Kvaliteten på ITAB-produkter?

taskig kvalitet

Jag har köptsockor, jacka och windbreaker från ITAB.
Sockorna hade dålig passform. Jackan hade trasiga sömmar redan vid leverans så den skickades tillbaka. Windbreaker jackans sömmar blev dåliga väldigt snabbt.
Fördel: med det priset behöver man inte oroa sig i fält. Blir det en reva är det inte hela världen.
Inget jag skulle använda under längre och tuffare förhållnade men användbart för pengarna. Letar dock hellre på nätet efter extrapris på kvalitetssaker.
mvh
ht
 
Som vanligt drar jag slutsatsen att man inte ska handla varumärken utan produkter.

Gemensamt varumärke betyder bara gemensamma ekonomer. Om ens det.

Man bör alltså bedöma varje produkt för sig.
De produkter jag har köpt på Itab har skiftat från "bättre eller omöjliga att skilja från dyrmärkena" (fjällbyxa, arbetssocka ull, travellerbyxa) över "det finns ju ingen annan som gör en sån produkt till det priset" (Packaway-jacka) till "ok för det priset" (dunjacka).

Generellt sett är samtliga mina Itab-produkter avgjort mer prisvärda än något jag köpt i en friluftsbutik på fina gatan.

Vad gäller deras hantering av reklamationer så är det ju solklart: gå vidare till annan instans.
 
Jag orkar inte bråka med en AR eller vad det gäller. Jag är visserligen rättshaverist i rätt stor utsträckning, men i det här fallet kostade fleecejackan omkring 500:- och det kostar mig så pass mycket att bråka om saken att jag inte bryr mig - jag inser att den lilla förlust ITAB gör genom att jag aldrig handlar där mer faktiskt är större, jag hade nog hunnit handla där för några tusen innan de klantade sig. Jag tycker det var tråkigt att stöta på så korkade argument/personer, och tråkigt ifall jag inte kan handla nåt som kanske kunde ha vart bra i framtiden, men jag skulle ju inte handla där ändå, om jag nu vann m h a AR.

För övrigt kan jag ju säga att jag köpt en del skräpprodukter där också, men då har det ju varit trepack med billiga långkalsingar, billiga strumpor eller liknande - där det väldigt låga priset i någon mån indikerar att det är engångskvalitet på plaggen.

Men visst, fjällbyxan är trevlig, även om det bälte med plastspänne som följer med, höll i tre timmar i ena fallet och 1 år i andra fallet.
 
Mezzner; sa:
jag inser att den lilla förlust ITAB gör genom att jag aldrig handlar där mer faktiskt är större, jag hade nog hunnit handla där för några tusen innan de klantade sig. Jag tycker det var tråkigt att stöta på så korkade argument/personer, och tråkigt ifall jag inte kan handla nåt som kanske kunde ha vart bra i framtiden, men jag skulle ju inte handla där ändå, om jag nu vann m h a AR.

Jag tänkte mer på oss andra än på dig :)
Om de fick en knäpp på näsan av ARN så minskade ju risken att vi kvarvarande Itab-kunder fick samma problem.

Å andra sidan gör du ju nytta genom att skriva om dina upplevelser här - vi andra blir mer vaksamma - så vi får låta udda vara jämnt.
 
Jag har också dålig erfarenhet av Itab. Mycket smäck som det inte spelar någon roll hur billigt det än är. Jag använder det ju aldrig.
 

avslutad210712

Gäst
Har precis köpt ett Adventure-ställ och Advance-jackan och precis som på mitt packaway-ställ är sömmarna riktigt, riktigt bra utseendemässigt. Om de sen också är bra hållfasthetsmässigt återstår att se. Adventue-jackan ser dessutom riktigt trevlig ut. Adventure-byxan har lite pösiga ben på låren men inte så att det stör. Det som är lite konstigt är att det är dubbla nätfoder vid ventilationen på byxan men med tanke på priset och att saxen är vass så är det snart enkelt nätfoder på min byxa. Dessutom har man satt in en skoning längst ner på byxbenen vilket gör att tyget i byxbenen inte kommer att nötas lika fort som på mina Discovery-byxor.

Det jag anmärka lite på är att vikten är ganska hög om man tänker ha med sig sakerna till fjälls. Adventure- och Advance-jackan ligger på dryga 900 gram i storlek L och Adventure-byxan på drygt 700 gram i storlek medium.
 
avslutad210712; sa:
Har precis köpt ett Adventure-ställ och Advance-jackan och precis som på mitt packaway-ställ är sömmarna riktigt, riktigt bra utseendemässigt. Om de sen också är bra hållfasthetsmässigt återstår att se. Adventue-jackan ser dessutom riktigt trevlig ut. Adventure-byxan har lite pösiga ben på låren men inte så att det stör. Det som är lite konstigt är att det är dubbla nätfoder vid ventilationen på byxan men med tanke på priset och att saxen är vass så är det snart enkelt nätfoder på min byxa. Dessutom har man satt in en skoning längst ner på byxbenen vilket gör att tyget i byxbenen inte kommer att nötas lika fort som på mina Discovery-byxor.

Det jag anmärka lite på är att vikten är ganska hög om man tänker ha med sig sakerna till fjälls. Adventure- och Advance-jackan ligger på dryga 900 gram i storlek L och Adventure-byxan på drygt 700 gram i storlek medium.

Det här låter riktigt intressant!

Du är den första som jag hittills har läst om som äger en Adventure Jacka+ Adventure byxa. Du får gärna återkomma med en recension och lite mer detaljer om Jackan+Byxan när du har hunnit använda dom mer.Det samma gäller Advance Softshell jackan. Den är jag också väldigt intresserad av att höra med feedback om.

Jag kan jämföra med mina Discovery byxor som är väldigt bekväma men har en för stor midje vidd för mig.Jag har storlek Large. Jag löste det genom att sy in midjan,och efter det så sitter dom perfekt.Hur är Adventure Byxorna i midjan?

/David
[Ändrat av Nordstjärnan 2006-06-12 kl 11:41]
 

avslutad210712

Gäst
Nordstjärnan; sa:
avslutad210712; sa:
Har precis köpt ett Adventure-ställ och Advance-jackan och precis som på mitt packaway-ställ är sömmarna riktigt, riktigt bra utseendemässigt. Om de sen också är bra hållfasthetsmässigt återstår att se. Adventue-jackan ser dessutom riktigt trevlig ut. Adventure-byxan har lite pösiga ben på låren men inte så att det stör. Det som är lite konstigt är att det är dubbla nätfoder vid ventilationen på byxan men med tanke på priset och att saxen är vass så är det snart enkelt nätfoder på min byxa. Dessutom har man satt in en skoning längst ner på byxbenen vilket gör att tyget i byxbenen inte kommer att nötas lika fort som på mina Discovery-byxor.

Det jag anmärka lite på är att vikten är ganska hög om man tänker ha med sig sakerna till fjälls. Adventure- och Advance-jackan ligger på dryga 900 gram i storlek L och Adventure-byxan på drygt 700 gram i storlek medium.

Det här låter riktigt intressant!

Du är den första som jag hittills har läst om som äger en Adventure Jacka+ Adventure byxa. Du får gärna återkomma med en recension och lite mer detaljer om Jackan+Byxan när du har hunnit använda dom mer.Det samma gäller Advance Softshell jackan. Den är jag också väldigt intresserad av att höra med feedback om.

Jag kan jämföra med mina Discovery byxor som är väldigt bekväma men har en för stor midje vidd för mig.Jag har storlek Large. Jag löste det genom att sy in midjan,och efter det så sitter dom perfekt.Hur är Adventure Byxorna i midjan?

/David
[Ändrat av Nordstjärnan 2006-06-12 kl 11:41]

Recension kommer så småningom men just nu fick vi också värme så det räcker till så skalplagg ligger lågt på listan över det man vill ha på sig just nu :)

Midjan på adventure-byxan har en insydd resår vilket gör att den smiter åt utan att man, gissningsvis, behöver sy in den. Däremot får byxan precis under resåren på baksidan ett överskott på tyg som kan se lite lustigt ut när man inte har på sig byxan men som inte stör alltför mycket när man har den på sig den.
 
Det låter som att du har fått ett bra första intryck av jackan+byxorna. Just nu är det ju en värme bölja så jag förstår att du inte vill/kan testa dina skalkläder nu. Jag ska i alla fall hålla ögonen på din recension när den kommer.

/David
 
Jacka T&P Softshell Advance

Jag var uppe och fiskade i Malå i helgen och besökte en god vän, han rekommenderade Itab-kläder varmt. När jag for därifrån fick jag med mig en katalog och fastnade för deras jacka T&P Softshell Advance, som såg riktigt skön och rejäl ut.
Är det någon som har testat den eller sett den lajv?
 

avslutad210712

Gäst
Re: Jacka T&P Softshell Advance

mattiasland; sa:
Jag var uppe och fiskade i Malå i helgen och besökte en god vän, han rekommenderade Itab-kläder varmt. När jag for därifrån fick jag med mig en katalog och fastnade för deras jacka T&P Softshell Advance, som såg riktigt skön och rejäl ut.
Är det någon som har testat den eller sett den lajv?

Sett den live har jag eftersom jag har den :)

Testat den har dock inte blivit av eftersom det blivit hyfsat varmt här uppe också.

Återkommer men första intrycket är rätt positivt förutom att jag tycker att det är rätt mycket tyg bakom nacken i huvan men det är kanske mest en utseendefråga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mtallberg Kvaliteten på Everest? Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.