysig natt även för de relativt fryssna.
Limit - en småhuttrande natt där de mindre fryssna iaf kan sova.
Extreme - tveksamt om alla tår är kvar på morgonen.

Vad jag förstår så ska man väl även ha underställ, strumpor och mössa på sig för att detta ska gälla?
 
Gjorde det själv för 25-30 år sedan och sov gott i 30 graders kyla. Då fanns inte komforttemperatursystemet men jag hade två budgetsäckar och det funkade helt ok.


Ja men klart du ska släpa med dina barn/vänner ut i kalla helvetet,finns ju billiga sovsäckar på biltema så de är väl bara o köpa en varsin...
Biltema säckarna lär va minst lika bra som säckarna för 25år sedan..

Uppdatera gärna här hur de gick för jag väntar med spänning..


Min personliga känsla är att om någon skulle lura upp mig på vinterfjället med otillräcklig utrustning o jag skulle råka överleva de hela....
Vågar nog inte ens tänka på vad jag skulle göra med den ooooo...omtänksamma vännen..
 
Om du har tänkt vintertur i kyla så överväg snörika områden. Skidor, pulka och snöbivack gör såväl dag som natt betydligt trevligare än hårdfrusen barmark och tält.

I en snöka eller grop har man sällan kallare än någon minusgrad även om det är -30 utanför.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
... och två 3säsongerssäckar i dun, (tror de har en komforttemperatur på -2). Tänkte komplettera 3säsongerssäckarna med två rymliga och billiga yttersäckar till barnen....
Jag vill uppnå en komforttemperatur på minst 25 minus. Min dotter är frusen av sig...
Några tips?

Har prövat med några olika kombinationer, har tältat i minus 25 med alt. 1) en gammal (!) Caravan 1000 med oklar temperaturstatus i nuvarande skick och alt. 2) en Mountain Hardwear Phantom 45, en dunsäck med +5 comf, +-0 lim och , som yttersäck, en WM Alpinlite utanpå, som är en -2 comf, -9 lim, -20nånting ext, med hyfsad komfort med två tjocka, typ 14 mm, vanliga liggunderlag av god kvalitet och ett torrt ullunderställ och tjock mössa och en pava varmt vatten vid fötterna..
Klart att det går, men om dina barn är lite ovana vid vinterturer och utrustningen är lite halvknackig riskerar du i bästa fall bara att avskräcka dem från fler vinterturer, i värsta fall blir det farligt... Det kanske vore rimligt att isåfall tälta nära en STF-stuga så att ni har en backup-lösning om det plötsligt blir minus 35?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Spex Hur rymlig bör en sovsäck vara? Bo och sova 9
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
S_B Rymlig men lätt sovsäck? Bo och sova 14
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
wajder Billig och kompakt sommardäck? Bo och sova 2
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
dmchris Billig vintersovsäck? Bo och sova 32
seww Billig ersättare av Hilleberg Rajd Bo och sova 2
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
filippus Billig sovsäck Bo och sova 3
mrbambocha Campa i Afrika: lätt, kompakt, billig utrustning Bo och sova 13
WildHeart Billig 3-säsongs sovsäck? Bo och sova 14
ABL Billig kåta Bo och sova 9
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
snurr Billig telt Bo och sova 4
mrhandley Billig liten sovsäck Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
sundancekid Billig & lätt sovsäck? Bo och sova 28
Tigger En billig handduk! Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.