Kvaliteten på ITAB-produkter?

Härligt björn!
Är jackan bylsig? Läste tidigare i tråden att Itab-produkter tenderar att vara aningens bylsiga men jag tycker att jackan ser ganska bra skuren ut. Det ser även bra ut med ventilationen.

Ser fram emot ett omdöme, funderar på att beställa jackan om nu junilönen tillåter det...

/Mattias
 
Björn, har du hunnit prova adventure-stället nåt ännu?
Hur är passformen på jackan, "smiter" den åt bra?
Hade du storlek L sa du, hur lång/bred/tung är du?
 

avslutad210712

Gäst
Nej jag tycker att jackan är tight för att vara från ITAB. Rätt likvärdig med min Tierra Cassin Ridge jacka. Långa ärmar som räcker till vilket jag annars brukar ha problem med. Fickorna på bröstet tycker jag faktiskt har bättre utformning än på Tierran eftersom små saker som man lägger in hamnar längre ner dvs lite under brösthöjd. Irriterande på Tierran att allt man stoppar i fickan bygger i brösthöjd om Ni förstår hur jag menar. Bra rygglängd också och reglerbar i nederdel samt midjehöjd.

Är 178 cm och väger +85 kg (inte vägt mig på länge) och relativt axelbred skulle jag vilja påstså. Brukar i normala fall pendla mellan L och XL upptill.
 
Väntar på julilönen

Tack för ditt svar Björn!
Jag brukar också ha en del problem när jag skall köpa överdelar på grund av mina aparmar, så det låter ju som om jackan skulle vara något för mig. Äger en Tierra Interpido och är mycket nöjd med den så om Itab-jackan liknar den när det gäller ärmlängd och dessutom har bra fickor verkar den ju vara ett kap!

Då är det bara att vänta på löning så blir det en beställning.
 
ITAB min hemmabutik

ITAB är min hemmabutik! Kläder till jobb och fritid! Trevliga snabba och prisvärda! Kan rekommenderas!
 
ITAB;s Fjellbyxa

har precis köpt deras Fjellbyxa, har haft på mig dom bara en dag och är väl lite tveksam till att använda dom under en vandring. Känns tunga och "styva". Mycket sömmar och olika fickor vilket naturligtvis bidrar till vikten. Nu är de nya och kanske därför "hårda och styva" men...
Kommer nog att använda den gamla Milo-byxan som är lätt, tunn och smidig. Nackdelen kan vara att myggen biter igenom ibland.
 
har precis köpt deras Fjellbyxa, har haft på mig dom bara en dag och är väl lite tveksam till att använda dom under en vandring. Känns tunga och "styva". Mycket sömmar och olika fickor vilket naturligtvis bidrar till vikten. Nu är de nya och kanske därför "hårda och styva" men...
Kommer nog att använda den gamla Milo-byxan som är lätt, tunn och smidig. Nackdelen kan vara att myggen biter igenom ibland.

Det där är lurigt.
Jag har en fjällblus och ett par fjällbyxor som jag köpte för många år sedan hos ITAB.
Blusen är tunn och behaglig och byxorna väldigt lika M90, möjligen mjukare.
I våras var jag dit för att fylla på klädkammaren och fann då att fjällblusen och byxan blivit mycket tjockare och styvare, inte alls så behagliga som mina gamla modeller.
Så det blev bara regnkläder, underkläder och strumpor den gången. Jackor o byxor får nog bli från andra tillverkare.
Om någon har använt Fjällräven PAK5-byxorna så berätta hur dessa funkar.
 
Vikt mm

Kunde inte låta bli att väga mina byxor,
Mina alldeles nya Fjellbyxor från ITAB vägde 820 gram och de ett par år gamla Milo 500 gram. För mig känns det som att det är betydligt lättare att vandra med ett par tunna, lätta och lite elastiska byxor än med ett par tyngre i ett hårdare mtrl. Säkert håller ITAB;s mycket längre men är kanske mer lämpliga under jaktturerna.
Har också under ett par år använt en dress från Skigo, egentligen skiddress. De byxorna brukar jag inpregnera och använder också damasker. Mycket sköna och lätta gå i. Behgaliga också under ett par regnbyxor.
 

avslutad210712

Gäst
Nu blir det lite trådurspårning......

Är inne på att hitta andra byxor än just friluftsbyxor till mina vandringar därför att jag vare sig behöver eller vill ha en massa fickor när jag vandrar. Känns bara irriterande med saker i benfickorna och de vanliga fickorna kommer man inte åt eftersom de hamnar under höftbältet. Fickorna är mest till nytta på resan till och från fjället men den förvaringen kan jag lösa på andra sätt.

När det gäller ITAB's kläder så är det blandade känslor inför kvaliten. På adventure-stället ser sömmarna fina ut men när resåren i nederkanten lossnade visade det sig att resårbandet var fastsytt i en liten tyglapp som i sin tur satt fast i en söm och det kändes väl sisådär halvdåligt. Gör man en sån lösning skall den åtminstone vara bra gjord men ITAB's såg direkt dålig ut och det krävs lite sprättande av sömmar för att få tillbaka deras lösning.

En annan sak med adventure-stället som kanske inte har med kvaliten att göra utan funktionen är att huvan på jackan är totalt värdelös att använda vintertid i dåligt väder. En annan dålig sak är att ventilationen på ryggen inte går att stänga och att vända ryggen till vid hård blåst är inte sådär roligt..

Och en tredje sak är att många saker är lite i tyngsta laget om man skall bära med sig dem i fjället. Även om jag inte anser mig tillhöra lättpackarna så tillhör jag inte de som bär med mig extra kilon bara därför att det är skoj. Hemmavid fungerar det men hur skoj är det att köpa olika kläder för hemmabruk och andra för fjällbruk.
 
Jag har två plagg från ITAB. Dels ett par Traveller byxor och dels en packaway jacka.
När det gäller kvaliteten på dessa produkter så har jag inga invändningar alls. Byxorna har jag haft i 2 år och använt så mycket så jag tappat räkningen och även jackan är välanvänd.

När byxorna väl är utslitna så kommer jag definitivt köpa ett par nya traveller men när det gäller jackan så har jag lagt denna åt sidan. Inte pga kvaliteten dock utan pga att jag har köpt en lättare regnjacka.

//Peter
 
Nu blir det lite trådurspårning......

Är inne på att hitta andra byxor än just friluftsbyxor till mina vandringar därför att jag vare sig behöver eller vill ha en massa fickor när jag vandrar. Känns bara irriterande med saker i benfickorna och de vanliga fickorna kommer man inte åt eftersom de hamnar under höftbältet. Fickorna är mest till nytta på resan till och från fjället men den förvaringen kan jag lösa på andra sätt.

Jag har ett par Houdini liquid rock pants. De är förvånansvärt slitstarka med tanke på hur tunna de är.
Materialet är någorlunda vindavvisande och torkar mycket snabbt om det blir blött.
Jag har testat byxorna under en vandring. Det var en vårtur i Skåne, så inget busväder, men någorlunda kallt på morgnar och eftermiddagar. Min slutsats är att jag kommer fortsätta använda dem på turer där det är någorlunda varmt (>10 grader på dagarna).
De är luftiga, lätta och går att konvertera till halvlånga shorts.
De har fickor, men inte den bylsiga sorten, och man kan välja att inte använda dem.

/OJ
 

avslutad210712

Gäst
Jag har två plagg från ITAB. Dels ett par Traveller byxor och dels en packaway jacka.
När det gäller kvaliteten på dessa produkter så har jag inga invändningar alls. Byxorna har jag haft i 2 år och använt så mycket så jag tappat räkningen och även jackan är välanvänd.

När byxorna väl är utslitna så kommer jag definitivt köpa ett par nya traveller men när det gäller jackan så har jag lagt denna åt sidan. Inte pga kvaliteten dock utan pga att jag har köpt en lättare regnjacka.

//Peter

Just de kläderna har jag också och de fungerar bra men benfickorna på byxorna använder jag inte. Har dessutom packaway-byxorna som fungerar hyfsat och visst går det att få på sig dem utan att ta av sig skorna men lite trångt blir det allt. Byxorna har jag haft sedan 2005 om jag minns rätt och packaway-stället tror jag också är från samma år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mtallberg Kvaliteten på Everest? Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.