När Alexandra är ute skall hon då endast knalla, äta och sova? Eller finns nåt ytterligare hon kan vara intresserad av som tidfördriv? Fiska kanske, eller läsa en bok i ösregnet under tarpen? Fotografera? Man vill ju inte att hon skall bli less och avbryta turen.

Det är nog bäst att hon väljer sitt eget tidsfördriv.

Det är bara hon som vet varför hon vill övernatta utomhus. Vi ger råd om hur hon ska hålla sig mätt, torr och varm så får hon själv avgöra vad hon ska sysselsätta sig med, om hon vill lyssna efter ugglor eller vad hon nu ska göra.

För mig brukar dock knalla, sätta upp lägret, äta och sova räcka för att fylla all tiden. :)
 
UPPDATERING OCH SAMMANFATTNING

Nu när tråden närmar sig 300 inlägg så är det kanske dags att återigen samanfatta vad vi håller på med. Samt uppdatera hur listan utvecklat sig och påminna om vilka frågor som återstår.

SYFTE OCH BAKGRUND
Upprepar här för er som inte orkar läsa igenom 380 inlägg:

Vi gör en lista för "Alex" som brukar vara ute mycket i skogen och vill börja övernatta där. Listan ska innehålla all grundutrustning som krävs för att Alex ska kunna hålla sig mätt, torr och varm på en sommartur i skogen vid god väderprognos (regn kan förekomma men ingen hård vind).

Alex vill inte råka skaffa tunga grejer som måste bäras tills de kan bytas ut utan vill redan från början vandra lätt. Grundutrustningen får väga max 4,5kg. Alex vill komma ut på tur och känna efter vilka personliga preferenser som finns innan plånboken öppnas ordentligt så denna utrustning får kosta max 4000kr för allt.

LÄGESRAPPORT
D03D1AA3-E804-4D2B-BABD-C2F2429393F2.jpeg


Tråden började med en lista på 3916g för 3985kr.
Vi har inte försökt minska vikten egentligen men förbättringsarbetet har fått bieffekten att vi nu är nere under 3800g :)

Vi har aldrig varit uppe och nosat på maxvikten 4,5kg.

Budgeten på 4000kr är tight och den har begränsat oss flera gånger. Men då får man beakta att vi valt dunsovsäck, ett ordentligt gaskök, liggunderlag av god kvalitet med mera lyx. Inte svårt att hålla budget men det är enkelt att få ännu bättre prylar om man lägger mer pengar. Men för att prova på övernattning i skogen behövs absolut inte bättre grejer än så här.

Jag tycker att listan har blivit mycket bättre. Ska gå igenom kategorierna var för sig snart.

Några detaljer återstår att reda ut innan jag känner att detta är färdigt.
 
LÄNK TILL LISTAN

Tre stora
För er som inte har koll på tre stora så är det vad man av någon outgrundlig anledning kallar kategorin skydd+ryggsäck+sovsysem. Alltså i vårt fall ca 25 objekt och inte tre, men men..

(Här blir återigen några upprepningar men det känns ändå bra att sammanfatta vad vi kommit fram till än så länge)

Tre stora från start
Vikt: 2531g
Pris: 2240kr

Då var sovsäcken ett halvsyntetiskt reafynd, ryggsäcken vägde 900g och tarpen var lätt men lite och gick sönder under det första testet.


157711AF-8AA9-419E-8AF8-43D96FBF1711.jpeg



Ryggsäck
Från start vägde ryggsäcken 950g och har nu bytts mot en Martes Zlatna 30L, 290kr, 400g . Sedan har vi inte diskuterat så mycket mer.

Totalvikt för gundpackning 4,5kg plus mat och vatten blir under 10kg.

Totalvolym vet jag inte men nu när listan tagit form ska jag försöka undersöka hur mkt volym som krävs. 30L måste vara mer än nog, kanske kan 20-25L räcka åt den som väljer rätt mat.

Ett alternativ som varit uppe är Quencha 30L på Decathlon. 30L 620g (ser ut att kunna lättas en del om man byter lite remmar osv) för 290kr. Finns även 20L men ska man tro decathlons site så kostar den mer och väger mer.
Decathlon har en annan som ska vara vattentät, rolltop, 20L som väger 145g och kostar 200kr. Den är "hopfällbar" så den kan fungera som lyxig extra daypack i framtiden.

Några fler tips på billiga och lätta ryggsäckar 20-30L hade inte varit helt fel.

Hittar jag 25-28L under 300kr som har en chans att passa en kort kvinna som mig så kan jag tänka mig att vara försökskanin. Jag brukar bara använda mina vardagsryggsäckar för såna volymer men det vore skönt med en mer anpassad liten ryggsäck ibland.

Tarp
Vi har ju skrivit mycket om tarp så jag håller det kort.

Starten
Vi började med en 2x3m tarp från MFH 350kr, 360kr.
Linfästen med metallöljetter i oförstärkt väv är en dålig konstruktion och den jag köpte sprack direkt vid en öljett. Visserligen har flera andra billiga tarpar dåliga linfästen men denna är ändå på gränsen till för liten så vi kollade vidare.

Nuläget
På listan står nu en tarp i bra kvalitet med rejäla linfästen. 2,45x2,45m 500g 400kr.
Själv lyckades jag köpa just en sån för 200kr och känner mig väldigt nöjd med vad jag fick för pengarna.

Alternativt tips för den som vill ha mer "standardstorlek" (3x3m) är Kayoba för 280kr som har lite klena fästen. Det kan lösas med att göra egna fästen av småsten/kulor bakom duken.

Ett annat förslag är en lätt byggpresenning men de lätta byggpresenningarna håller inte så bra. De lär ju funka fint i några nätter och för 50kr är det perfekt för den som vill testa konceptet först!

Vi har gått igenom några sätt att komma runt de problem som kommer med små tarpar och/eller klena linfästen då det verkar vara vanliga problem med billiga tarpar.

Frågor
Då 3x3m är en bra standardstorlek vore det guld om vi kunde hitta en billig tarp med rejäla linfästen i storleken 3x3m. Maxpris ungefär 500kr och maxvikt ca 600g (annars kan man ju nöja sig med att själv förbättra Kayoban om man vill ha stor tarp).

Om någon kommer med ett bra tips på vettig 3x3m snart så ska jag testa hur samarbetsvilliga Jula är om jag returnerar Kayobatarpen pga dålig kvalitet på linfästena. Jag tror jag får tillbaka mina pengar. Men hittar jag ingen bättre billig 3x3m vill jag behålla Kayoban, den är ok om man fixar egna fästen och jag behöver just en billig 3x3m att leka med och ha vid elden. (mina personliga behov spelar ju ingen roll för listan men behöver uppfyllas om just jag ska öppna plånboken för att testa).

Sovsäck
Starten

Första sovsäcken på listan var en med både dun och syntetfyllning som var på rea. Listan blir ju snabbt utdaterad om man förlitar sig på reatips. Och den var inte så lätt eller bra faktiskt utan mest ett exempel.

Nuläget
Väldigt kul att vi hittade en billig dunsovsäck med dum som är rds-certifierat och 800cuin. Som dessutom går att få i olika storlekar. Med 10 års garanti. För 1800kr! Vikt 560-780g T comf +10C.

Frågor
Vi behöver väl inte leta mer efter dunsovsäckar helt enkelt. Men 1800kr är ju nästan halva budgeten. Så kanske är det värt att kolla på syntetiska alternativ (även om dunsäcken absolut duger som standardrekomendation).

Forclaz (samma märke som dunsovsäcken) MT100 är en syntetisk säck med T-comf +10C som kostar 700kr. Finns i olika storlekar, vikt 800-1000g. Vi har utrymme i viktbudgeten för att byta till den sovsäcken och får då loss 1000kr till övrig utrustning. Värt eller inte värt?

I teorin borde det gå att tillverka billiga och lätta syntetiska quiltar. Viktskillnaden mellan dunsovsäck och dunquilt är ju inte så stor men med billigare och tyngre syntetisk isolering finns mer att vinna på att anävnda mindre material. Men utbudet är inte så bra och jag hittar inga billiga syntetiska quiltar även om det borde vara teoretiskt möjligt.

Bonustips för den händige är att ta en vanlig billig sovsäck och klippa bort allt onödigt som dragkedja, huva med mera. Sy kantband på de klippta kanterna och kanske en dragsko högst upp. Borde inte vara så svårt att komma ner under 700g på det sättet eller? Kombineras då med dunjacka med huva.

Liggunderlag

Starten
Vi började med ett riktigt billigt underlag från Biltema, 0,8cm tjockt, 200g, 60kr.
Uppblåsbart är enligt många bekvämare men de isolerade uppblåsbara underlagen kostar en del. Och de allra billigaste är inte så bra. Att lägga över 25% av budget på liggunderlag känns orimligt, särskilt som cellplast ändå fungerar bra, trorligtvis bättre än vad många tror.

Nuläget
Genom att hålla oss till cellplast har vi redan sparat mycket vikt och pengar jämfört med uppblåsbart. Så vi tycker Alex kan kosta på sig ett bättre cellplast. Det är ändå bra att ha och det gör mycket för komforten.
Robens ZigZag Slumber är ett bra exempel på budgetänk. Hållbart EVA-skum, 2cm tjockt, viks som ett dragspel, lite struktur som gör det skönare att ligga på.
Cellplast är inte så höga så man behöver inte så brett för balansens skull. Men den som tycker att 48cm är smalt hittar ett lika dant men 57cm brett bland alternativen. 380g / 245kr

Frågor
Jag har svårt att tänka mig att man kan hitta ett bättre liggunderlag. Alltså de som är bättre är dyrare och de som är lättare (IXPE-skum är lättare än eva) är ömtåligare och de som är billigare är sämre. Så jag känner mig nöjd.
 
Senast ändrad:
Nu börjar det likna nåt ! Lite OT relaterat till #277. Läsplatta skulle jag aldrig lämna hemma, speciellt på längre turer. Ett helt bibliotek i några hundra gram, med lång batteritid. Fantastiskt för en som gillar att läsa mkt.

Tycker oxå att ett cellplastunderlag är givet, men är ryggan tillräckligt stor ? Vet man väl först när man provpackar. Liggunderlag och sovsäck (i drybag) monteras med fördel på utsidan...

Edit. Saker som alla normalt har hemma behöver väl inte räknas in i kostnad, därmot i vikt.
 
Senast ändrad:
Fantastiskt överskådlig sammanställning. Så lärorikt att nu se tillbaka på vägen från start till dagens IMHO rätt så fulländade kit!

Några strödda tankar:

Tarpstorlek: jag känner inget trängande behov av att öka till 3x3 m. Något som går att fixa en helt innesluten riggning med och rymmer en vuxen känns både tillräckligt och kanske lättare att hantera för en nybörjare. Bland den brokiga samling Friluftsfrämjandet hade samlat på sig, hade mina Mullebarn lättare att rigga de små.

Ryggsäcksvolym: jag packar problemfritt allt i grundkittet plus några dagars mat i en 30 l-ryggsäck, med tältet i en av sidofickorna och liggunderlaget, vikt, längs baksidan Och då har jag ändå ett riktigt tält och en tjockare/varmare sovsäck än Alex.

Sovsäck: visst vore det intressant om det dök upp ett vettigt syntet-alternativ, av flera skäl. Men då räcker nog inte 30 l-ryggsäcken till, de har ju så mycket större packvolym.
Det brukar å anda sidan finnas gott om gamla syntetsäckar på loppis, om man är pigg på egna experiment med att klippa bort saker (rekommenderas INTE att göra det hemma med dun :p)
 
Senast ändrad:
Nu börjar det likna nåt ! Lite OT relaterat till #277. Läsplatta skulle jag aldrig lämna hemma, speciellt på längre turer. Ett helt bibliotek i några hundra gram, med lång batteritid. Fantastiskt för en som gillar att läsa mkt.

Tycker oxå att ett cellplastunderlag är givet, men är ryggan tillräckligt stor ? Vet man väl först när man provpackar.

Skönt att höra från fler som tycker cellplast är ok. Jag brukar ta med diverse folk ut i skogen och de brukar snabbt lära sig att deras oisolerade uppblåsbara underlag fungerar dåligt och de brukar vara helt nöjda med de cellplast de lånar av mig. På internet har jag fått uppfattningen att många anser det vara extremt obekvämt med cellplast. Men det framgår sällan ifall de menar 5mm från biltema eller verkligen tycker att dessa 2cm tjocka goa är obekväma.

Visserligen sover jag själv på uppblåsbart men skaffade inte mitt första för att cellplast var obekvämt. Utan för att jag ville ha mer volymeffektiv isolering på vintern. Men nu är jag fast. Det är nog mest en mental grej då jag aldrig klagade på cellplasten förut. För att kunna släppa detta har jag skaffat allt mindre uppblåsbara för att ge utrymme till cellplast. Mitt senaste är ca 100cm och väger 172g. Det bidrar ju inte med supermycket komfort även om det är skönt att ha ibland. Så snart har jag nog tagit mig varvet runt och sover på endast cellplast om somrarna igen. Jag vill verkligen ge Alex chansen att upptäcka hur bekvämt det är med cellplast innan vi blandar in dyra uppblåsbara.

OT Jag har också med mig läsplatta på längre turer. Läser en del och dessutom känns det tryggt att veta att jag alltid kan fly från mitt eget huvud ifall behovet skulle uppstå. Över 5 dagar solo är lite speciellt..
 
Fantastiskt överskådlig sammanställning. Så lärorikt att nu se tillbaka på vägen från start till dagens IMHO rätt så fulländade kit!

Några stödda tankar:

Tarpstorlek: jag känner inget trängande behov av att öka till 3x3 m. Något som går att fixa en helt innesluten riggning med som rymmer en vuxen känns både tillräckligt och kankse lättare att hantera för en nybörjare. Bland den brokiga samling Friluftsfrämjandet hade samlat på sig, hade mina Mullebarn lättare att rigga de små.

En mindre tarp väger mindre, tar mindre plats i både skog och ryggsäck och är enklare att hantera. Så 2,45m får bli standardrekomendationen.

Det räcker för mig och jag litar även på ditt och @Larssky s omdöme. Men jag ska prova eran uppsättning för att få "fotobevis" på att det funkar. Har en kompis som är lite längre än mig som ska få prova också.

Men jag har märkt att du har lite högre tankar om Alex händighet och/eller mod än vad jag har. Svårt att säga hur mycket erfarenhet som krävs för att det ska vara enkelt att klara sig med så liten tarp. Man vill ju kunna sätta upp tarpen i gott väder och se tydligt att den kommer funka även om det blåser upp lite och börjar regna. Så även om 2,45m funkar är det ändå lite tight, särskilt för långa personer. Så jag vill gärna ha en 3x3m på alternativ-listan även om jag har svårt att tro att vi hittar något bättre än Kolarin att ha som standard-rekommendation.

OT Med mitt eget mod så fungerar det så att jag blir modigare och modigare tills jag får något problem någon natt och då blir jag försiktigare igen ett tag. Nu var det länge sedan jag fick regn på mig. Men ett linfäste lossnade på min slitna DD-tarp för ett tag sedan, under en regnig natt. Jag har lagat den men bestämde mig för att skaffa en ny. Troligtvis lika dan. Och en annan regnig kväll bet hunden av en av linorna. Det är svårare att skydda sig emot, särskilt som jag blivit så full i skratt att jag inte klarat av att ryta åt henne som jag borde.

Ryggsäcksvolym: jag packar problemfritt allt i grundkittet plus några dagars mat i en 30 l-ryggsäck, med tältet i en av sidofickorna. Och då har jag ändå ett riktigt tält och en tjockare/varmare sovsäck än Alex.
Ja 30L är väl en bra rekommendation då det ger gott om utrymme för lite extra personliga grejer och volymkrävande mat. Alla tarparna (inkl hornbachtarpen) tar upp mindre volym än mina fjälltält, även det ultralätta.

Sovsäck: visst vore det intressant om det dök upp ett vettigt syntet-alternativ, av flera skäl. Men då räcker nog inte 30 l-ryggsäcken till, de har ju så mycket större packvolym.
Det brukar å anda sidan finnas gott om gamla syntetsäckar på loppis, om man är pigg på egna experiment med att klippa bort saker (rekommenderas INTE att göra det hemma med dun :p)

Enligt Decathlons spec ska den syntetiska säcken ha 8L i packvolym och dunsäcken 5L. Rätt stor skillnad i % men ändå bara 3L rent konkret. (Men dunsäcken kan säkert komprimeras mer än 5L om man verkligen vill.)

Skillnaden på volymen för dun och syntet är ju väldigt stor när det handlar om tjockare säckar. Men för komforttemp +10C är det ändå inte så väldigt mkt isolering så skillnaden blir mindre.

Jag känner en som tömmer dödsbon så jag ska beställa några gratis sovsäckar att klippa i. Vore kul att se hur lätta och framförallt hur små de kan bli. Men det är ju endast bonus-tips då det är lite för mycket jobb för att passa bra på listan egentligen.

Om någon vill klippa en dunsovsäck så hoppas jag att man sätter upp telefonen på videoinspelnig innan, det vore kul. Tror det hade kunnat passa i en tecknad film annars.
 
(...)
Om någon vill klippa en dunsovsäck så hoppas jag att man sätter upp telefonen på videoinspelnig innan, det vore kul. Tror det hade kunnat passa i en tecknad film annars.
OT (men man måste få ha lite kul)

Vi kanske ska införa en varning i listkommentarerna. Här blev det ultimatum om antingen skilsmässa eller evigt slut på vissa friluftsrelaterade experiment.

Håller med om allt annat i ditt inlägg :)
 
Hur hanteras myggfrågan? (har inte alls läst alla svaren...därav frågan)

För att slippa läsa alla svaren kan du kolla direkt på listan, mygg har en egen kategori. Den är inte helt klar d inget myggnät för huvudet är bestämt. Jag kommer också ta upp de andra kategorierna med bild och uppdatering, när jag får tid.
LÄNK

Just myggfrågan beror ju på när och var man är. Som du ser finns myggnät för huvudet och myggmedel.
Det finns även större myggnät och myggtält men jag har satt antalet till 0 då jag själv tarpat rätt mycket genom att helt enkelt undvika de myggigaste platserna eller i nödfall använda huvudnätet.

Tar gärna emot tips på billiga och bra myggnät för huvudet. Själv använder jag Sea to sumit nano på typ 12 g och är supernöjd och rekommenderar alltid det till alla för det är så mycket trevligare än de vanliga grövre. Men det finns ju mycket billigare och budgeten är tight så ett billigare som är bra vore fint!
 
PACKVOLYM
Snabb kommentar om packvolym.

Här har jag packat det mesta som finns med på listan i en 30L drybag. Tarp, cellplast och vattenflaska vill nog de flesta ha utanför.
CF73C024-8F43-4133-98CA-1D4084DAE131.jpeg

6409011B-5915-4FFB-84D9-5C9ECDFEACF1.jpeg
Det finns ändå plats kvar för mat om man tänker till och jag har ingen kompressionspåse till den syntetiska sovsäcken och har inte velat pressa ner allt så mycket då drybagen är tunn jämfört med en riktig ryggsäck.


Här är innehållet i drybagen utlagt.
5674C0F8-3B7E-4999-AD91-0469A76413B1.jpeg

  • Syntetisk sovsäck Abisko Three Season Woman ca 1200g ca +3C
  • Decathlons billiga dunjacka, varma långkallingar, underställströja och raggsocka
  • Regnjacka + regnbyxor (tar större plats än den rekommenderade ponchon)
  • Trangia 1L gryta med kök och gas och tamoj inuti (syns knappt men det är den svarta påsen överst till höger om sovsäcken)
  • Den bruna påsen med dragkedja innehåller just nu mina tarp-testar-grejer vilket är massa markspik och linor och gummistroppar, lampa, kniv m.m. men de småprylar som finns på listan tar mindre plats än så skulle jag säga.

Så jag tänker att 30L borde rymma även en syntetisk sovsäck så länge man inte behöver bra mkt större kläder och sovsäck än medel. Som sagt, med en riktig ryggsäck kan man ju pressa ihop allt bättre än vad jag gjorde nu när jag bara vräkte ner allt i påsen och en +10C sovsäck tar mindre plats än än +3C.

Inte så att jag vill backa från decathlons dunsovsäck bara för det men ändå skönt att veta att man kan komma betydligt billigare undan om man vill.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.