Tarp

<klipp>

Använd helst elastiska stroppar mellan linfästet och linan, det avlastar mycket! Finns ca 6st/50kr i trädgårdsbutiker.

Vad skiljer dessa stroppar i trädgårdsbutiken från textilgummiband på metervara?

Jag har köpt mycket textilgummiband på metervara i olika grovlek för diverse förbättringar av friluftsprylar.
Även här är dock ålders- och väderbeständighet varierande. Pris och kvalitet brukar korrelera (hänga ihop - dvs dyrare är bättre).

Ibland vill jag ha grönt för att smält in och ibland signalgult för att se/synas.

Jag har handlat i sybhehörsaffären, båtaffären, biltema och på webshop (extremtextil)

/Patrik
 
Vad skiljer dessa stroppar i trädgårdsbutiken från textilgummiband på metervara?

Jag har köpt mycket textilgummiband på metervara i olika grovlek för diverse förbättringar av friluftsprylar.
Även här är dock ålders- och väderbeständighet varierande. Pris och kvalitet brukar korrelera (hänga ihop - dvs dyrare är bättre).

Ibland vill jag ha grönt för att smält in och ibland signalgult för att se/synas.

Jag har handlat i sybhehörsaffären, båtaffären, biltema och på webshop (extremtextil)

/Patrik

Först ville jag skriva att de där för trädgårdspresenningar är styvare och inte "bottnar" lika fort som de på löpmeter. Men sen kom jag på att det så klart beror på hur grov gummilina man köper. Så ditt tips är nog bättre än trädgårdsgummistropparna.

Jag har inte testat trädgårdsstropparna, jag tänkte bara att de liknar Holdons gummistroppar (som är utmärkta!) men kostar mindre. Jag ska köpa ett paket, jag sätter upp mycket tarp så de kommer att användas om jag köper dem.

Men en gummilina på löpmeter ger nog mer lina per krona och kan användas på fler sätt det har du rätt i.
 
Vad kul med så grundlig tarp-utredning i denna tråd, som ju ska samla tips och råd till främst nybörjare!

Detta med elastiska fästen tycker jag borde skrivas in i Lighterpack oavsett tarpmodell. Man kan ju tipsa om både att det finns färdiga och att man enkelt fixar dem själv av metervara; jag har en känsla av att ingetdera är självklart för alla. *

Samma egentligen med tältlina, man kunde lägga med metervara/rulle bland alternativen. Man kommer förr eller senare att ha nytta av den. Plus länk till en enkel tältlineknop :) (tango, jag skrev "inkl. prusik", men bäst att förtydliga att den inte är optimal i sammanhanget).

* avd. "gnäll över dagens ungdom" ;)
 
Tarp

Det är den billigaste tarpen jag hittat för rek. pris i svensk butik. Jula är inte känt för kvalitet men de brukar sköta reklamationer och sånt rätt bra.
Detta verkar vara samma tarp som joanna tipsat om tidigare, fast i svensk butik:

Tittar man på 2117 hemsida har de ett brett utbud av prylar och kläder. Själv har jag bara stött på varumärket i en outletbutik på Smögen där de sålde en provkollektion av merinounderställ, tyvärr inte många kvar i passande storlek. Mycket verkar vara "re-branded" prylar från andra tillverkare, ex denna brännare är misstänkt lik FMS 116T:
Vad gäller tarpen kan jag inte hitta den på 2117 hemsida, så gissar detta är en utgående produkt. Jag kan inte heller hitta information som styrker att detta är en dubbelsidigt silikonbelagd väv och inte PU-belagd som används?
 
Senast ändrad:
Detta verkar vara samma tarp som joanna tipsat om tidigare, fast i svensk butik:

Tittar man på 2117 hemsida har de ett brett utbud av prylar och kläder. Själv har jag bara stött på varumärket i en outletbutik på Smögen där de sålde en provkollektion av merinounderställ, tyvärr inte många kvar i passande storlek.
Vad gäller tarpen kan jag inte hitta den på 2117 hemsida, så gissar detta är en utgående produkt. Jag kan inte heller hitta informatioin som styrker att detta är en dubbelsidigt silikonbelagd väv och inte PU-belagd som används?
Den där Lantman-sidan kom också upp i min sökning; de har en del kul saker, fast mer åt bushcraft-hållet :).

Uppgiften om beläggning på Stoic-tarpen finns här, men varianter med PU har också dykt upp vid sökning - fast då lite tyngre.
 
tack, men €107 för tarpen på REA var ju inte direkt billigt? Är det samma version som kostar 199Kr resp 399Kr?
Den fanns för 199 kr här, för 400 hos Lantman, 500 på Vildmarkshörnan, 600 på Kajak & Friluftsliv, och billigare på div. halvskumma sidor som i a f jag inte vill handla från.

Jag tyckte inte det var någon dealbreaker om detta råkade vara silnylon- eller PU-versionen, men Kimkim har ju klickat hem en sådan, så vi lär få reda på det när den anländer :)
 
tack, men €107 för tarpen på REA var ju inte direkt billigt? Är det samma version som kostar 199Kr resp 399Kr?

Aha den hos GetCamping är ju specad till 500g och bergfreunde skriver 380g så denna är nog PU-versionen.

Tack för att du uppmärksammade detta. För trådens syfte är det dock positivt, nu får jag testa den version som går att köpa billigt utan så mycket tur. Den är mindre än Jultas tarp men har fördelen av förstärkta linfästen.

Återstår att se vad den väger utan linor och markspik. Min gamla i liknande storlek med PU-beläggning väger typ 370g så jag är rätt säker på att 500g är inkl sånt.

Den som lever får se, nu är min tarp i postnords varsamma och trygga famn :)

Bra tips om 2117 också
 
SMB Beredskapsboxen levererarade en olätt 8 kvm PU belagd tarp med 11 pinnar o snören, 2,85x3,66, 1485 gram, överbearbetad och med för liten packpåse. Den blir säkert bra till bil och kanotcamping. Med en moddad packpåse.
 
Tarp - Kolari

Tarpen jag fick hem var 2117 Kolari som är PU-belagd. När jag tittade närmare på GetCamping så stod det faktiskt 2117 där så de lurades inte eller så.

Den kostade alltså 200kr och säljs ofta för 400kr. Är den värd pengarna? Ja absolut. Av de billigare tarpar jag tittat på det senaste verkar denna mest genomarbetad. Alla linfästen är förstärkta och de sitter på de rätta ställena. Två linfästen längst med rygg-sömmen är väldigt smidigt.

Jag har bara testat att resa tarpen en gång men det räcker att inspektera sömmar och förstärkningar för att förstå att den här tarpen kommer hålla bättre än t.ex. Julas tarp där linfästena är sydda direkt i kantsömmen utan förstärkningar.

Färgen skimmrar i solljus, solen höll på att försvinna när jag tog bilderna men i solljuset var den jättefin!

Det enda som är tråkigt med denna tarp är vikten jämfört med storleken. Den väger ungefär samma som Julas tarp, lite mer kanske. Men den är 2,45x2,45m (Julas är 3x3). Kolari består av två trekantiga tygstycken som är ihopsydda så att rygg-sömmen går från hörn till hörn.

Jag har haft en diamantformad tarp länge och det bästa med den är att den fungerar så bra för att göra den enklaste tarpuppsättningen enligt mig:

538861A7-0354-4F89-B651-7F8E3263DBE1.jpeg
Ok, marken är riktigt dålig men jag hade redan använt den bästa marken till min andra tarp som jag skulle sova under, detta var bara ett test.

Det behövs bara en lina för att fästa ett hörn i ett träd och sen sätter man markspik i de andra hörnen direkt i marken. En sådan uppsättning blir väldigt vindskyddad men ändå luftig. Man kan få ännu bättre skydd än på bilden om man sänker den lite eller om man väljer ett tjockare träd att binda den i. Jag vet ingen tarp-konfiguration som kräver mindre jobb för att få till bra. Eftersom denna tarpen har fästen längst med rygg-sömmen också kan man säkerställa att tarpen inte saggar för mycket längst in. Man ser linan på denna bild:

86E5F6DC-1826-470C-9161-7699351AB265.jpeg

Tyvärr är 2,45m lite kort för denna typ av uppsättning, 3m hade varit bättre. Visst fungerar det och visst kan man få till det, framförallt om man är under ca 170cm. Eftersom jag är så förtjust i denna enkla uppsättning är det lite tråkigt, men det finns ju andra uppsättningar.

Här har jag lyft upp änden med en pinne från skogen. Då fick mitt 2x1,1m stora golv plats med drygt en dm marginal till hörnen. De flesta klarar ju sig med ett mindre golv och klipper man av hörnen så får man ju bättre marginal utan att ens minska på längden. Sätter man ridgeline mellan två träd istället så får man lite bättre vindskydd i gavlarna ändå.

6D2ABEA9-D405-47D2-997B-3617C44C538A.jpeg


D39E8D3E-9CBB-484A-95E2-61641BD61DE0.jpeg

03D42EF2-3571-44A9-9516-F7E11495BD03.jpeg

Så för att samanfatta så är den väldigt fin och känns gedigen. Men storleken är lite liten för att passa en lång person eller en nybörjare ifall det regnar och blåser samtidigt. Menar inte att man inte kan få det att fungera men man kanske behöver tänka till lite grann och det blir enklare om man har lite erfarenhet.

Hade den varit 3x2,45m hade jag hellre haft Kolari som huvudförslag istället för Jula/Kayoba. 400kr är ju bara 130kr mer än Kayoba för 270kr. Men man får en mer genomarbetad tarp.
Men Kayobas tarp på 3x3m är nog enklare att göra ett bra skydd med ifall vädret är lite dåligt. Och man kan ju förstärka linfästena vid ett senare tillfälle.

Kanske finns det bättre alternativ men Kayobatarpen är bra för att vara så billig. Avslutar med bild på den:
3D9C9415-4142-4CCE-80CC-882D2B6EE48F.jpeg
 
Senast ändrad:
Vad kul! Det går i o f s med några utrymmessnålare, men mer skyddade uppsättningar, där 2,45x2,45 hade räckt för en inte alltför lång person; De är såklart inte lika trivsamma, men jag som inte "nöjescampar" så mycket, utan bara vill ha väderskydd när jag sover, skulle av den anledningen kankske ändå välja den mindre, men mer välgjorda tarpen.

Men detta är personligt, och nu har tråden byggt upp en gedigen kunskap i ämnet :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.