En betydlig tyngre tarp med måtte 3,05x3,6m 10,98 m2. En tillräckligt rymlig påse fastsydd vid tarpen, med en vikt av 940g. 16 mässingöljetter med förstärkningar på bägge sidor. Tillkommer gör persiennsnören <10x, pinnat finns i skogen. Har brukats med framgång.
 
Tilldelades en FR poncho men med multimöjligheter sades det. 500g var väl det bästa. Trots inbyggd midjerem bylsig och stort vindfång utanför den läande skogen men som tarp blev den låg, trång och krävde en tät gran över för att mina 185 och sovsäck inte skulle bli våta. Med storryggsäcken på rnig, blev jag baktill våt om benenl. Det bekämpades effektivt med lårings och finska höga stövlar. Obra skrev jag på utväderingsrapporten. 10 fästpuhter har den och en huva som rymmer även trappervintermössan.
 
En betydlig tyngre tarp med måtte 3,05x3,6m 10,98 m2. En tillräckligt rymlig påse fastsydd vid tarpen, med en vikt av 940g. 16 mässingöljetter med förstärkningar på bägge sidor. Tillkommer gör persiennsnören <10x, pinnat finns i skogen. Har brukats med framgång.

Ändå lättare än Biltemas vita 90g som väger hela 1,5kg för 11 m2.

Pinnar finns ju i skogen som du säger och är ofta bättre än medhavd markspik då man kan göra längre pinnar som sitter bättre.

Men påse till tarpen har brukar jag strunta i. Rullar man ihop den och lindar en av linorna runt så passar den bra i en sidoficka. Man slipper bära påsen och slipper knöla ner tarpen.
 
Säkert någon som tipsat om dessa uppsättningar, men om inte så gör jag det. Mycket trevliga. Kräver någon form av stav, helst två.

Alternativ till markskydd.
Mycket tunn, men förvånansvärt hållbar. Om man trycker en kulspetspenna får man ta i hårt för att det ska bli ett hål. Mycket bra stickskydd i förhållande till den låga vikten.
1,7x1,5 meter väger 47g.

 
Säkert någon som tipsat om dessa uppsättningar, men om inte så gör jag det. Mycket trevliga. Kräver någon form av stav, helst två.

Alternativ till markskydd.
Mycket tunn, men förvånansvärt hållbar. Om man trycker en kulspetspenna får man ta i hårt för att det ska bli ett hål. Mycket bra stickskydd i förhållande till den låga vikten.
1,7x1,5 meter väger 47g.

När det gäller enkelhet och tid för uppsättning, framför allt en nybörjare, innebär den uppsättningen att du hinner bli rejält blöt om vädret är dåligt. Det kommer alltid att finnas en rejäl öppning som är trevlig vid bra väder och och kvällsmys men inte så trevlig om vädret slår om på natten.
Dessutom kräver denna att tapen har det antal fästpunkter som 3x3 DD-tarpen har, vilket inte alla har.
I övrigt en uppenbarligen välanvänd och funktionell uppsättning.
Vi är lite off topic med all tarpkonfiguration.

Tipset om markskydd som är lätt och (kanske) billigt ser intressant ut.
 
Säkert någon som tipsat om dessa uppsättningar, men om inte så gör jag det. Mycket trevliga. Kräver någon form av stav, helst två.

Alternativ till markskydd.
Mycket tunn, men förvånansvärt hållbar. Om man trycker en kulspetspenna får man ta i hårt för att det ska bli ett hål. Mycket bra stickskydd i förhållande till den låga vikten.
1,7x1,5 meter väger 47g.

När jag letade bilder till "min egen"/Larssky's uppsättning (som jag inte hittade...), så sprang jag ofta på just denna uppsättning. Trevlig och rymlig, men i övrigt håller jag med Larssky. Känns som kravet på hel inneslutning och enkel/snabb uppsättning är prio för trådens syfte.

En av de bägge alternativa tarparna vi vaskat fram är just 3x3 m, dock är jag inte säker på om den har de(n) förstärkningspunkt(er) längs mittlinjen, som skulle krävas där staven/stavarna tar i. Kimkim som har tarpen kan säkert kolla.

Krympplasten var kul! Kostar 99 spänn för 1,7x1,5 m på Clas Ohlsson, och så får man väl se den dubbelhäftande tejpen som bonus :). Är den så exceptionellt punkteringssäker så helt klart intressant.
Spontant skulle jag nog ändå köpa en bit byggfolie för kanske 25-30 kr, det finns riktigt sega sorter för underlagstak och diff-spärrar som just behöver vara punkteringssäkra. Och det är ju inte hela världen OM det skulle råka bli lite småhål i den.

Vill man ha något extremt tåligt, så kan man köpa en bit växthusplast, men den blir lite tyngre.

OT om fönsterplast
Kan inte avhålla mig från en litem varning, om nu någon skulle bli inspirerad till att faktiskt använda krympplasten till fönsterisolering. Träfönster kan ta skada av detta, särskilt om de sitter långt ut i en i övrigt hyfsat isolerad fasad.
 
Senast ändrad:
och så får man väl se den dubbelhäftande tejpen som bonus :).
Tejpen i sig är värd 99 kr. Den är jättebra. Tunn och med bra klister, som närmast vulkar sig med cellplast. Har gjort min grytmysare med den tejpen =)


När det gäller enkelhet och tid för uppsättning, framför allt en nybörjare, innebär den uppsättningen att du hinner bli rejält blöt om vädret är dåligt. Det kommer alltid att finnas en rejäl öppning som är trevlig vid bra väder och och kvällsmys men inte så trevlig om vädret slår om på natten.
Dessutom kräver denna att tapen har det antal fästpunkter som 3x3 DD-tarpen har, vilket inte alla har.
I övrigt en uppenbarligen välanvänd och funktionell uppsättning.
Trådens syfte är väl att göra en billig och lätt grundpackning. För att utreda om tarp duger som skydd måste man väl ändå kunna diskutera möjliga uppsättningar. Eller?

Den där konfigurationen kan man bygga med vilken tarp som helst, och den är inte krånglig. En spik i varje hörn och en eller två stavar, samt en stormlina med spik.
Det är bara vid de två sidoriktade fästpunkterna vid dörrfliken som det behövs extra fästpunkter, och det är mer kosmetiskt än funktionellt.
Med tarp kan man göra hur många fästpunkter som helst. Knöla bara in en slät sten eller kotte och dra ett snöre runt.

Snabb uppsättning och fullgott väderskydd är svårt att kombinera. Med tarp får man själv välja ett mys/skydds-förhållande.
Dessutom kan man ju ha regnkläder medan man sätter upp sitt skydd.

Jag har sovit en del i den där konfigurationen och det ska regna och blåsa rejält innan det blir ett problem.
Öppningens storlek (och således även tältets höjd kan justeras efter behag. Låg och bred eller hög och smal. Gör man den maximalt hög får man nedanstående konfiguration (funkar dock bara med kvadratisk tarp). Mycket vädersäkrare än så är svårt att få, men man får nog räkna med att det rinner en del kondensvatten längs duken.

 
Senast ändrad:
Det är jättebra att tråden samlar flera olika tarpriggnings-varianter; 3x3 m är ju en vanlig storlek, så trådläsare som råkar äga en sådan och söker uppslag blir inte lottlösa.

Men det är också bra att deras olika för- och nackdelar blir belysta.

Jag känner mig också rätt nöjd med att tråden kan tipsa om en uppsättning som är enkel, helt innesluten och tillräckligt rymlig, med en tarp som bara är 2,5x2,5 m.
 
Tejpen i sig är värd 99 kr. Den är jättebra. Tunn och med bra klister, som närmast vulkar sig med cellplast. Har gjort min grytmysare med den tejpen =)



Trådens syfte är väl att göra en billig och lätt grundpackning. För att utreda om tarp duger som skydd måste man väl ändå kunna diskutera möjliga uppsättningar. Eller?

Den där konfigurationen kan man bygga med vilken tarp som helst, och den är inte krånglig. En spik i varje hörn och en eller två stavar, samt en stormlina med spik.
Det är bara vid de två sidoriktade fästpunkterna vid dörrfliken som det behövs extra fästpunkter, och det är mer kosmetiskt än funktionellt.
Med tarp kan man göra hur många fästpunkter som helst. Knöla bara in en slät sten eller kotte och dra ett snöre runt.

Snabb uppsättning och fullgott väderskydd är svårt att kombinera. Med tarp får man själv välja ett mys/skydds-förhållande.
Dessutom kan man ju ha regnkläder medan man sätter upp sitt skydd.

Jag har sovit en del i den där konfigurationen och det ska regna och blåsa rejält innan det blir ett problem.
Öppningens storlek (och således även tältets höjd kan justeras efter behag. Låg och bred eller hög och smal. Gör man den maximalt hög får man nedanstående konfiguration (funkar dock bara med kvadratisk tarp). Mycket vädersäkrare än så är svårt att få, men man får nog räkna med att det rinner en del kondensvatten längs duken.

"göra en lätt och billig packlista för den som vill prova på lätt vandring"
det är då för en nybörjare och det som är lätt för den som gjort nåt massor av gånger kan vara väldans besvärligt för den som inte gjort det förr.
JAG kan sätta extra fästpunkter med stenar och knopar men jag undviker helst, för att det är enklare och snabbare att använda det som redan är klart, andra kan få kämpa länge för att ens få till annat än en kärringknut.
Den senast länkade filmen visar en ytterligare en bra uppsättning som är rätt enkel och det finns fler.
Men som jag skrev senast tycker jag att det börjar bli för mycket diskussion kring varianter av uppsättning så nu avslutar jag min del i den saken.
 
"göra en lätt och billig packlista för den som vill prova på lätt vandring"
det är då för en nybörjare och det som är lätt för den som gjort nåt massor av gånger kan vara väldans besvärligt för den som inte gjort det förr.
Visst är det så, men var ska den gränsen dras och vem ska bestämma det?
Ett billigt kupoltält är mycket enklare att sätta upp en än tarp. Stövlar är enklare än kängor.

Om man ska vara petnoga så står det "Prova på lätt vandring", och inte inte "prova på vandring", vilket insinuerar att det är lättvikts-delen i vandringen som är nybörjaraspekten.
Lättviktsvandring innebär i stort sett alltid lite med pyssel och krångel med enskilda utrustningsdetaljer.

Jag avslutar också denna pseudodiskussion i och med detta inlägg, men vill bara förtydliga att jag tycker det är tråkigt att utgå ifrån att människor saknar kompetens att sätta upp tarpar och slå knutar.
 
Visst är det så, men var ska den gränsen dras och vem ska bestämma det?
Ett billigt kupoltält är mycket enklare att sätta upp en än tarp. Stövlar är enklare än kängor.

Om man ska vara petnoga så står det "Prova på lätt vandring", och inte inte "prova på vandring", vilket insinuerar att det är lättvikts-delen i vandringen som är nybörjaraspekten.
Lättviktsvandring innebär i stort sett alltid lite med pyssel och krångel med enskilda utrustningsdetaljer.

Jag avslutar också denna pseudodiskussion i och med detta inlägg, men vill bara förtydliga att jag tycker det är tråkigt att utgå ifrån att människor saknar kompetens att sätta upp tarpar och slå knutar.
kanske bra att läsa igenom den tråd man kommenterar i...
 
jag köpte en färgglad lätt ponchotarp från 3F för många år sen och i nödfall kan man sova under den. Jag har den alltid med, men mest som golvskydd under tältet eller som extra regnskydd för tältet som saknar absid. Iom den är så färgstark tänker jag att man kan använda som "nödsignal" om nåt inträffat och man behöver synas lättare för väntande hjälp. Men den är egentligen för liten för att användas som tarp, bättre som regnponcho.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.