Det har nog blivit enklare med billig lätt packning på sistone. På vår lista har vi ju fått in bland annat dunsovsäck, ett rejält liggunderlag i evazote, en helt ok frilufts-tarp och ett ultralätt gaskök. I nuläget ligger listan på 4133kr så vi behöver visserligen skala bort någon hundralapp innan vi är klara.

Uppskattar att höra från folk som har testat enkel och lätt vandring, precis som det du beskriver. För visst går det!
Fast eftersom linor och markspik ingår i tarppriset, så är vi väl under budgettaket?
EDIT: hmm, kanske inte ändå, de ingår väl inte i den billigare Kayobatarpen?
 
Fast eftersom linor och markspik ingår i tarppriset, så är vi väl under budgettaket?
Nja, just nu är ju Kayobatarpen kvar på listan. Men jag passar på att byta till Kolari-tarpen och ta bort markspik och linor samt lägger till gummistropparna från ÖoB som jag just har köpt och ger godkänt. Så ser vi var vi landar.

Jag flyttar tillbaka myggtältet till alternativen igen också. Visst tycker många att det är absolut nödvändigt men själv har jag i stort sett aldrig använt något sådant trots att jag tarpar rätt många nätter per år så det räcker att det är med på alternativlistan tycker jag. Myggmedel och myggnät för huvudet får räcka som standardutrustning. Det sparar ju in 150kr och 166g :)
 
Nja, just nu är ju Kayobatarpen kvar på listan. Men jag passar på att byta till Kolari-tarpen och ta bort markspik och linor samt lägger till gummistropparna från ÖoB som jag just har köpt och ger godkänt. Så ser vi var vi landar.

Jag flyttar tillbaka myggtältet till alternativen igen också. Visst tycker många att det är absolut nödvändigt men själv har jag i stort sett aldrig använt något sådant trots att jag tarpar rätt många nätter per år så det räcker att det är med på alternativlistan tycker jag. Myggmedel och myggnät för huvudet får räcka som standardutrustning. Det sparar ju in 150kr och 166g :)
Jag tänkte nog ändå fel där - antingen är det Kayoba+linor+ markspik à totalt 425 kr, eller Kolari all inclusive à 400 kr. Så lite hugget som stucket, och fortfarande en aning över 4000 kr-gränsen.

Men håller med om myggtältet, kollade just på listan och första tanken var att lyfta bort just detta. Bara otympligt, och jag har heller aldrig saknat något sådant i hemmaskogen, ens för barnens skull (och då har jag ändå varit Mulleledare). Det finns enklare sätt, och man kan ju välja både tidpunkt och terräng.
 
Jag tänkte nog ändå fel där - antingen är det Kayoba+linor+ markspik à totalt 425 kr, eller Kolari all inclusive à 400 kr. Så lite hugget som stucket, och fortfarande en aning över 4000 kr-gränsen.

Men håller med om myggtältet, kollade just på listan och första tanken var att lyfta bort just detta. Bara otympligt, och jag har heller aldrig saknat något sådant i hemmaskogen, ens för barnens skull (och då har jag ändå varit Mulleledare). Det finns enklare sätt, och man kan ju välja både tidpunkt och terräng.

Jag tog mest med det för att jag gjorde ett inlägg om myggskydd och tänkte att det var bra att ha med allt ett tag, som diskussionsunderlag. Men de som tycker tarp är dåligt kommer nog att tycka det hur mycket myggtält och annat vi än lägger till :)
Jag bytte namn till "Ev. myggtält" och satte antalet till 0. Kanske borde det flyttas ner till Alternativ/Extra istället.

Gjorde ändringarna med markspik etc och nu landar vi på 4178kr och 3777g. Men det är så lite så det kan ju lika gärna råka gå ner igen vid någon annan ändring. Egentligen var min backup-lösning att höja budget till 4500kr för att det passar så bra med 4500g. Tyvärr så kommer ju vikten inte ens upp i 4000g så den planen sprack ju, ska vi höja budget måste vi nästan höja vikten också :p Jaja, vi får se hur det blir till slut.

Och ska man vara riktigt noga så borde man egentligen ha med sig 10st linor då Kolari-tarpen har 10 fästen. Men jag tänker att om man har 4st rejäla och långa så kan resten vara små stumpar som man hittar hemma eller i ett dike i värsta fall.

ÖoBs gummistroppar kostade mig bara 20kr men ordinarie pris är 39 så jag skrev in dem som 40kr. Man får en hel bunt, så det räcker och blir över, och de väger bara 4g om man tar bort plastkulan.
 
(...) Och ska man vara riktigt noga så borde man egentligen ha med sig 10st linor då Kolari-tarpen har 10 fästen. Men jag tänker att om man har 4st rejäla och långa så kan resten vara små stumpar som man hittar hemma eller i ett dike i värsta fall. (...)
Jag tänkte mer att 4 pinnar + 4 linor som ingår i Kolari är fullt tillräckligt, med lite marginal, för de enkla "marknära" uppsättningar man kan förvänta sig av en nybörjare. Alex ska ju träna sig i UL-tänket att inte bära med sig mer än man verkligen behöver ;)
Med växande aptit och skicklighet kommer hen säkert att komplettera, men det är ju ett vettigt startkit vi ska förse hen med.

Ja precis, de icke-vitala pinnarna kan vara kvistar, Alex har ju en kniv att vässa dem med; och snören hittar väl alla hemma. Mina Mullebarn fixade att göra markpinnar av upphittade små grenbitar, och faktiskt att sätta upp tarpen.
 
Jag tänkte mer att 4 pinnar + 4 linor som ingår i Kolari är fullt tillräckligt, med lite marginal, för de enkla "marknära" uppsättningar man kan förvänta sig av en nybörjare. Alex ska ju träna sig i UL-tänket att inte bära med sig mer än man verkligen behöver ;)
Med växande aptit och skicklighet kommer hen säkert att komplettera, men det är ju ett vettigt startkit vi ska förse hen med.

Ja precis, de icke-vitala pinnarna kan vara kvistar, Alex har ju en kniv att vässa dem med; och snören hittar väl alla hemma. Mina Mullebarn fixade att göra markpinnar av upphittade små grenbitar, och faktiskt att sätta upp tarpen.

Ja du har rätt, nån måtta får det vara.
 
I en oanvänd ryggsäck hittade jag en lätt och billig silnylon tarp 2,4x3 m d v s 7,2 kvm, gott om bandfästpunkter, med en vikt på 405g och ett inköpspris på 150:-, jo det var en slutrea och boden var nästa tom men jag fann tarpen och en regnjacka för tillsammans 400. Givetvis är packpåsen ett skämt av för lite tyg, Men påsar är lätta att sy och de 8 behövliga persiennlinorna kan då ligga fästa i tarpen i påsen.
Tarpmärket är gamla Canadensiska Integral, typbeteckning Siltarp 2.
 
Senast ändrad:
Sen kan man ju köpa en ganska stor presenning från biltema, kanske 4*5 m. Ett billigt liggunderlag i cellplast räcker att sova på, sen lägg presenning över bara. Varma kläder såklart. Riktigt mysigt !
Regn och myggsäkert oxå !
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.