Guhkesvagge i Sarek om vinter

Heisan! Jeg planerer en rute gjennom Sarek Nasjonalpark ca. andre uken i april. Jeg har gått från Riisem til Salto/Suorva via Ruohtesvagge og Pielastugan flere ganger. Jeg hadde lyst å forkorte turen litt og prøve Suorva-Guhkesvagge-Ritsem. Det er jo fint å se andre daler også.

Er der någon som har gått på ski gjennom Guhkesvagge? Jeg lurer på om det er greit å gå på sørsiden om Alep og Lulep Gassavarasj eller bedre å gå via Gassajavre? Er det godt med snö her eller kanskje veldig eksponert for vind? Takknemlig for tipsene :) Mvh Sanna

Hej Sanna.

Jag har skidat genom Guhkesvagge på en tur runt 1:a maj och såvitt jag kan minnas var det inget som skiljde Guhkesvagge från Routes eller Alggavagge vad det gäller snötillgång eller hur vindutsatt det är. Enda dalgången i Sarek som jag upplevt sticker ut är östra delen av Bastavagge som jag misstänker ligger i nederbördsskugga då det var avsevärt tunnare snötäcke då vi skidade där (på en annan tur).

På turen genom Guhkesvagge gick vi mycket riktigt söder om Alep og Lulep Gassavarasj. Var inga konstigheter som jag kan minnas, trevlig skidåkning och givetvis storslagen utsikt. Enda utmaningen som jag kan minnas var att det vid just det tillfället var väldigt isigt på grund av att det hade regnat två dagar tidigare och vi gick med träskidor utan stålkant, men det var ju samma förhållanden oavsett var man befann sig.

God tur!

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips