korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva

Hej!

min kompis och jag planerar att korsa Sarek från Ritsem till Suorva (via Rouhtesvagge, Skarja, Pielastugan och Liehtjitjavrre) i mitten av april. Jag har varit i Sarek många gånger men enbart på sommaren och skulle därför uppskatta att få lite information och råd om hur det ser ut på vårvinter.
  • Skulle ni rekommendera att följa (på ett ungefär) sommarled längst Ruohtesvagge?
  • Hur korsar man på andra sidan i Skarja när sommarbron är borttagen? Kan man lita på snöbryggor? Eller borde vi gå över på östra sida av Smajllajåhkå innan Skarja?
  • Efter Pielastugan planerar vi gå på sjöar (Bielajavratja, Bierikjavrre, Vuojnesjuobbala, Liehtjitjavrre). Hur brukar isen vara på sjöar i mitten av april? Går det att lita på?
  • Alternativt, istället för sjöar, borde vi kanske gå vid sidan om och sikta på en bro över Guhkesvakkjåhkå?
  • Har ni några andra tips eller reflektioner gällande vår rutt? Vi tar tacksamt emot alla tips.
Mvh/Yulia
 
 
Hejsan. Om man nu förutsätter att vädret är ungefär som vanligt är det fortfarande full vinter i Sarek i mitten av April och låg risk för att snön börjat smälta på allvar och bäckar riskerar att gå upp. Och om detta visar sig vara fallet så:

1: Genom Rouhtesvagge går det bra att skida närmare och ofta på Smajllajåhkå om man jämför med stigen. Inte för att det spelar någon större roll, men det brukar vara skönt att skida längst ner i dalen så att säga.

2:.....och när ni passerat Mihkajåhkå skidar ni över Smajllajåhkå till östra sidan innan ni kommer fram till Ravinen. Men det finns inga egentliga skäl att direkt ta sig upp på andra sidan, så vitt jag minns går det fint att skida fram ungefär till den lilla ön mitt i bäcken 100-talet meter norr om stugan och sen skida upp. Och det kommer nog finnas skidspår eller skoterspår att följa.

3: I normalfallet är sjöar inga problem förrän mitten av Maj eller så även om man givetvis gör klokt i att undvika inlopp/utlopp där isen kan vara svag. Men om en rejäl värmebölja skulle slå till går det som du skriver fint att ta sig fram till bron över Guhkesvakkjåhkå....om den nu inte blivit sommarbro den med?!? Har i alla fall själv skidat över den på en 1:a maj tur när vi lyckades komma upp samtidigt som en rejäl värmebölja.

4: Enda egentliga tipset jag har är att man på vintertur gör klokt i att anpassa turen efter vädret. Om prognosen till exempel är hård vind och mycket nysnö är det betydligt trevligare att skida fram nere i skogen än uppe på kalfjället.

/ Stefan
 
3: I normalfallet är sjöar inga problem förrän mitten av Maj eller så även om man givetvis gör klokt i att undvika inlopp/utlopp där isen kan vara svag. Men om en rejäl värmebölja skulle slå till går det som du skriver fint att ta sig fram till bron över Guhkesvakkjåhkå....om den nu inte blivit sommarbro den med?!? Har i alla fall själv skidat över den på en 1:a maj tur när vi lyckades komma upp samtidigt som en rejäl värmebölja.

/ Stefan
Gukkesvaggebron är en permanent hängbro, i varje fall alla gånger jag gått över (senast sommaren 2022).
 
Hej HasseQ, tack för länkar. Jag har sett alla dessa och rutten jag valde var baserad på ett av förslag som fanns där. Tack ändå! känns bra att jag inte har missat något
 
Hejsan. Om man nu förutsätter att vädret är ungefär som vanligt är det fortfarande full vinter i Sarek i mitten av April och låg risk för att snön börjat smälta på allvar och bäckar riskerar att gå upp. Och om detta visar sig vara fallet så:

1: Genom Rouhtesvagge går det bra att skida närmare och ofta på Smajllajåhkå om man jämför med stigen. Inte för att det spelar någon större roll, men det brukar vara skönt att skida längst ner i dalen så att säga.

2:.....och när ni passerat Mihkajåhkå skidar ni över Smajllajåhkå till östra sidan innan ni kommer fram till Ravinen. Men det finns inga egentliga skäl att direkt ta sig upp på andra sidan, så vitt jag minns går det fint att skida fram ungefär till den lilla ön mitt i bäcken 100-talet meter norr om stugan och sen skida upp. Och det kommer nog finnas skidspår eller skoterspår att följa.

3: I normalfallet är sjöar inga problem förrän mitten av Maj eller så även om man givetvis gör klokt i att undvika inlopp/utlopp där isen kan vara svag. Men om en rejäl värmebölja skulle slå till går det som du skriver fint att ta sig fram till bron över Guhkesvakkjåhkå....om den nu inte blivit sommarbro den med?!? Har i alla fall själv skidat över den på en 1:a maj tur när vi lyckades komma upp samtidigt som en rejäl värmebölja.

4: Enda egentliga tipset jag har är att man på vintertur gör klokt i att anpassa turen efter vädret. Om prognosen till exempel är hård vind och mycket nysnö är det betydligt trevligare att skida fram nere i skogen än uppe på kalfjället.

/ Stefan
Tusen tack, Stefan, för ditt utförliga och informativa svar! Värdefullt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nzafvscl Bästa Stället att korsa ryska gränsen på Expeditioner 33
sebbe_Huss Korsa Atlanten i Laser !! Expeditioner 5
sebbe_Huss Korsa Östersjön i roddbåt Expeditioner 3
kmsellin Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm) Expeditioner 64
Emil Stefansson Generell utrustning för utflykter, bl. a Sarek Expeditioner 12
sebbe.j Sarek, 3 toppar över 2000m Okt/Sep Expeditioner 0
Stanca Vintertur i Sarek. Expeditioner 6
Gamal Pårek och Sarek travers Expeditioner 11
Highlander- there can be only one Söker allt information om alpin klättring i Sarek Expeditioner 2
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
julkel Skidtur på Svalbard april 2015 Expeditioner 2
lautakoski Första svenskarna på Madagaskars högsta berg, Maromokotro? Expeditioner 4
mo9jan Med kite på Grönland? Expeditioner 5
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
David och Niclas Vita bandet på 30 dagar Expeditioner 2
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
LFucheng Vackraste platsen man varit på? Expeditioner 28
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23
incitatus Sven Yrvind på radion nu Expeditioner 3
KLAGER Björn Suneson går i mål på sitt tredje coast to coast Expeditioner 1
Bulten13 En natt på Cheops Expeditioner 0
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
super mario återhämtning efter vistelse på hög höjd Expeditioner 3
bjorn_zatterstrom.com Vntervandring Unna Alakas-Sitasjaue på norska sidan Expeditioner 3
AndersSupertramp Hon gjorde det ... Norge-på-langs Expeditioner 17
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
gegga moya Enklaste/billigaste stället att sätta foten på en 4000topp Expeditioner 6
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
desireman Ni som varit upp på Kebnekaise!? Expeditioner 30
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
mhenning Snorkel på bil Expeditioner 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.