Karttjänst för att leta upp högsta punkterna på karta

Men vad är det du beräknar? Detta är från Norge. Finns en slalombacke med en fallhöjd på 450 m i området.
1771503600046.png

Men vad är det du beräknar? Detta är från Norge. Finns en slalombacke med en fallhöjd på 450 m i området.
Visa bilaga 48128
Tanken är att den ska beräknar fallhöjden eller stigningen, givet en viss distans. Så om du anger 200m som mätsträcka, så ska den hitta högsta fallhöjden i given area mellan punkt a och b, där fågelvägen mellan dessa punkter får vara max 200 m.

Men jag medveten att algoritmen inte är helt perfekt. Kan du skicka koordinater på start och stopp där slalombacken ligger med fallhöjden som skulle vara 450 hm?

Vad är det som inte stämmer?

Lekt runt lite med det, kul verktyg! En sak jag gärna skulle vilja ha är en lutningskarta. Lavinprognoser har en, men den visar bara lutningar över 25 grader. Jag hade gärna haft en ställbar variant för att tex hitta jämnbranta topptursåk i skog eller bara slippa hyllor mm.

Typ ställ in på 10-45 grader. Allt under visas genomskinligt. 10-45 grader visas halvgenomskinligt i några olika halvgenomskinliga färger.
1771950532088.png

Lekt runt lite med det, kul verktyg! En sak jag gärna skulle vilja ha är en lutningskarta. Lavinprognoser har en, men den visar bara lutningar över 25 grader. Jag hade gärna haft en ställbar variant för att tex hitta jämnbranta topptursåk i skog eller bara slippa hyllor mm.

Typ ställ in på 10-45 grader. Allt under visas genomskinligt. 10-45 grader visas halvgenomskinligt i några olika halvgenomskinliga färger. Visa bilaga 48190
Bra ide, Ska kika på den!

Typ ställ in på 10-45 grader. Allt under visas genomskinligt. 10-45 grader visas halvgenomskinligt i några olika halvgenomskinliga färger. Visa bilaga 48190
Hej!

Nu har jag lagt in funktionen med lutningskarta
Återkoppla gärna om det blev som du tänkte.

Testa gärna även funktionen att installera sidan som en app på mobilen.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.