korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva

Hej!

min kompis och jag planerar att korsa Sarek från Ritsem till Suorva (via Rouhtesvagge, Skarja, Pielastugan och Liehtjitjavrre) i mitten av april. Jag har varit i Sarek många gånger men enbart på sommaren och skulle därför uppskatta att få lite information och råd om hur det ser ut på vårvinter.
  • Skulle ni rekommendera att följa (på ett ungefär) sommarled längst Ruohtesvagge?
  • Hur korsar man på andra sidan i Skarja när sommarbron är borttagen? Kan man lita på snöbryggor? Eller borde vi gå över på östra sida av Smajllajåhkå innan Skarja?
  • Efter Pielastugan planerar vi gå på sjöar (Bielajavratja, Bierikjavrre, Vuojnesjuobbala, Liehtjitjavrre). Hur brukar isen vara på sjöar i mitten av april? Går det att lita på?
  • Alternativt, istället för sjöar, borde vi kanske gå vid sidan om och sikta på en bro över Guhkesvakkjåhkå?
  • Har ni några andra tips eller reflektioner gällande vår rutt? Vi tar tacksamt emot alla tips.
Mvh/Yulia

HasseQ

Temp. avstängd

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hejsan. Om man nu förutsätter att vädret är ungefär som vanligt är det fortfarande full vinter i Sarek i mitten av April och låg risk för att snön börjat smälta på allvar och bäckar riskerar att gå upp. Och om detta visar sig vara fallet så:

1: Genom Rouhtesvagge går det bra att skida närmare och ofta på Smajllajåhkå om man jämför med stigen. Inte för att det spelar någon större roll, men det brukar vara skönt att skida längst ner i dalen så att säga.

2:.....och när ni passerat Mihkajåhkå skidar ni över Smajllajåhkå till östra sidan innan ni kommer fram till Ravinen. Men det finns inga egentliga skäl att direkt ta sig upp på andra sidan, så vitt jag minns går det fint att skida fram ungefär till den lilla ön mitt i bäcken 100-talet meter norr om stugan och sen skida upp. Och det kommer nog finnas skidspår eller skoterspår att följa.

3: I normalfallet är sjöar inga problem förrän mitten av Maj eller så även om man givetvis gör klokt i att undvika inlopp/utlopp där isen kan vara svag. Men om en rejäl värmebölja skulle slå till går det som du skriver fint att ta sig fram till bron över Guhkesvakkjåhkå....om den nu inte blivit sommarbro den med?!? Har i alla fall själv skidat över den på en 1:a maj tur när vi lyckades komma upp samtidigt som en rejäl värmebölja.

4: Enda egentliga tipset jag har är att man på vintertur gör klokt i att anpassa turen efter vädret. Om prognosen till exempel är hård vind och mycket nysnö är det betydligt trevligare att skida fram nere i skogen än uppe på kalfjället.

/ Stefan

3: I normalfallet är sjöar inga problem förrän mitten av Maj eller så även om man givetvis gör klokt i att undvika inlopp/utlopp där isen kan vara svag. Men om en rejäl värmebölja skulle slå till går det som du skriver fint att ta sig fram till bron över Guhkesvakkjåhkå....om den nu inte blivit sommarbro den med?!? Har i alla fall själv skidat över den på en 1:a maj tur när vi lyckades komma upp samtidigt som en rejäl värmebölja.

/ Stefan
Gukkesvaggebron är en permanent hängbro, i varje fall alla gånger jag gått över (senast sommaren 2022).

Hej HasseQ, tack för länkar. Jag har sett alla dessa och rutten jag valde var baserad på ett av förslag som fanns där. Tack ändå! känns bra att jag inte har missat något

Hejsan. Om man nu förutsätter att vädret är ungefär som vanligt är det fortfarande full vinter i Sarek i mitten av April och låg risk för att snön börjat smälta på allvar och bäckar riskerar att gå upp. Och om detta visar sig vara fallet så:

1: Genom Rouhtesvagge går det bra att skida närmare och ofta på Smajllajåhkå om man jämför med stigen. Inte för att det spelar någon större roll, men det brukar vara skönt att skida längst ner i dalen så att säga.

2:.....och när ni passerat Mihkajåhkå skidar ni över Smajllajåhkå till östra sidan innan ni kommer fram till Ravinen. Men det finns inga egentliga skäl att direkt ta sig upp på andra sidan, så vitt jag minns går det fint att skida fram ungefär till den lilla ön mitt i bäcken 100-talet meter norr om stugan och sen skida upp. Och det kommer nog finnas skidspår eller skoterspår att följa.

4: Enda egentliga tipset jag har är att man på vintertur gör klokt i att anpassa turen efter vädret. Om prognosen till exempel är hård vind och mycket nysnö är det betydligt trevligare att skida fram nere i skogen än uppe på kalfjället.

/ Stefan
Tusen tack, Stefan, för ditt utförliga och informativa svar! Värdefullt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips