Men Men, passar inte så bra under Juni-Aug pga myggor...
Nej men du kan vara lugn, jag tänkte att nu när tarpen fått en acceptabel lösning så får vi fokusera på myggskydd. Men jag har varit upptagen med jobb och tarp-campande så jag har inte hunnit förbereda listan för det riktigt ännu.
 
Vad kul! Det går i o f s med några utrymmessnålare, men mer skyddade uppsättningar, där 2,45x2,45 hade räckt för en inte alltför lång person; De är såklart inte lika trivsamma, men jag som inte "nöjescampar" så mycket, utan bara vill ha väderskydd när jag sover, skulle av den anledningen kankske ändå välja den mindre, men mer välgjorda tarpen.

Men detta är personligt, och nu har tråden byggt upp en gedigen kunskap i ämnet :)

Har du tips på någon sådan utrymmeseffektiv uppsättning som är enkel att få till?

Jag tänker mig att man väljer helt ok väder för sin tarp-tur och försöker undvika regn från sidan. Så i bästa fall kan man ju sätta upp tarpen luftigt och trevligt.

Om man råkar ut för oväntat busväder kan man ju tåla att det känns lite instängt, så länge det är enkelt att få till och enkelt att hålla sig varm och torr i skyddet.

Jag har läst en del här på utsidan om personer som är större än mig som tycker att 2,45x2,45m räcker gott och väl.

Jag sover mycket under tarp och fantiserar ofta om att testa olika uppsättningar. Men i praktiken blir det ändå att jag nöjer mig med de två uppsättningar som jag kan bäst, dvs antingen ett hörn upp i ett träd eller så som jag satt upp Julatarpen på bilden.
 
Har du tips på någon sådan utrymmeseffektiv uppsättning som är enkel att få till?
(...)
Den i särklass enklaste jag gjort (men jag är lat) var nog att pinna ner en sida (som blir baksidan), sen pinna de två återstående fria hörnen på den blivande framsidans mitt (med två separata pinnar så ena sidan kan tjäna som dörr sen), och resa tygöverskottet i mitten med en lagom lång pinne (den blir ju halva sid-måttet hög). Man får alltså en rätt platt och vindtålig, helt sluten volym med triangulärt tak (bra ur statisk synvinkel), samt
  • golvytan i form av liksidig triangel med alla sidor = en tarpsida, samt
  • två sidor i form av rätvinkliga trianglar med basen = en tarpsida och höjden = 1/2 tarpsida, som alltså går att sluta ihop helt mot framkantens mitt.
Den teoretiska ligglängden (höjden i den liksidiga triangeln) blir därmed i vårt fall sin60 x 2,45 = 2,12 m. Men höjden i fotänden går ju ner mot noll (om man nu inte letar upp en plats med lite högre bakkant). Den användbara längden blir ändå helt OK för en normallång person, och bredden rent generös. Man kan ligga lite mer snett längs ena sidan och ha den andra som lagringsutrymme.

Vill man sen förfina det hela, så kan man "nypa ihop" baksidan lite och resa den högre med en staglina över en extra pinne, men det är inte nödvändigt.
Sitter lite dåligt till, men hinner kanske rita ett schema under helgen, om det inte skulle vara glasklart.
 
Myggskydd

Behovet av myggskydd varierar ju med tid och plats och personlighet och ofta behövs inte allt som jag nämner här. Är det riktigt mycket mygg kanske man vill ha allt detta.

Långärmade kläder och buff
- det har man ändå så ingen direkt extra vikt eller kostnad.

Myggmedel, ca 20g
- stift att föredra framför spray och roll on. US622 säljer ganska små stift med 23g myggstift + förpackning.
MyggA har större stift men man kan bryta av en liten bit och lägga i en liten ziploc (gärna en extra fryspåse utanpå då det kan bli lite kladd) eller trycka in i ett gammalt stift t.ex förra årest försvarets solskyddsstift.

- Tjärsalva är ett alternativ som fungerar väldigt bra och som är snällare mot naturen.

- Listan ska egentligen inte innehålla förbrukningsvaror och det går åt väldigt lite på en tur, så vi struntar i kostnaden, men då det är viktigt för många har vi ändå med det på listan.

Myggnät över huvudet 10-50g?
- rätt lätt så kan vara med som extra försäkring ifall det blir oväntat mycket mygg. Jag har inte använt de rejälare huvudnäten sen jag skaffade mitt StS Nano Net som väger 11g och har små maskor som man ser bra igenom. Jag har aldrig stött på flygfän som biter igenom det men det finns ju många flygfän där ute. Det kostar ca 150kr så är nog onödigt dyrt?
Vad "behöver" man för myggnät och är det något man ska undvika? Hur täta ska maskorna vara osv?

Myggtält 166g, 150kr
- Jula har ett myggtält som rymmer 2 personer. Det väger 166g utan tvärpinnen som ska vara i toppen, men Alex kan hitta en pinne i skogen. Kostnad 150kr. Jag har inte testat. Man behöver markspik för att spänna ut det men det blir ingen belastning på dem så det går bra med små pinnar från marken.

- @joanna har tipsat om att göra eget av myggnät på löpmeter. Det kan säkert vara smart då man kan anpassa storleken lite. De billigaste som jag hittar på en snabb sökning kostar ca 60kr metern för de som är 300cm breda eller 30kr metern för de som är 150cm breda. Alltså blir totalkostnaden kanske 120-150kr? Hur mycket behöver man? Man kan säkert få det att räcka till ett myggnät för huvudet på köpet. Om det inte finns mycket billigare så är den stora fördelen är att kunna anpassa formen.

Själv har jag ingen erfarenhet av myggtält utan bågar och inte heller av att sy med myggnät så jag vet inte riktigt. Men man blir ju lite sugen på att testa. Bilder, länkar, allmäna tips på tarp och myggnät vore kul.

Frågor
Hur skyddar ni er mot myggen om kvällarna om ni inte har tält?
Finns det något jag har missat som man behöver för att skydda sig?
Vad är viktigt att tänka på när man väljer myggnät/myggtält?
Använder ni myggnät för huvudet och vilket i så fall?
Hur ser myggsäsongen ut när du bor, under vilken del av sommaren skulle du säga att myggtält är nödvändigt?
 
Tarp
För att fortsätta om billiga tarpar..

Jag var lite skeptisk till storleken på Kolari-tarpen. För egen del är det inga problem att välja lägerplats med eftertanke. Men ska man tipsa en nybörjare vill man ha lite marginaler och inte bara säga att man tror att det går. De bilder jag postat redan på Kolari-tarpen är de absolut enklaste uppsättningarna och inte de mest utrymmeseffektiva. Nu har jag kontrollmätt min gamla Frisport-tarp som jag använde när jag själv var nybörjare så jag vet att den är stor nog för en nybörjare i busväder. Den är faktiskt mindre än Kolarin! Så nu känner jag mig trygg med att påstå att Kolarins storlek duger fint.

Om Alex är över medellängd eller har en kompis med sig så är Kayoban ett bättre val då den är större. Då får man acceptera lite pill för att kompensera för de sämre linfästena. Återkommer om det när jag testat mer och tagit bilder.

Jag köpte min Kolaritarp för 200kr på rea men utan rea kan man köpa den för 400kr. Det blir i stort sätt samma pris som Kayobas tarp för till kayobatarpen måste man skaffa andra linor och markspik redan första turen.

Kolari-tarpens kommer med utmärkta linor och markspik:
20C9E2C5-C593-4BA6-BE5C-B7B2AC55E6A5.jpeg


Kayoba-tarpen som tält:
53310D3D-5523-46B2-8FBD-D3FE23721E2F.jpeg

Jag är 160cm lång och får plats att ligga ner. Men det hade varit stor risk att komma åt väggarna med en eventuell sovsäck som hade blivit fuktig av kondensen så att sätta upp tarpen så här passar bäst för rast i dåligt väder, 2-3 sittande personer ryms lätt.

Hunden uppskattade 360 graders hund-dörr :)
987B0075-5256-43C2-8BF0-36FFDE6923D7.jpeg

Kolari-tarpen blir ännu mindre som trekants-tält. Jag kan fortfarande ligga raklång men inte mer än så.

Och här kommer mera bilder på olika sätt att spänna upp Kolari-tarpen.
CE2DA006-0953-4D1D-9F44-BB2AF8E06F09.jpeg 356EC914-33F2-48C6-A7A3-0C34598D3AF8.jpeg
Golvet är 1x1,1m och det är över 20cm marginal till kanten av tarpen på alla bilder. Jag har låtit golvet ha kvar sin fyrkantiga form för att det ska bli lätt att jämföra liggyta för olika tarpuppsättningar. Annars klipper man bort hörnen då de inte bidrar till något annat än att öka risken för att få regnvatten på tarpen. Höjden tillåter mig att sitta upp under tarpen med god marginal.

Det finns två fästen längst med den diagonala sömen. De är väldigt smidiga för att säkerställa att det inte kan bildas en pöl i mitten av tarpen och ger extra utrymme där inne.
BE968D8E-63BC-4AF3-8588-3E0A4C36A07A.jpeg
 
Jag tycker att listan börjar kännas ganska färdig nu. Jag hade gärna provat något slags myggtält tillsammans med tarpen för att se hur det fungerar i praktiken. Har inte bestämt mig för om jag ska satsa på Kayobas myggtält eller myggnät på lösmeter, priset verkar bli ganska likt ändå.

Jag hade också velat hitta en syntetisk quilt att ha bland alternativen. Sovsäcken känns absolut som en bra kompromisslösning på en sån här tight budget. Men en syntetisk quilt stämmer ju bra överens med filosofin i övrigt, dvs att hålla det lätt och billigt genom simpel design hellre än dyra och tekniska material. Tyvärr är utbudet på quiltar rätt begränsat så det är inte säkert att man kan hitta så lätt och billigt ändå.

Om ca 10 dagar ska jag ut på en tvådagarsvandring så då ska jag förhoppningsvis göra lite "slutgiltliga" tester och ta fler inspirationsbilder.
 
Kul med Kolaritarpen! Nej, den klassiska "tetran" som du satte upp med Kayoba räcker den inte till, den uppsättningen slösar ju en stor del av tygytan. Det gör däremot inte min "idiotenkla" uppsättning, så det vore kul om du fick tillfälle att testa den IRL. Jag är 170 lång och den räcker till mig. med reservationen att jag som magsovare med 37 i skonummer aldrig behövt bry mig om uppstickande fötter ;), och därför kanske klarat mig med lägre höjd i fotänden.
 
Kul med Kolaritarpen! Nej, den klassiska "tetran" som du satte upp med Kayoba räcker den inte till, den uppsättningen slösar ju en stor del av tygytan. Det gör däremot inte min "idiotenkla" uppsättning, så det vore kul om du fick tillfälle att testa den IRL. Jag är 170 lång och den räcker till mig. med reservationen att jag som magsovare med 37 i skonummer aldrig behövt bry mig om uppstickande fötter ;), och därför kanske klarat mig med lägre höjd i fotänden.
Oj jag trodde att den uppsättning du beskrev var just tetran men ser nu att du skriver om triangulärt tak. Så nej jag fattar inte hur du menar, en bild vore nog hjälpsamt!
Hade varit kul att testa och ta ett par bilder!

Så som jag satte upp den blev väggarna såpass branta att det inte var höjden som var problemet i fotändan utan snarare att fotsulorna närmare sig väggen.

Kolari:
55C957B2-600C-49B8-A75C-9E5713FFBF3A.jpeg

Kayoba:
D9B4F3E9-CB7E-4745-B13C-E48ACDF7E5D5.jpeg
 
Jag har mailat dem och sagt till mig att beställning till Sverige inte ska medföra några avgifter.
De ser ju inte avgifterna och momsen?! Den lägger ju svenska tullen på sen i Sverige trodde jag.
Men tror vissa butiker kan skicka paketen som "kompispaket", antar att det inte redovisas som en försäljning då på försändelsen. Men om tullen öppnar det vet jag inte hur de reagerar.
 
Som i tidigare inlägg.... Jag föredrar ett lätt och funktionellt tält, som är regn och myggskyddat. Det funkar alltid och bara att ta med. Lite dyrare såklart.

Såklart kan man tjäna några gram & sekiner om man vet i förväg att det inte blir regn, eller myggor. Men det är ju specialfall som bara händer ibland. Mkt bättre med en robust lösning som alltid funkar !! :cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.