Tycker tråden i bland verkar handla om en person som ska ha första tält turen och ibland (oftast) om att hitta en billig och lätt packning som ska fungera under ideella förhold. Blir lite blanding av allt. (...)
För mig undersöker tråden hur billig och lätt den packning kunde vara, som skulle funka för första övernattningsturen någon gång under sommarhalvåret. För den turen skulle jag ju inte välja sommarens värsta väder och Sveriges myggigaste plats, men inte heller räkna med evigt solsken. Dvs listan ska inte dimensioneras efter idealiska förhållanden, men inte heller värsta tänkbara. Så jag ser ingen motsättning här.
Om man inte tror man klarar sig med en tarp så blir allt mycket dyrare om man ska ha det lätt och litet. Samma sak med sovpåse.
Javisst. Bra men lätta tält och sovsäckar drar genast iväg prismässigt. Syftet med tråden är att hitta lösningar som gör att man inte måste riskera sådana jätteinvesteringar för att ens testa grejen - men som fortfarande inte är tunga att bära på, eller kompromisser man ändå måste byta ut sen.

Hittills väljer listan att hellre satsa på en dunsovsäck, av dessa skäl - men det kan ju diskuteras. I verkligheten skulle jag gå till en större loppisaffär och hugga den tjockaste av alla sovsäckar som det brukar krylla av där, och då skulle den troligast vara syntetfylld. En återvändsgränd om man senare får smak för långturer på fjället, men till ett försumbart pris, så OK som provisorium.

Tarp tycker jag personligen inte alls är någon kompromiss, tvärtom - otroligt mycket trivsammare. Full utsikt, ingen kondens, gott om plats, funkar att laga mat under. De enklaste uppsättningarna är inte alls svåra för en nybörjare och kan ändå ge full inneslutning vid behov. Tält är en nödlösning ;). Ett billigt tält som sen ändå inte duger på kalfjället känns som en solklar felinvestering.
Jag skaffade faktiskt tält först när de började bli i stort sett lika lätta som andra lösningar. Jag var i o f s van vid tarp och/eller bivy från tidigare mer alpina turer, men jag sov så även på mina första fjällturer (jo, det krävde mycket myggkräm :p). Till torrare och myggfriare berg, typ Pyrenéerna, tar jag fortfarande med bara yttertältet.
(...) Vad som är användbart i längden varierar väl också mellan folk. Jag har bara syntetsovpåsar och en ok sådan som klarar 0 grader är rätt användbar. (...)
Visst, men en syntetsäck med komfort-temp 0 grader skulle väga kring 1,5 kg och ta stor plats i ryggsäcken. Och vi är i Lättpackningsforum ;).
Dunsovsäck är den i särklass enklaste utrustningsdelen, som man utan att ge avkall på funktion eller bekvämlighet (tvärtom) kan sänka sin packvikt med, och det är ju ett av delmålen med tråden.
 
Jag tycker ändå att det är lite kul att behöva försvara syftet med tråden och tycker att filosofin har utvecklats till det bättre under trådens gång.

En sak som jag tror blir förvirrande för många är att detta inte är en lista för en nybörjare som vill vara säker på att inte sakna något.
Det finns många såna listor på nätet. Problemet är att man då råkar få med sig saker som man inte behöver. Den som vill bada mycket vill ha handduk, den som är rödhårig vill ha solstift, den som gillar att läsa vill ha en bok. Så klart inget fel att bära dessa saker men bara om man verkligen behöver. Det jag vill undvika att man skaffar och tar med sig grejer som kunde varit bra att ha för någon annan.

Så listan ska vara minimal. Sen får användaren själv välja vad de vill lägga extra krut på. Det är ingen regel, det är en lista med tips.

Så denna listan innehåller inget onödigt så man får själv lägga till snarare än ta bort. Mycket enklare, och trevligare, att lägga till än att ta bort.

Listan innehåller dock det som behövs för att inte verkligen lida någon längre stund.

Den passar inte den som vill prova på camping och vara hyfsat säker på att inte sakna något i skogen, och absolut inte den som inte är intresserad av att lära sig nya saker.

Den här listan passar nog bäst för den som vill utvecklas före utrustningsinköpen istället för efteråt.

Man köper en tarp och tar med den på dagstur. Sätter upp den några gånger. Upptäcker man att man att man inte kan knyta en enda vettig Knut (en räcker faktiskt) så har man 2 alternativ: sov i vindskydd eller lär dig knyta en knut ordentligt.
Den knuten (förslagsvis dubbelt halvslag) är ändå i princip nödvändig även för tältare, man vet aldrig när man behöver knyta en lina. Så man har inte slösat sin tid.

Samma med att välja läger. Om man är intresserad av att använda naturen till sin fördel och välja bra lägerplatser är tarpen jättebra att öva med. Det man lär sig är lika relevant när man tältar men man får facit mycket snabbare.

Beroende på personlighet och händighet får man öva olika mycket. Är man försiktig till sin natur och väldigt mån om att lyckas första gången får man öva på flera dagsturer. Är man lite mer spontan av sig kanske man tar risken men då tål man nog risken också.

Samma sak med hur mkt kläder man behöver. Det är en process. Vi kan inte tala om det exakt utan man får prova sig fram. Antingen testar man en grillkväll, eller så får man riskera att frysa på sin tur.

Den som vill ”slippa” lära sig nya förmågor kanske trivs bättre med tält. Men jag förstår inte riktigt för många tält fungerar dåligt i hård vind och regn och framförallt om de är dåligt uppsatta av någon som inte övat innan.

Angående regn och blåst så sov jag i den inneslutna tarpuppsättningen i natt. Jag har fortfarande svårt att tänka mig att en lång person som vill ligga raklång kan göra det. Men jag hade väldigt gott om plats för mig!

Det roliga var att det blåste så mycket att de som sov i vindskyddet fick regn på sig under natten. Jag upplevde inga som helst problem under min stängda tarp. För att simulera att en nybörjare satt upp tarpen satte jag upp den i mörkret när det redan regnade. Inga problem. Jag efterspände inte tarpen utan lät den vara hela natten och den höll formen mycket bra.

För att sammanfatta så tycker jag att en effektiv lättpackningsregel är att man inte tar med sig saker som man inte redan saknat på tur, flera gånger. Går man första turen med exakt denna listan kommer man säkert att sakna något, och det är då det roliga börjar!!

Sluta för all del inte komma med både ris och ros. Men just när det kommer till nackdelar med tarp så är det nog bäst om vi håller oss till att beskriva egenupplevda problem. Jag får en känsla av att de som är tveksamma om just tarp inte själva sovit under tarp? Om jag har fel vore det väldigt intressant för tråden om ni ville dela med er om vad som är de verkliga problemen.

PS ideella förhållanden vet jag inte.. jag tänker att det sällan är hård vind och jag är inte jättesugen på skogstur då oavsett skydd då det faller mycket träd i mina skogar. Så extremt fint väder behövs inte bara man undviker stormbyar (om man är nybörjare)
 
Jag tycker att det har varit en väldigt intressant och inspirerande tråd att följa, trots att jag varken är nybörjare eller lättpackare! 😊

Framförallt har jag blivit väldigt inspirerad att testa övernattning under tarp! Det har jag hittills i mitt friluftsliv aldrig gjort trots att jag tänkt tanken några gånger och till och med har en liggandes någonstans i förråden, så ska definitivt se till att gräva fram den och ta med ut för en natt i den lokala skogen förhoppningsvis inom några veckor! Så jag har verkligen uppskattat och blivit inspirerad av de diverse ideerna kring enkla och okomplicerade uppsättningar! (Tidigare när jag googlat litet kring uppsättning av tarp har det verkat så extremt avancerat och avskräckande och det ska det ju verkligen inte behöva vara...)


(Själv skaffade jag just ett sånt billigt campingtält typ detta för mina första övernattningar ute och var väl iofs nöjd med ideen att inte investera allt för mycket pengar innan jag var säker på att vandring och övernattning ute verkligen var min grej, men precis som ni säger så är det ju inte direkt så att jag haft glädje av det efter att jag sedan gick över till ett "riktigt" tält.....Och dessutom upplevde jag som nybörjare inte att ens det enkla tältet var särskilt "enkelt" att sätta upp och förstå sig på första gången när jag hade noll erfarenhet... Dessutom var det ett helvete att rulla ihop och trycka in i den minimala packpåsen varje gång, och började läcka in efter ca 10-15 användningar....).
 
Jag tycker att det har varit en väldigt intressant och inspirerande tråd att följa, trots att jag varken är nybörjare eller lättpackare! 😊

Framförallt har jag blivit väldigt inspirerad att testa övernattning under tarp! Det har jag hittills i mitt friluftsliv aldrig gjort trots att jag tänkt tanken några gånger och till och med har en liggandes någonstans i förråden, så ska definitivt se till att gräva fram den och ta med ut för en natt i den lokala skogen förhoppningsvis inom några veckor! Så jag har verkligen uppskattat och blivit inspirerad av de diverse ideerna kring enkla och okomplicerade uppsättningar! (Tidigare när jag googlat litet kring uppsättning av tarp har det verkat så extremt avancerat och avskräckande och det ska det ju verkligen inte behöva vara...)


(Själv skaffade jag just ett sånt billigt campingtält typ detta för mina första övernattningar ute och var väl iofs nöjd med ideen att inte investera allt för mycket pengar innan jag var säker på att vandring och övernattning ute verkligen var min grej, men precis som ni säger så är det ju inte direkt så att jag haft glädje av det efter att jag sedan gick över till ett "riktigt" tält.....Och dessutom upplevde jag som nybörjare inte att ens det enkla tältet var särskilt "enkelt" att sätta upp och förstå sig på första gången när jag hade noll erfarenhet... Dessutom var det ett helvete att rulla ihop och trycka in i den minimala packpåsen varje gång, och började läcka in efter ca 10-15 användningar....).

Väldigt roligt att höra att folk inte bara blir avskräckta utan också sugna på att prova!

Vore fantastiskt kul ifall du återkommer här om hur din upplevelse blev av tarpen sen!
 
Dessutom var det ett helvete att rulla ihop och trycka in i den minimala packpåsen varje gång, och började läcka in efter ca 10-15 användningar....).

Så är det för nästan alla friluftsprylar, utom Hilleberg, som har rejäla & stora påsar....
För alla andra är det omöjligt att få ned prylarna i påsen en andra gång ----
 
Så är det för nästan alla friluftsprylar, utom Hilleberg, som har rejäla & stora påsar....
För alla andra är det omöjligt att få ned prylarna i påsen en andra gång ----

Tja, då har jag kanske haft tur med mina val av tält i det hänseendet iaf, eftersom jag inte haft det problemet alls med något av de "riktiga" tälten jag haft, varav bara ett är ett Hilleberg (de andra har varit/är två Vaude och ett Fauna).... 😊
 
MYGGJÄVLAR
Myggsäsongen har officiellt startat i min del av landet!

708034DB-EC94-4BEF-BF2F-24E7CA484ACF.jpeg

Denna mygga satt på insidan av tarpen i morse. Som ni ser regnade det och som sagt så blåste det in lite regn i vindskyddet intill men jag och myggan var helt torra under tarpen, vattendropparna är på utsidan.

De bits ju inte så här års så det var bara trevligt med ett vårtecken.

Jag ska rensa lite innan listan är klar och flytta ner alternativen till rubriken alternativ. Men detta känns som ett bra diskussionsunderlag.

7C0C7AB7-E6DE-4CBE-8821-D7FF08675CFF.jpeg


Myggnät för huvudet
Detta är något jag alltid tar med så fort det finns risk för mygg. Tillsammans med en keps och långärmat (gärna två lager) är jag tillräckligt skyddad. Jag är allergisk mot mygg och får hemska myggbett så jag använder ofta myggnät för huvudet. Med keps!

Själv använder jag sea to summit nano. Det väger typ 10g och är trevligt att använda (mycket trevligare än större och grövre gröna som jag provat. Ca 150kr är kanske onödigt mycket? Men det är verkligen trevligt!
Någon som har förslag på något som är bra och billigt?

Myggmedel

Väldigt populärt!
Både för att slippa ha heltäckande kläder, och för att komplettera heltäckande kläder vid anklar och handleder som ofta är extra utsatta.
Det myggmedel som står är väl bra så inga frågor egentligen.

Myggtält
Om det är riktigt mycket mygg är det skönt att kunna komma undan och slippa ha dem precis vid öronen. Det är ändå ett satans surrande så inte jättestor skillnad mot myggnät på huvudet. Men ska man äta eller tvätta sig när myggen är jävliga är det skönt att ha ett myggtält.

Jag överväger att ha kvar myggtältet (antingen löpmeter eller julas myggtält) där det står men skriva noll som antal. Eftersom det kan vara en del av grundläggande utrustning i vissa fall.

Själv har jag i princip inte använt myggtält utan brukar undvika de värsta myggperioderna helt enkelt. Sover ändå en hel del nätter under tarp på sommarhalvåret. Och kåta utan innertält. Även i Norrland. Så nödvändigt är det inte.

Någon som har erfarenhet av såna här tält? Hur fungerar de?
Vilka är bra?
Jag är osäker på om julas myggtält rymma under kolaritarpen, jag har ju inte provat.

Myggnät på löpmeter
Alternativ till färdigt myggtält. Kostar ofta ca 30kr/m. Hur mycket behövs?
 
Intressant tråd det här och en bra idé att starta den, tycker jag. Har läst ifatt ungefär hälften nu och fått mig en och annan tankeställare och många bra tips 👍.

Men jag tror man får lägga till en flexibel summa vad gäller kostnaden. Många prylar som i många fall ska/måste införskaffas från olika ställen på nätet. Det gör att det kommer att tillkomma en icke föraktlig summa för frakt.
 
Yep, skall inte heller störa mer. Packlistan är inspirerande liksom resonemangen bakom den.
OT om trådens ramar
Övertolka nu inte min kommentar! ...
Nejdå, här övertolkas inget. TS ramvillkor och scenario är spännande -- en nybörjare skall med minimal packning ut och finna mys. Jag är själv nybörjare och för mig ser packlistan ut att leda till något som kräver både gott omdöme och skickligt handhavande för att säkert funka. Garanterat går det bra för hårdingen Alexandra.

Men jag tyckte alltså det var svårt att få ihop villkoren då jag grovt sett hamnade i nåt sånt här: (1) Nybörjare + krävande packning => inget mys, (2) Nybörjare + mys => ingen krävande packning eller (3) Krävande packning + mys => ingen nybörjare. Det finns såklart en massa "ifs och buts" i detta.

Ser man listan helt enkelt som ett förslag till billig minimipackning för att överleva så blir uppgiften mer begripligt (för mig) men då har jag inget ytterligare att komma med.
 
Intressant tråd det här och en bra idé att starta den, tycker jag. Har läst ifatt ungefär hälften nu och fått mig en och annan tankeställare och många bra tips 👍.

Men jag tror man får lägga till en flexibel summa vad gäller kostnaden. Många prylar som i många fall ska/måste införskaffas från olika ställen på nätet. Det gör att det kommer att tillkomma en icke föraktlig summa för frakt.

Bra iaktagelse med fraktpriserna!

Kul att du läst så långt. Jag hoppas att jag ska få ihop en artikel tillslut så man kan publicera informationen i lite mer lättsmält form. Listan är ju bra tips i sig. Men resonemangen bakom valen är det intressantaste och de är användbara även om man väljer att byta ut varje specifik produkt på litan till något annat.

En sådan artikel kunde hjälpt Alex att värdera begagnatfynd och sånt som hittas hemma och samtidigt göra några förändringar för att hålla nere fraktkostnaden.

Jag blev nyfiken nu och kollade upp frakten för grejerna på listan. Jag utgår ifrån att de flesta har tillgång till några byggvaruhus och lågprisbutiker så jag listar endast de specialgrejerna som känns värt att beställa.

Tarp: Kolari
Tillgång: Finns just nu bara i en butik i sverige plus ett par europeiska. Jag har mailat 2117 och frågat om det kommer fler Kolari-tarpar i framtiden.
Frakt just nu: Från Hylte & Lantman 59kr
Annat från samma butik: Inga av specialprylarna

Rygga: Martines Zlatna
Tillgång: Hittar bara på Trekkinn
Frakt: 90kr
Annat från samma butik: Robens Zig Zag Slumber, dock 100kr dyrare än billigaste alternativet
Kommentar: Detta är en exempelryggsäck. Det är så personligt vilken ryggsäck som passar så kanske är sportbutikerna bättre i denna prisklass. Men värt att tänka på att de flesta har under 59kr i frakt så denna frakten är dyr.

Liggunderlag: Robens Zigzag Slumber
Tillgång: Vanligt märke och klassisk modell så finns på många ställen
Frakt: Billgast just nu på GetCamping, frakt 49kr
Annat från samma butik: Här köpte jag min Kolaritarp men de är slut nu så inget just nu.

Sovsäck: Forclaz MT900
Tillgång: Endast Decathlon säljer detta märke och de fyller ofta på sitt lager
Frakt: 49kr
Annat från samma butik: Finns ett liggunderlag som kanske motsvarar Robens Zigzag slumber. Priset är 259kr alltså ca 85kr mer än billigaste stället så man tjänar inte på det ändå.

Gaskök: FireMaple 116t (samma som Herrok)
Tillgång: Finns på många ställen och ofta på rea
Frakt: 59kr från Northstar
Annat från samma butik: inget

Gryta: Trangia 1L + tamoj
Tillgång: Trangia är utbrett med 1L kitteln och mini-tamojen är inte så vanlig i butikerna.
Frakt: Outhnort säljer dessa två billigt och frakten är 49kr

Total fraktkostnad enligt ovan: 355kr
Med en ryggsäck som bara har 59kr i fraktkostnad hamnar vi alltså runt 300kr.

Kostnaden för att besöka lågprisbutiker varierar med avstånd och transportsätt. Men den som är ekonomisk passar väl på när man ändå är ute och åker.

Jag testade att få ner fraktkostnaden genom att leta efter likvärdiga prylar i de butiker man ändå beställer ifrån. Trangiakastrullen är från Outnorth och där trodde jag verkligen att jag skulle hitta några prisvärda alternativ och komma upp 499kr som är deras gräns för fri frakt. Men jag kunde faktiskt inte hitta riktigt prisvärda alternativ som gör att man sparar på att handla fler saker, ens på Outnorth.
Men jag orkade inte räkna med att man oftast kan få 20% rabatt där, t.ex. genom att vara medlem i Friluftsfrämjandet, STF eller Brukshundsklubben. Beroende på dagsaktuellt utbud och reor kan man nog tjäna lite här ändå.

Jag är förvånad över att det inte fanns mer att spara på att tänka smart kring frakten.

Alla dessa specialgrejer kommer från olika butiker och den som lyckas samordna beställningarna till färre ställen kan alltså spara max 300kr.

300kr är inte försumbart i sammanhanget, om originalbudget är 4000kr blir det ju en ökning med 7,5%.

Kanske borde man ta med frakt som något slags referensvärde så att man vet vad som är onödigt dyr totalfrakt. Samtidigt så skulle det göra att vi spräcker budgeten och måste sålla ännu hårdare så det får nog räcka att notera det här (och i en ev. artikel).

Givetvis är det bättre för miljön att samordna frakten. Men det bortser vi ifrån här. Kanske blir det en uppföljare nån gång, med noll budget och noll miljöpåverkan, det vore kul.

Hoppas på fler kloka kommentarer när du kommit längre i läsandet :)
 
OT om trådens ramar

Nejdå, här övertolkas inget. TS ramvillkor och scenario är spännande -- en nybörjare skall med minimal packning ut och finna mys. Jag är själv nybörjare och för mig ser packlistan ut att leda till något som kräver både gott omdöme och skickligt handhavande för att säkert funka. Garanterat går det bra för hårdingen Alexandra.

Men jag tyckte alltså det var svårt att få ihop villkoren då jag grovt sett hamnade i nåt sånt här: (1) Nybörjare + krävande packning => inget mys, (2) Nybörjare + mys => ingen krävande packning eller (3) Krävande packning + mys => ingen nybörjare. Det finns såklart en massa "ifs och buts" i detta.

Ser man listan helt enkelt som ett förslag till billig minimipackning för att överleva så blir uppgiften mer begripligt (för mig) men då har jag inget ytterligare att komma med.

Att du själv betraktar dig som nybörjare gör ju dina kommentarer extra värdefulla. Flera av oss som diskuterar här är ju rätt långt ifrån nybörjare och det kan vara svårt att bortse från den erfarenhet man har.

Det hade varit ännu mer intressant om du ville utveckla exakt vad som skiljer denna listan från den utrustning som du som nybörjare skulle uppfatta som mysig.

Jag har ju förstått att just tarpen och cellplasten är något som folk reagerar på. Vi har ju skrivit en del om varför vi föreslår att man börjar med dessa två prylar innan man skaffar ett ev tält (och alltså inte gör tvärt om och först skaffar billigt tält och billigt uppblåsbart).

Jag tänker att en bättre "handduk" än en halv wettex vore rimligt, kanske en hel tunn Wettex :) Själv nöjer jag mig med handtvätt efter toabesök och tandborstning om jag bara ska vara ute 1-2 nätter. Måste jag spontanbada duger skjortan som handduk (den har jag på mig från början och är alltså inte med på listan.
Jag tänker att om man vill kunna bada och torka sig bekvämt efteråt så räknar vi det som personligt tidsfördriv snarare än något som är nödvändigt. Eller? Försök gärna övertyga mig om att jag har fel, det är kul att ifrågasätta sina "sanningar" lite.

Finns det annat på listan som du tycker verkar krävande eller omysigt? Ursäkta om du redan skrivit det men tråden är lång nu.

I realiteten lägger nog Alex, och du och övriga, till minst en personlig mysgrej/underhållning.

Mitt personliga mys hade varit något att läsa och kanske en ljusslinga om det var tidigt/sent på säsongen. Även när de inte behövs så tycker jag karta och kompass är väldigt mysigt. Beroende på typ av tur kunde jag också lyxat till det med en extra fleecetröja av praktiska skäl. Totalvikt för allt detta mys ca 600g.
Jag har också hund som behöver 0,5-1kg i utrustning så om jag följde denna listan skulle jag landa på ca 5600g i "värsta" fall.

Vilket personligt mys hade du själv velat ta med dig?

Men som sagt, huvudfrågan är vad du saknar av just campingprylar, rent specifikt, för att det ska kännas mysigt och smidigt för en nybörjare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.