Start i Suorva mitt förslag
Lite utförligare om någon ska prova den vägen.
Stigen startar alltså rakt genom rengärdan. Det är förstås mycket viktigt att man kommer rätt i början. Stigen tar snabbt höjd och följer sedan fjällsidan mot söder. Det är lättgånget förutom någon mindre myr. Har det regnat kan det i början under stigningen delvis verka som att man går i en liten bäck. Stigen är längre än på kartan. Den fortsätter en bit söder om bäcken från sjö 945. Plötsligt tar den slut på en ås från höger. HÄr brukar jag svänga lite mer än 90 grader åt höger. Fortsätter man rakt fram hamnar man i sten, vide och gropar tror jag. Känslan blir lite snett bakåt uppför branten som snart tar slut och då kan man visuellt planera vägen mot Njavvejokk så att man går ovanför vide och gropar på lättgången mark till tältplats och vadställe på ca 800m( enligt några som hade gps som jag stötte på). Man kan sikta mot ett par stora svarta stenar på andra sidan Njavvejåkk. Vadet är normalt lätt(går över i medelhöga kängor), med jokken sväller lätt vid regn. Sedan kan man gå upp till i höjd med stenarna och runda sluttningen. Det är nu mycket lättgånget ända tills man passerat bäcken precis nedanför ravinen ovanför renvaktarstugan. Jag kommer fram ca 1 höjdkurva ovanför bäckpassagen och följer ravinen ned ett hundratal meter tills det går att gå ned. Sedan som sagt på ungefär samma höjd delvis på ås genom videt. Lite blöthål men en kort passage. Sedan sneddar man långsamt ned innan bergväggen som tornar fram på höger hand.
Jag brukar ta en lång dag till Sarvalåptå och får då andra natten mitt i Sarek. God tur!
bild 1 vadet Najvvejåkk
bild 2 tältplats vid Njavvejåkk bäcken strax bakom tältet, svarta stenarna syns i backen