beror ju på vad du vill göra och var du är. sovunderställ använder jag också i fjällen eftersom den även kan användas vid vandringen om det kniper och allt annat är blött, men på högsommarn i mellansverige sover jag inte i merinoställ.

man skulle kunna ha fleecesäcken som sittunderlag, handduk, vira den runt torson om man fryser, förvaringspåse. mitella och allt möjligt. Endast fantasin sätter gränser, och man behöver ju inte sy ihop den, man kan sättar knappar istället om man vill kunna ha den som filt.

Har en annan också från röda stjänan med dragkedjor - den kan man öppna i fotändan, klä på sig och gå omkring i...skitsnyggt :cool:
 
@NisseP med flera:

Fleecesäck är ju användbart på väldigt många sätt. Själv tycker jag att det låter lite kallt men jag är en av de mest frusna personer jag känner. Jag sydde en fleecesäck inför en vintertur för att förstärka sovsäcken, det fungerade bra.

Jag har kollat lite på syntetiska quiltar nu. De enda jag hittar i låg prisklass är såna som är gjorda för hängmatta. Jag har inte egen erfarenhet av quiltar så jag vet inte hur det funkar att använda hammok-quiltar på marken.

DD har en quilt för 750kr på 875g med 200g/m2 "syntetiskt silke". Quiltar testas ju inte enligt EN-systemet men såvitt jag förstår så borde 200g/m2 vara en bra bit under +10C i damkomfort. Inte superlätt egentligen men den är för användare upp till 196cm så för en lång person så är den rätt lätt och billig. För mig som kort finns absolut lättare alternativ som troligtvis blir varmare då alltför stora sovsäckar inte fungerar så bra.
Denna har dessutom huva. Vilket gör den tyngre, men så klart varmare.

Som jämförelse tar jag med att GramXpert säljer Climashield Apex-quiltar i olika tjocklekar och storlekar och färger. Utan huva. Apex 133g/m2 (ca +5C) som väger 470g i storlek medium för 2200kr. Finns även Apex 100 för 2000kr.

Jag vet inte exakt hur syntetiskt silke värmer i jämförelse med just Apex men mellan tummen och pekfingret kostar DDs quilt mindre än hälften av Apex 100 från climashield och är dubbelt så varm men innebär en viktökning på drygt 50%.

Finns fler hammok-quiltar för rätt lite pengar, kan ju vara något att undersöka närmare.
 
13F11679-75F0-4B98-B843-696AF866B3C7.jpeg


Kläder - sammanfattning
Jag fortsätter att försöka sammanfatta vad som hänt med vår lista sedan start. Det blir lite upprepning men det går ju inte att sammanfatta utan att upprepa något :)
Här hittar du hela listan

Som sagt, förutsättningen är sommarhalvåret i skogen, ca 10C som kallast men kanske ner till +7C i värsta fall. På vissa platser och tider behövs mer men större delen av Sveriges befolkning bor där det finns flera månader där temperaturen sällan går lägre än så.

Alex är ute mycket i skogen och har redan på sig kläder som passar för att gå i skogen dagtid så detta är vad som behövs för att komplettera vid regn och rast.

Vi rekommenderar inga specifika plagg då det är så personligt utan kommer med lite riktlinjer om vilka priser och vikter som går att få tag på. Alex har säkert en del av detta hemma redan.

Vi rekommenderar en förhållandevis tunn sovsäck och de kallaste nätterna kommer vissa av kläderna användas för att komplettera sovsäcken.

Hur vi började
Vi började med kläder för 630kr och 925g. Vikten har ökats till 1125g för att ge utrymme för lite varmare kläder. Priset gick ner för att vi började med handskar, buff och mössa för 150kr totalt men det är enkelt att hitta detta för halva priset istället.

Regnponcho Tråkigt med slit-och-släng men bra lätta regnställ kostar mycket och de billiga är tunga och/eller dåliga. Hellre 50kr för en poncho som kan användas ett tag än 600kr för ett regnställ som ändå är dåligt.
Med detta regnplagg får man planera en tur där man inte tvingas gå jättelångt i regn, den är bara för att skydda medan man slår läger och går och kissar och hämtar vatten och sånt.

Tröja/Jacka Puffy eller täckjacka som det väl heter på svenska är ett bra och lätt val här. Fleece och ull funkar också men det är lite tyngre sett till hur mycket isolering man får. Dessa jackor finns på loppis från ca 100kr och nya på typ Stadium Outlet och liknande butiker för under 500kr. Vikt 200-500g.

Underställ Vi har ökat vikten från 250 till 300g. Det borde väl ge utrymme för ett som är tillräckligt varmt.
Butgeten på 150kr är nog det jag är minst nöjd med på listan just nu. Ull är ju så mycket bättre än syntet men det kostar mer, det billigaste jag hittar nu med en snabb googling blir 800kr. Ett sätt att spara är att ta långkallingar i ull för ca 400kr och en syntetisk tröja, man har ju ändå täckjackan till överkroppen. Men fortfarande långt över 150kr. Jag hittade inga ullunderställ på mitt senaste loppis-besök, kanske otur?
Ju tunnare sovsäck, desto viktigare med underställ.

Raggsockar Varmt ombyte till fötterna är skönt och ger mycket värme för vikten

Keps Jag förmodar att man har den på sig så jag markerade den som "buren vikt". Men då den är en viktig utrustningsdetalj som hör ihop med regnponchon och myggnätet för huvudet så får den ändå stå med.

Handskar Jag brukar själv skippa det om jag inte ska elda, då jag tycker att det är jobbigt att ha på mig men det är så populärt att det får vara med.

Buff Bästa friluftsplagget. Jag har alltid minst två. Hellre två buffar än en buff och en mössa. Men en får räcka, det verkar ju duga åt de flesta. Buffen skyddar halsen mot sol och mygg och hindrar varm luft från att smita ut från jackan. Kan dras över huvudet för att skydda håret eller värma öronen vid behov.

Mössa står inte med. Om man är frusen och har en täckjacka utan luva vill man kanske ha det. Men vikten på täckjackan ger utrymme för luva och vi har buffen, så vi skippar mössan här.

Kläder på kroppen
För enkelhets skull utgår vi ifrån att Alex är klädd i lätta kängor, strumpor, träningsbyxor i syntet, underkläder, t-shirt och lagom vindtät skjorta. Om det är kallt ute eller om Alex är väldigt frusen av sig så att mer kläder behövs under själva vandringen så ingår även en fleece här, men det har Alex koll på själv.

@-Fredrik- @smux och alla andra, vad tycker ni om detta, verkar det rimligt i skogen på sommaren? Saknas det något?
 
Underställ
XXL har fortfarande sanslöst bra priser på ullunderställ. Tröja+leggings för 2x200 spänn är svårslaget. Länkar i detta inlägg. Rean verkar så permanentad, att det kanske är OK att lista till dessa priser?

Har man gott om tid på sig så är det annars här man kan göra de bästa fynden. Prissättare på loppisar verkar inte ha kunskap nog att se/göra skillnad på ull och syntet, så allt får samma schablon-prislapp. F.n är ALLA mina underställsplagg loppisfynd. Men då ska man som sagt ha gott om tid att slå till just när de dyker upp.
 
Senast ändrad:
Underställ
XXL har fortfarande sanslöst bra priser på ullunderställ. Tröja+leggings för 2x200 spänn är svårslaget. Länkar i detta inlägg. Rean verkar så permanentad, att det kanske är OK att lista till dessa priser?

Har man gott om tid på sig så är det annars här man kan göra de bästa fynden. Prissättare på loppisar verkar inte ha kunskap nog att se/göra skillnad på ull och syntet, så alt får samma schablon-prislapp. F.n är ALLA mina underställsplagg loppisfynd. Men då ska man som sagt ha gott om tid att slå till just när de dyker upp.

Tyvärr går det mesta på den rean inte att beställa online och de billiga finns inte heller i så många varuhus, t.ex. inte i min stad.

Men helt klar värt att bevaka reorna lite.

Ska förbi xxl idag och väga en tarp. Om vikten är bra ska jag returnera Julatarpen och prova den istället :)

Ska se vad jag hittar.
 
Hittade i gömmorna en annan Tarp 564 gram, 2,93x2,0, 5,86 kvm, 8 öljetter, med snören, men PU 1000, törs man lita på den?
 
Senast ändrad:
Underställ
XXL har fortfarande sanslöst bra priser på ullunderställ. Tröja+leggings för 2x200 spänn är svårslaget. Länkar i detta inlägg. Rean verkar så permanentad, att det kanske är OK att lista till dessa priser?

Ordningsfråga
Jag gillar decathlons sovsäck. Men ska man behålla den vore det bättre att utöka budget till 4500kr och få 400kr till underställ och ett myggnät för huvudet. Ett bra underställ är väldigt användbart för nån som gillar att vara ute och även om det visar sig att Alex köper ett som är för varmt på sommaren så är det j användbart på hösten och i vardagen.
150kr som står där nu är rätt snålt.
Börjar bli svårt att skala bort saker nu..

Ska man vara trogen 4000kr för 4500g vore det kanske bättre att ta en syntetisk billig sovsäck. Listan är just nu på 3800g så vi har slut på budget men 700g kvar till 4500g.
Då kunde vi fått loss 1000kr. Hmmm..
 
Ordningsfråga
Jag gillar decathlons sovsäck. Men ska man behålla den vore det bättre att utöka budget till 4500kr och få 400kr till underställ och ett myggnät för huvudet. Ett bra underställ är väldigt användbart för nån som gillar att vara ute och även om det visar sig att Alex köper ett som är för varmt på sommaren så är det j användbart på hösten och i vardagen.
150kr som står där nu är rätt snålt.
Börjar bli svårt att skala bort saker nu..

Ska man vara trogen 4000kr för 4500g vore det kanske bättre att ta en syntetisk billig sovsäck. Listan är just nu på 3800g så vi har slut på budget men 700g kvar till 4500g.
Då kunde vi fått loss 1000kr. Hmmm..
Har tänkt tanken, men inte vågat säga det högt ;)
Det är väl helt i sin ordning om denna undersökning leder till slutsatsen att utgångsvärdena inte är rimliga och bör justeras. De är ju fritt antagna som en oprövad hypotes, och att testa deras giltighet bör ju ses som en av trådens syften.
 
ORDNINGSFRÅGA
Du som börjar bli trött efter 357 inlägg och börjat skumma igenom dem lite snabbt kan gärna vakna till nu.
Har tänkt tanken, men inte vågat säga det högt ;)
Det är väl helt i sin ordning om denna undersökning leder till slutsatsen att utgångsvärdena inte är rimliga och bör justeras. De är ju fritt antagna som en oprövad hypotes, och att testa deras giltighet bör ju ses som en av trådens syften.
Syftet med projektet
Först och främst så håller jag med dig @joanna om att tråden är mer av en undersökning ("forskningsprojekt") än en guide och att det vore helt okej om man kom fram till att det vore orimligt låg budget t.ex.

Jag har lärt mig massor under arbetets gång och det har ju varit huvudsyftet egentligen. Och ska man ändå se det som en guide så är det minst lika intressant att kunna se hur man kan resonera sig fram till vad som är bäst som att faktiskt se en färdig lista med bara det bästa.

Är 4000kr för 4500g grundutrustning rimligt?
Jag tycker att vi redan visat att budgeten är rimlig, även om listan i sin nuvarande form är något snål på vissa punkter. Det som är mest orimligt jämfört med urprungsvärdena är att vi hamnar väldigt långt UNDER 4500g.
Listan just nu: 3990kr och 3792g.

Men för att visa hur det blir om vi byter till en vanlig syntetisk sovsäck för 800kr som väger 1200g så gjorde jag en alternativ lista. OBS OBS vår lista är inte ändrad, detta är ett exempel än så länge:

B09A9762-8987-4762-9FA6-8F4298D03443.jpeg


LÄNK TILL EXEMPELLISTAN som jag gjort bara för att visa vad jag menar.
Jag markerade raderna jag ändrade med !!! så det syns bättre. Jag ändrade bara sovsäck, underställ och myggnät.

Med dessa ändrinar hamnar exempellistan 218g och 410kr under ursprungsvärdena.

PS Här finns DEN RIKTIGA LISTAN som vi beslutat tillsammans (med mig som självutnämnd diktator :p )

PPS Bonustips för den som använder Lighterpack: Det är enkelt att kopiera listor i Ligherpack. Men om man gör det så länkas listorna ihop och om man ändrar vikten på sovsäcken i en lista så ändras vikten samtidigt i alla kopierade listor. Så om man gör några förändringar man inte vill ska slå igenom överallt så måste man ta bort den gamla prylen och välja "add new item". Jag vet ju detta men glömmer ofta bort det. Nåväl, ordningen är återställd igen och jag svor bara lite.

PPPS Bjuder på en inblick i en nybörjares tankar. Eller snarare en person som sover utomhus ibland men som är totalt ointresserad av utrustning. Jag pratade med en vän igår som köpte ett "riktigt" tält under en festival i somras då hans jättebilliga tält inte höll stånd mot regnet. Nu vill han ha en "riktig" sovsäck. Intressant! Hur tänker han, vad har han för budget?
Jo 300kr tänkte han att han kunde lägga. Jag påpekade att det nog inte fanns någon billigare sovsäck att köpa så vad blir bättre mot den han har nu egentligen? Då svarade han direkt att loppis kanske var bättre.
Och ja, så är det ju. Jag kollade in en lokal loppis igår och de hade en stor låda med sovsäckar för 60kr/st. Flera av dem var från Caravan/Nordiska Fjäder i härliga pigga retro-färger.
 
@-Fredrik- @smux och alla andra, vad tycker ni om detta, verkar det rimligt i skogen på sommaren? Saknas det något?
Jag är av den uppfattningen att det inte behövs en massa special utrustning för att prova på och lära sig vistas och enkelt övernatta i naturen. Jag var inte större än jag kunde gå när jag blev medtagen i naturen för att plocka bär, svamp, utflykter, fiske mm. Tältat och campat har varit standardsemester under uppväxten, och mina första fjällvandringar som fattig student var givetvis i jeans, stövlar, HH fiberpälströja, regnställ mm som man redan hade i garderoben. Tillkom givetvis ett tält som delades med vandringskompisen, liggunderlag, sovsäck och kök (Trangiakök som fortf används). Går man på led i början finns alltid stugor att tillgå om vädret är för utmanade.
Så för mig är det viktigt att inte falla för prylhysteri och skapa en tröskel till att komma ut och njuta av vår fina natur och allt den erbjuder. Man tar vad man har, lär sig av erfarenheterna från varje steg man och tar med sig dessa när man utökar sina turer. För mig är övernattning under en tarp i skogen mer hardcore än att tälta (som trots allt erbjuder lite bättre skydd för väder och insekter), eller att övernatta i ett ordningställt vindskydd på första turerna.
 
Kläder
Fyller på med ett par bilder från min lokala loppis. Ja, jag tog med mig våg till butiken och kontrollvägde en rad jackor. Vikten på de jag vägde var ca 240-450g. Pris 80-250kr. Emmaus verkar inte skilja på dun och syntet i sin prissättning utan verkar utgå ifrån skick eller kanske utseende?

Det fanns många flera liknande jackor i butiken. De verkar sortera efter färg, här är typ svarta, för dam:
8BF7F1CA-6CAB-440B-AEF4-22D22222610C.jpeg


Hittade en 2117 (som tarpen)
DE14AF85-4400-499B-BF00-ABDBD5B895F3.jpeg


Exempel på vågen. Detta är en dunjacka.
02DA2184-4BEA-4333-90F4-A9E8ED952F72.jpeg


Bild på den vägda jackan. 210g dunjacka för 200kr känns bra. Rätt liten storlek, liknande i large blir nog ca 260g.
82C6AE38-2D77-432B-B4C8-6B07E12A2118.jpeg



Tyvärr hittade jag inga ullunderställ denna gång. Men i slutet av mars kan man gissa att vinterns ullunderställ har gått åt och kanske lägger de inte fram nya på våren.

Mössor och handskar och buffar finns massvis av, det är ju så uppenbart att bild känns överflödigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.