OT om trådens ramar

Nejdå, här övertolkas inget. TS ramvillkor och scenario är spännande -- en nybörjare skall med minimal packning ut och finna mys. Jag är själv nybörjare och för mig ser packlistan ut att leda till något som kräver både gott omdöme och skickligt handhavande för att säkert funka. Garanterat går det bra för hårdingen Alexandra.

Men jag tyckte alltså det var svårt att få ihop villkoren då jag grovt sett hamnade i nåt sånt här: (1) Nybörjare + krävande packning => inget mys, (2) Nybörjare + mys => ingen krävande packning eller (3) Krävande packning + mys => ingen nybörjare. Det finns såklart en massa "ifs och buts" i detta.

Ser man listan helt enkelt som ett förslag till billig minimipackning för att överleva så blir uppgiften mer begripligt (för mig) men då har jag inget ytterligare att komma med.
Viktiga tankar att belysa i denna tråd, för visst kan det finnas intressekonflikter här.

Det är såklart glidande skalor, och begreppet "nybörjare" känns lite för flytande för att sätta nivån. Som Kimkim så bra beskrivit i detta inlägg, kommer en nyfiken "nybörjare" som vågar testa nya saker (och ibland misslyckas) att klara sig bättre (och få en snabbare inlärningskurva), än en mer "erfaren" men rigid personlighet, som inte klarar av att improvisera i oväntade situationer. Det gäller egentligen oavsett hur "krävande" utrustning man har, men visst- man får inte hamna på en orimligt hög kravnivå.

Det skulle därför vara toppen om du/ni som själva känner er som (mer eller mindre) "nybörjare" ville berätta mer i detalj, på vilket sätt ni skulle uppleva någon/några av sakerna på listan som krävande/svårhanterliga/otrygga/whatever?

Man vill ju ändå hamna så nära som möjligt till alternativet "nybörjare + mys" :)

EDIT: infogat bortfallen länk, samt ser nu att Kimkim skrivit samtidigt på samma tema, men låter detta stå då det inte bara är en dubblering.
 
Senast ändrad:
När det ända blivit så mycket diskussionen om det som helst inte skulle diskuteras så kan jag skriva ett inlägg till.
För mig undersöker tråden hur billig och lätt den packning kunde vara, som skulle funka för första övernattningsturen någon gång under sommarhalvåret. För den turen skulle jag ju inte välja sommarens värsta väder och Sveriges myggigaste plats, men inte heller räkna med evigt solsken. Dvs listan ska inte dimensioneras efter idealiska förhållanden, men inte heller värsta tänkbara. Så jag ser ingen motsättning här.
Har egentligen bara två tankar som jag ville få fram.

Folk bor på olika platser och vad som är nödvändigt varierar. Jag bor t.ex. där det året runt kan vara kallare än 10 grader på natten (detsamma gäller för hela den nordiska fjällvärlden) och varma nätter är väldigt ovanliga. Andra bor där det på sommaren är mycket mygg och knott.

-> Jag tycker inte en sovpåse med komforttemp på 10 grader är varken bra att börja med eller en bra investering för framtiden (men för andra kan det vara det). Om man vill ha varmare påse så blir de både dyrare och större. Samma sak gäller kläder.

Vikt: Tycker det på många områden är lite väl mycket fokus på vikt och överdrivelser på hur dåligt det är med t.ex. en lite tyngre cykel eller tyngre skidor. Att gå en relativt kort tur i närområdet som tråden handlar om sätter inga krav på att packningen ska vara väldigt lätt för att det ska vara roligt och gå bra för de allra flesta.

Fra mitt perspektiv tycker jag de mest intressanta kriterierna är att få det billigt och att det sen är saker man kan bruka vidare. Om säcken väger 4 eller 7 kg tror jag inte spelar någon roll i det aktuella fallet samtidigt som jag tror den rekommenderade utrustningen verkligen ligger på gränsen på vad som under ideella förhållanden är trevligt.

"Måste jag spontanbada duger skjortan som handduk (den har jag på mig från början och är alltså inte med på listan."
Så blöta ned ett av få plagg man har tillgänglig?
 
Själv har jag "villkorade" anteckningar om vad som är bra att ta med. Ex:
- en lätt pocketrocket brännare + gas om man bara vill koka vatten på sommaren.
- spindelbensgaskök + stekpanna om man vill laga lite smarrig mat.
- trangia med tsprit om det är kallt och gas inte funkar.

Samma om man misstänker att det blir mkt myggor och/eller regn.

Sen har jag ju bidragit med en hel del nödvändiga småprylar & tips som inte fanns på listan från början... Med resultatet att en del blev arga och påstod att det skulle inte stå på listan för detta hade dom i fickorna --- Funny :)

Trots allt är det ett eget val mellan bekvämlighet, vikt & kostnad. Take your pick !
 
(...)
Folk bor på olika platser och vad som är nödvändigt varierar. Jag bor t.ex. där det året runt kan vara kallare än 10 grader på natten (detsamma gäller för hela den nordiska fjällvärlden) och varma nätter är väldigt ovanliga. Andra bor där det på sommaren är mycket mygg och knott.
Visst är detta inte en lista som skulle duga på alla breddgrader (eller för den delen höjder över havet). Det står "minimitemp +7 grader" och "skog", vilket redan utesluter stora delar av Sveriges yta. Bor man på tuffare ställen får man ju lägga på extra på både kläder och sovsäck.
-> Jag tycker inte en sovpåse med komforttemp på 10 grader är varken bra att börja med eller en bra investering för framtiden (men för andra kan det vara det). Om man vill ha varmare påse så blir de både dyrare och större. Samma sak gäller kläder.
Jag är frusen av mig, men har haft stor användning för den ena sovsäcken i mitt combo. Den innehåller också 250 g högkvalitetsdun, så dess gradering hamnar ungefär på samma: +10 grader i t-comfort. Den har funkar perfekt på alla tresäsongs låglandsturer i södra Sverige, och är inte heller för bulkig att ta med till stug- eller kompisövernattning. Drar jag iväg till kallare/högre trakter, följer hela paketet med, och då sover jag skönt ner till ett par minusgrader.
Så jag håller inte med dig om att att en 10 graders dunsäck inte kan bli långsiktigt användbar.

Vikt: Tycker det på många områden är lite väl mycket fokus på vikt och överdrivelser på hur dåligt det är med t.ex. en lite tyngre cykel eller tyngre skidor. Att gå en relativt kort tur i närområdet som tråden handlar om sätter inga krav på att packningen ska vara väldigt lätt för att det ska vara roligt och gå bra för de allra flesta.

Fra mitt perspektiv tycker jag de mest intressanta kriterierna är att få det billigt och att det sen är saker man kan bruka vidare. Om säcken väger 4 eller 7 kg tror jag inte spelar någon roll i det aktuella fallet (...)
Hade vi inte varit i Lättpackningsforum, så hade jag delvis hållit med dig ;)
Men ett delsyfte med listan är att slippa felinvesteringar i tung utrustning, som man sen ändå vill byta ut när turerna blir längre och brantare, och man samtidigt måste bära på mer mat - dvs när packvikten får allt större betydelse för trivseln.
 
När det ända blivit så mycket diskussionen om det som helst inte skulle diskuteras så kan jag skriva ett inlägg till.

Har egentligen bara två tankar som jag ville få fram.

Folk bor på olika platser och vad som är nödvändigt varierar. Jag bor t.ex. där det året runt kan vara kallare än 10 grader på natten (detsamma gäller för hela den nordiska fjällvärlden) och varma nätter är väldigt ovanliga. Andra bor där det på sommaren är mycket mygg och knott.
Ja en lista som passar överallt i landet är svår att få till och blir nödvändigtvis tyngre och dyrare än vad den behöver vara.

Detta är för övrigt vanligt, många nybörjare får höra att det är bäst att skaffa grejer som duger i svenska fjäll redan från början. Jag håller inte med.

Om man har fjällen som sin närmiljö är det annorlunda men jag vill inte personligen hålla i något projekt för att ge råd om var gränserna går i den miljön för jag är bara i fjällen ett par veckor om året så har inte den erfarenheten.
-> Jag tycker inte en sovpåse med komforttemp på 10 grader är varken bra att börja med eller en bra investering för framtiden (men för andra kan det vara det). Om man vill ha varmare påse så blir de både dyrare och större. Samma sak gäller kläder.


Själv behöver jag ungefär 5 grader extra komforttemperatur jämfört med tjejer jag känner och ca 10 grader extra jämfört med killar jag känner.

Jag valde att köpa en väldigt varm sovsäck och använda den året om. Men därför bör jag nu sommartid dubbel isolering med både varm sovsäck och varma kläder för kvällen, eller så sparar jag in på de varma kläderna och får helt enkelt gå och lägga mig när det blir kallt. Hade jag köpt sovsäck idag hade jag köpt en något tunnare och landat på samma vikt pga tjockare dunjacka och långkallingar.

Vad vill du ha för t-comfort (damkomfort-temperatur) på en sovsäck om du ska sova i tjockt ullunderställ och dunjacka/täckjacka samt mössa, utöver sovsäcken, på sommaren i skogen där du bor?

Vikt: Tycker det på många områden är lite väl mycket fokus på vikt och överdrivelser på hur dåligt det är med t.ex. en lite tyngre cykel eller tyngre skidor. Att gå en relativt kort tur i närområdet som tråden handlar om sätter inga krav på att packningen ska vara väldigt lätt för att det ska vara roligt och gå bra för de allra flesta.

Fra mitt perspektiv tycker jag de mest intressanta kriterierna är att få det billigt och att det sen är saker man kan bruka vidare. Om säcken väger 4 eller 7 kg tror jag inte spelar någon roll i det aktuella fallet samtidigt som jag tror den rekommenderade utrustningen verkligen ligger på gränsen på vad som under ideella förhållanden är trevligt.

Om man inte har någon anledning att hålla nere packvikten är detta inte rätt lista! Listan innehåller en del kompromisser för att hålla nere just vikten.

Om det är relevant eller ej beror på person. Jag väger ca hälften av en genomsnittlig man. 7kg basvikt plus 2kg mat, vatten och ngt personligt blir typ 9kg. Kanske är det likvärdigt med att du skulle bära 18kg? Känns det fortfarande som att det inte skulle påverka dig nämnvärt?

Andra har andra skäl, t.ex. artros i knäna, gillar att springa, har tung hobby som foto eller vissa hundsporter, ska resa med kollektivtrafik och ha med sig grejer för både vandring och stadsliv osv osv.

En kort tur spelar vikten mindre roll. Men man vill ju använda grejerna man köper på flera turer.
"Måste jag spontanbada duger skjortan som handduk (den har jag på mig från början och är alltså inte med på listan."
Så blöta ned ett av få plagg man har tillgänglig?
Det var mer en personlig reflektion än en rekommendation. Jag är frusen av mig och skulle absolut aldrig få för mig att bada hela kroppen om det var så kallt och blåsigt att jag inte kan undvara skjortan de få timmar det tar att torka den.

Jag badar så sällan att handduken vore onödig för det mesta.

Brukar du bada hela kroppen på alla dina turer?

Jag kommer snart uppdatera vad som har hänt med kläderna på listan och lite exempel på jackor från min lokala loppis, hoppas att du kommenterar det med!!

Vore också intressant att höra vad du tar med dig för kläder på sommarturerna så man kan jämföra lite.
 
Det hade varit ännu mer intressant om du ville utveckla exakt vad som skiljer denna listan från den utrustning som du som nybörjare skulle uppfatta som mysig. ...
Jag har inga invändningar mot packlistan. Det som stökade till det (för mig, vilket egentligen gör det till en icke-fråga) var ett av ramvillkoren: "Listan ska innehålla allt som behövs för en mysig helg i skogen, men ingenting som inte strikt behövs".

Det kan förstås på två alternativa sätt (och jag har omedvetet gjort båda): antingen att listgrejorna på något vis skall vara mysiga eller att med grejorna packade ges förutsättning för att kunna ha det mysigt.

Det första alternativet är inte lovande. Tveksamt (men inte omöjligt) om tex ett myggstift eller ens en disktrasa kan upplevas som mysiga. Det andra alternativet är bättre. Med grejorna packade kan man hålla sig vid liv och kan man det så finns förutsättning för att uppleva mys. Men det blir en närapå trivial insikt. Tar man bort mys som villkor och ser listan som en prepparlådas minimala innehållsdeklaration så blir förutsättningarna lite tydligare.

Mys verkar ha den här karaktären :):
Allt sådant är både valfritt, individuellt, och meningslöst att utreda i en tråd som denna.
Om jag ändå får kommentera listan ytterligare så kan man undra hur det funkar om Alexandra tappar den enda tändaren. Funkar köket ändå? Mobil finns på listan. Med lämplig modell kan man få med kartor, bussinfo, kamera och kanske en (ljud)bok också om det skulle vara svårt att somna i den ovana omgivningen.

PS. Jag skall inte kalla packningen för krävande fortsättningsvis utan minimerad. Man behöver trots allt inte vara MacGyver för att kunna använda den.
 
För en tunnare sovsäck gjorde jag för några år sen en liner av en fleecefilt för 10 kr från ikea. Bara att sy ihop på längden. Varm, lätt och billig. Lite trång för fötterna men det funkar. Vet inte om modellen kostar 10 kr än idag, kanske 20-25 istället?
 
För en tunnare sovsäck gjorde jag för några år sen en liner av en fleecefilt för 10 kr från ikea. Bara att sy ihop på längden. Varm, lätt och billig. Lite trång för fötterna men det funkar. Vet inte om modellen kostar 10 kr än idag, kanske 20-25 istället?
Så kan man ju göra! Om/när Alex fått blodad tand och känner sig mogen för en fjällvandring, så köper hen till en yttersovsäck. Och fortsätter använda fleecefilten som reselakan. Ett äkta additivt modulsystem :)
 
Jag har inga invändningar mot packlistan. Det som stökade till det (för mig, vilket egentligen gör det till en icke-fråga) var ett av ramvillkoren: "Listan ska innehålla allt som behövs för en mysig helg i skogen, men ingenting som inte strikt behövs".

Det kan förstås på två alternativa sätt (och jag har omedvetet gjort båda): antingen att listgrejorna på något vis skall vara mysiga eller att med grejorna packade ges förutsättning för att kunna ha det mysigt.

Det första alternativet är inte lovande. Tveksamt (men inte omöjligt) om tex ett myggstift eller ens en disktrasa kan upplevas som mysiga. Det andra alternativet är bättre. Med grejorna packade kan man hålla sig vid liv och kan man det så finns förutsättning för att uppleva mys. Men det blir en närapå trivial insikt. Tar man bort mys som villkor och ser listan som en prepparlådas minimala innehållsdeklaration så blir förutsättningarna lite tydligare.
Att krypa ner i en dunsovsäck under en tarp och kolla ut över granarna och sommarhimlen ÄR jättemysigt, även utan extra utrustning. Tycker jag. Men jag förstår ändå vad du menar och håller med om att formuleringen var olämplig för att beskriva projektet.
Jag uppskattar också att du lägger märke till vad som faktiskt skriva och förklarar vad du menar!

Jag ska uppdatera beskrivningen i själva listan snart också så den blir mer on point nu när det klarnat lite.

Om jag ändå får kommentera listan ytterligare så kan man undra hur det funkar om Alexandra tappar den enda tändaren. Funkar köket ändå? Mobil finns på listan. Med lämplig modell kan man få med kartor, bussinfo, kamera och kanske en (ljud)bok också om det skulle vara svårt att somna i den ovana omgivningen.
Jag tycker att mobil är en personlig tillhörighet och brukar räknas som ”buren vikt”. Men vissa tycker att det är fusk att inte ha med mobil, så när någon påtalade att en telefon höjer säkerhetsnivån så tog vi med ett exempel på hur lätt en mobil kan vara.

Förrförra gången jag var ute och sov under tarp (postade massa bilder där) så hade jag precis hittat en riktigt fin plats för tarpen en timma innan solnedgången, 35min med bil från närmsta kiosk, när jag upptäckte att jag glömt tändaren.

Katastrof. Jag hade kunnat äta min mat kall men jag vill absolut röka en cigg på kvällen och kaffet på morgonen är också viktigt!!

Men så hörde jag röster över sjön en bit bort och där fanns ett trevligt sällskap. De hade inte tändare med sig men de skulle grilla senare. Därför hade de TVÅ tändare i sin bil, jag fick den ena, kvällen var räddad.

Ändå är jag inte så sugen på att lägga till dubletter på listan. Kanske får Alexandra ta det som en läxa helt enkelt om det händer. På längre fjällturer är extra tändare/tändstickor en absolut självklarhet för mig pga säkerhet då jag är långt bort och har torkad mat.

PS. Jag skall inte kalla packningen för krävande fortsättningsvis utan minimerad. Man behöver trots allt inte vara MacGyver för att kunna använda den.

Återigen gillar jag din känsla för ord :)
 
Så kan man ju göra! Om/när Alex fått blodad tand och känner sig mogen för en fjällvandring, så köper hen till en yttersovsäck. Och fortsätter använda fleecefilten som reselakan. Ett äkta additivt modulsystem :)
Behöver inte vara i fjällen. Jag har bara haft med den på kajakturer på våren när det är för varmt för tjock dunsäck och för kallt med bara sommarsäck, och för tropiska nätter när det är för varmt med sommarsäck.
 
Behöver inte vara i fjällen. Jag har bara haft med den på kajakturer på våren när det är för varmt för tjock dunsäck och för kallt med bara sommarsäck, och för tropiska nätter när det är för varmt med sommarsäck.
25 spänn, 300 g. Fast av miljöskäl bör den helst inte köpas ny, utan tas hemifrån eller fyndas på loppis.

Men är man lättpackare, ska man inte bära på saker som bara kan användas på ett sätt. Alltå lämnar man öppningar för armar och huvud (i det som blir fotända när man sover), så funkar den fint som fotsid skön värmekappa till kvällsmaten :)

(egentligen tror jag att dunjackan + sovunderstället räcker mer än väl som sovsäcksförstärkning)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.