Förstagångsvandring i Sarek

Telia har en mobilmast i Ritsem också som borde ge viss täckning kring Akka (nord och västsida). Den var dock ur funktion i somras efter ett åskväder, och enligt personalen på båten över Akkajaure gjorde tydligen Telia sig inte någon brådska att reparera den. Hade varit ur drift ca 1v när vi var där, så tji med att ringa hem innan vi gav oss av in i Sarek.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ok, nu driver vi iväg från temat...

Men, tack alla för inspel. Vi får värdera vägval, antingen över fjället eller hålla höjd.

Mvh
Anders

Njavvejåkk och Niendovidet utgör inga problem. Vada lämpligen på 800m och tag sedan någon höjdkurva på väg mot NIendo. Gå över bäcken ovanför renv stugan precis ovanför delningen( dvs precis nedanför bäckravinen som på flygbild). Sedan håller man ungefär den höjden och spanar uppmärksamt efter lättaste vägen. Det blir en kort videpassage av det lättare slaget. Sourva- den övre stigen(markerad start rakt genom rengärdan vid vägslut)-Nvjavvejåkk-Sarvalåptå är en lätt och snabb start. ( en del har dock gått fel väg verkar det som)

Tack för inspel Jan.

Njavvejåkk och Niendovidet utgör inga problem. Vada lämpligen på 800m och tag sedan någon höjdkurva på väg mot NIendo. Gå över bäcken ovanför renv stugan precis ovanför delningen( dvs precis nedanför bäckravinen som på flygbild). Sedan håller man ungefär den höjden och spanar uppmärksamt efter lättaste vägen. Det blir en kort videpassage av det lättare slaget. Sourva- den övre stigen(markerad start rakt genom rengärdan vid vägslut)-Nvjavvejåkk-Sarvalåptå är en lätt och snabb start. ( en del har dock gått fel väg verkar det som)

Tack Jan, för din beskrivning av denna sträckning. Jag ska pröva den vägen nästa gång. Skulle vadet vara jobbigt (jag är väldigt försiktig med vad) får man väl söka sig uppåt.

Tidigare diskussioner har visat att många gjort ett sämre vägval, förmodligen på en lägre nivå. De har haft problem med både björk, vide och vatten.....

Hälsn Pelle

Start i Suorva mitt förslag

Lite utförligare om någon ska prova den vägen.
Stigen startar alltså rakt genom rengärdan. Det är förstås mycket viktigt att man kommer rätt i början. Stigen tar snabbt höjd och följer sedan fjällsidan mot söder. Det är lättgånget förutom någon mindre myr. Har det regnat kan det i början under stigningen delvis verka som att man går i en liten bäck. Stigen är längre än på kartan. Den fortsätter en bit söder om bäcken från sjö 945. Plötsligt tar den slut på en ås från höger. HÄr brukar jag svänga lite mer än 90 grader åt höger. Fortsätter man rakt fram hamnar man i sten, vide och gropar tror jag. Känslan blir lite snett bakåt uppför branten som snart tar slut och då kan man visuellt planera vägen mot Njavvejokk så att man går ovanför vide och gropar på lättgången mark till tältplats och vadställe på ca 800m( enligt några som hade gps som jag stötte på). Man kan sikta mot ett par stora svarta stenar på andra sidan Njavvejåkk. Vadet är normalt lätt(går över i medelhöga kängor), med jokken sväller lätt vid regn. Sedan kan man gå upp till i höjd med stenarna och runda sluttningen. Det är nu mycket lättgånget ända tills man passerat bäcken precis nedanför ravinen ovanför renvaktarstugan. Jag kommer fram ca 1 höjdkurva ovanför bäckpassagen och följer ravinen ned ett hundratal meter tills det går att gå ned. Sedan som sagt på ungefär samma höjd delvis på ås genom videt. Lite blöthål men en kort passage. Sedan sneddar man långsamt ned innan bergväggen som tornar fram på höger hand.
Jag brukar ta en lång dag till Sarvalåptå och får då andra natten mitt i Sarek. God tur!
bild 1 vadet Najvvejåkk
bild 2 tältplats vid Njavvejåkk bäcken strax bakom tältet, svarta stenarna syns i backen

Bilagor

• IMG_2144.jpg
    IMG_2144.jpg
    86.9 KB · Visningar: 682
  • IMG_2141.jpg
    IMG_2141.jpg
    59 KB · Visningar: 692
Tack Jan, då tror jag följer ditt tips och försöker oss på att finna stigen och rättningen. Vart är det bäst att kolla vädret för området samt vattenmängd?

Mvh
Anders

Det har ju bollats i flera trådar tidigare, men bara för att det i min mening mest uppenbara (men kanske inte mest spektakulära) alternativet mellan Suorva och Guhkesvákkjåhkå-bron ska nämnas här också;

Det finns en sammanhängande och lättvandrad stig från vägslutet och söderut till sjön 642, där man kan vada Njábbejåhkkå för att slinka upp på kalfjället och hålla höjd bort mot bron utan allt för mycket vide. Vid högvatten i Njábbejåhkkå finns det vettiga vadställen i kröken ett par hundra meter uppströms sjön 642.

Jag tror att många missar den stigen när de är på väg ner därför att de håller höjd för länge (det gjorde jag första gången), och på väg upp därför att man är för ivriga att komma uppåt och inte följer stranden söderut som man behöver göra för att komma på den stigen.

Ha en fin tur!

ps - apropå täckning så har jag telefonerat från sluttningen upp mot Vuojnesskajdde, SV bron. (Finns förresten fina tältplatser där uppe också)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips