Lätt o billigt 40-metersrep
- Trådstartare magwo
- Start datum
Ta ett gammalt slitet 60m rep och kapa bort det lurvigaste i ändarna. Jag fick ca 30m kvar, perfekt till K2´s leder i Sthlm, någon meter över när man kör taklederna. Ett annat alternativ är att kolla in tyska näthandlare, av någon anledning säljs det betydligt fler korta rep där än här. Fast när jag började klättra fanns det knappt några rep som var längre än 40m...
Om knuten är där den ska så åker repet inte genom bromsen, men jag skulle kanske tycka att det tillför lite ytterligare marginal om man är inknuten. Det kan möjligen vara en smaksak, i det här fallet lär man inte heller behöva lösa problemet ensam.
Räcker det med 30 m på Telefonplan i Sthlm? Jag frågade och de påstod att man behöver 40 m.
Sluta coila härket då... Det var länge sen jag coilade ett rep överhuvudtaget. Till inomhus och sportklättring kör jag med en Ikea säck. Jag klyter fast en ända i handtaget med överhandsknop, matar hela repet ned i säcken och knyter fast andra ändan i handtaget med en åtta knut. Det trasslar inte, förflyttning mellan lederna är hur smidigt som helst och repen är redo för att ledas på direkt ur säcken.också jädra trött på att coila härket..![]()